شبکه‌های اجتماعیمتا

چرا بازدیدکنندگان استوری‌ اینستاگرام برایمان مهم است؟

استوری اینستاگرام به کاربران این امکان را می‌دهد تا بفهمند چه افرادی استوری‌هایشان را بازدید کرده‌اند. برای مثال «جما مک لین» پس از انتشار یک استوری متوجه شد که نامزد سابق او تمام استوری‌های چند روز اخیر او را مشاهده کرده است. به همین دلیل او تصمیم گرفت کاری کند که نامزد سابق او بفهمد که جما از مشاهده شدن استوری‌هایش توسط او باخبر است.

مک لین یک اسکرین شات را در پیج اینستاگرامش منتشر کرد که نام نامزد سابق او در لیست مشاهده کنندگان استوری او دیده می‌شد و زیر آن نوشت: «من می‌دونم که استوری‌های منو مرتب چک می‌کنی. تو نامزد سابق من هستی و من خیلی وقته بیخیالت شدم!»

استوری اینستاگرام :‌ ویژگی یا ابزار اجتماعی؟

اینستاگرام در سال 2016 برای اولین بار از ویژگی استوری در پلتفرم خود استفاده کرد و حالا بیش از 500 میلیون کاربر به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. استوری‌ها به کاربر اجازه می‌دهد عکس‌ها، ویدیوها و متن‌های روزانه خود را با هم ترکیب و منتشر کنند و پس از 24 ساعت این استوری‌ها به‌صورت اتوماتیک حذف می‌شوند و برای هیچ کاربری قابل مشاهده نخواهند بود.

اما مشاهده استوری‌های کاربر مانند پست‌های او نیست. شما می‌توانید پست‌های یک کاربر را فقط مشاهده کنید و کاربر هیچگاه متوجه این قضیه نمی‌شود. اما اگر استوری‌های او را ببینید، کاربر این قابلیت را دارد که بفهمد چه کسانی استوری‌های او را مشاهده کرده‌اند.

اما این ویژگی برای بسیاری از افراد به ابزاری تبدیل شده تا بفهمند آیا پدر و مادرشان، اقوام یا حتی نامزد سابق یا کسی که به او علاقه دارند استوری‌های آنها را مشاهده می‌کند یا خیر. بسیاری از کاربران نوجوان و جوان از دیدن اینکه شخص مورد علاقه آنها استوری‌هایشان را مشاهده می‌کند هیجان زده می‌شوند.

از طرفی هم این ویژگی به ابزاری تبدیل شده که نوجوانانی که از ابتدا با شبکه‌های اجتماعی بزرگ شده‌اند بفهمند چند نفر استوری‌های آنها را دنبال می‌کنند و از این طریق به این نتیجه می‌رسند که تا چه اندازه افراد علاقه‌مند به زندگی شخصی آنها هستند.

مک لین می‌گوید این ویژگی به من اجازه می‌دهد بفهمم چه افرادی استوری‌های من را مشاهده می‌کنند و در حالی که پست‌های من را نیز دنبال می‌کنند آنها را لایک نمی‌کنند که من متوجه حضور آنها نشوم. او می‌گوید این ویژگی به من کمک می‌کند افرادی را که علاقه ندارم استوری‌های و پست‌های من را ببینند راحت‌تر شناسایی و بلاک کنم.

چه کسی استوری من را دید؟

یکی از دلایلی که دوست داریم بفهمیم چه افرادی استوری‌های ما را مشاهده می‌کنند این است که افراد می‌خواهند بفهمند در شبکه‌های اجتماعی در چه جایگاهی قرار دارند. برای مثال بدانند بیشتر در بین جنس مخالف محبوب هستند یا جنس مخالف و یا اینکه تا چه اندازه در بین فالوورهایشان محبوبیت و اهمیت دارند.

افراد حتی به این مسئله که چه افرادی به استوری‌هایشان پاسخ می‌دهند نیز اهمیت خیلی زیادی می‌دهند چرا که برای هر یک از فالوورهایشان یک جایگاه خاص تصور می‌کنند. اینکه شخصی که استوری های ما را مشاهده می‌کند فردی آشنا است یا غریبه نیز به نوبه خود از اهمیت بالایی برایمان برخوردار است.

از نظر دانشمندان فهمیدن این مسئله که چه افرادی استوری‌هایمان را مشاهده می‌کنند به ما کمک می‌کند که جایگاه و مرتبه خودمان را در شبکه اجتماعی با وضوح بیشتری درک کنیم. مسئله‌ای که با پست کردن تصاویر خیلی برایمان قابل سنجش نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا