متا

سوء استفاده هکرها از پرسشنامه‌های فیسبوک

دردسرهای فیسبوک تمامی ندارد

سواستفاده هکرها از پرسشنامه فیسبوک تازه‌ترین چالش برای این شرکت  است.

فیسبوک یک سال اخیر را کابوس وار پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد روزهای بد این شرکت فعلا قرار نیست به پایان برسد. نفوذ به دیتای این شرکت در پاییز 2018 موجب لو رفتن اطلاعات بیش از 30 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی شد.

چند ماه بعد هم مشخص شد که فیسبوک به برخی افراد پول داده تا یک اپلیکیشن را روی دستگاهشان نصب کنند که اطلاعات مرتبط با عادت‌های روزانه آنها در استفاده از اسمارت‌‌فون‌هایشان را جمع آوری می‌کرد.

حال گزارشات جدید نشان می‌هند که برخی از نظرسنجی‌های موجود در پلتفرم فیسبوک به منظور جمع‌آوری اطلاعات برخی از کاربران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مرتبط: فیسبوک بازهم اطلاعات لو داد

طبق گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، فیسبوک هفته گذشته شکایتی را در دادگاه کالیفرنیا مطرح کرده و در آن دو برنامه‌نویس با نام‌های «آندره گورباچوف» و «گلب سلاچفسکی» را مورد اتهام قرار داده است.

این دو برنامه نویس که ساکن اوکراین هستند، اخیرا چند پرسشنامه در فیسبوک طراحی کرده‌اند که در آنها سوالاتی از جمله «آیا خون پادشاهی در رگ‌های شماست؟» و «رنگ چشمان شما چه چیزی را درباره شخصیت شما نشان می‌دهد؟» را مطرح کرده بودند.

فیسبوک معتقد است این دو برنامه نویس اوکراینی با استفاده از چنین سوالاتی قصد دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را داشته‌اند.

با هم نفوذ از طریق افزونه‌های مرورگر

زمان که کاربران فیسبوک در این تست‌ها شرکت می‌کردند، از آنها خواسته می‌شد که یک افزونه را در مرورگر خود نصب کنند که این افزونه به هکرها امکان نفوذ به دستگاه کاربر و سرقت اطلاعات او را می‌داد.

نام کاربر، سن و لیست دوستان اطلاعاتی بودند که هکرها می‌توانستند از کاربران سرقت کنند و با استفاده از این دیتا دوستان کاربر را هدف تبلیغات هدفمند خود قرار می‌دادند.

فیسبوک گفته جامعه هدف این هکرها عمدتا کاربران روسی و اوکراینی بوده‌اند که در نتیجه آن مجموعا 60 هزار کاربر مورد حمله قرار گرفته و اطلاعاتشان لو رفته است.

این اولین باری نیست که از پرسشنامه‌های فیسبوک سوء استفاده می‌شود و همین سال پیش بود که موسسه کمبریج آنالیتیکا محکوم به جمع آوری اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیسبوک شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا