ایرانموبایل

رجیستری ، توییت جهرمی و قیمت گوشی موبایل

در حالی که وزیر ارتباطات امروز در  توییتی گفت که همچنان هزینه جلوگیری از قاچاق کالا و اجرای رجیستری را می‌پردازد رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی می‌گوید که با بازشدن سایت رجیستری قیمت گوشی کاهش یافته است.

طی روزهای اخیر سایت رجیستری برای ثبت گوشی همراه برای غیر مسافران بسته شده بود. افزایش قیمت موبایل در بازار به بسته شدن این سایت ربط داده شده بود.

پس این به معنی این است که سایت برای غیر مسافران تا به حال باز بوده ؟

پاسخ مثبت  است. به نظر می‌رسد طی ماه‌های اخیر از مسیر مسافری تعداد زیادی گوشی به بازار تزریق شده است اما این گوشی‌ها از مسیر قانونی وارد کشور نشده‌اند.

در واقع باید گفت اساسا بعد از ماجرای مربوط به تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان موبایل وانتشار لیست واردکنندگان و به دنبال آن دستگیری تعدادی از آنان اساسا واردات رسمی در بازار موبایل متوقف شد.

به این ترتیب نیازهای بازار در طی ماه‌های اخیر عمدتا از بازار قاچاق تامین شده است.

اما نکته این است در صورتی که جلوی قاچاق بازار را در حالی که مسیرهای تامین رسمی بازار نیست بگیریم چه اتفاقی می‌افتد؟ این اتفاقی است که طی روزهای اخیر با بسته شدن سامانه ثبت گوشی افتاده است.

رشد قیمت گوشی حتی تا 3 میلیون تومان  و اعتراض اتحادیه‌های فروشگاهی بخشی از عواقب این ماجرا بوده است.

به نظر می‌رسد فعالان بازار برای تحت فشار قراردادن مسوولان رجیستری اقداماتی را انجام دادند که طبیعتا فشار آن بر وزیر ارتباطات – مدافع اصلی رجیستری – بوده است.

با این حال جهرمی نشان داده اساسا زیر فشار دست از اعتراض و انتقاد برنمیدارد.

او در توییتر نوشت : مرگ بر رجیستری!  شعاری که روی دیگر سکه زنده باد قاچاق است. مشکل صنف عرضه کنندگان تلفن همراه جای دیگری است. – که باید حل شود – نه طرح ثبت تلفن همراه که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است شفافیت و مبارزه با فساد هزینه ای دارد که با پرداخت آن مشکلی ندارم.

در نگاه مقابل رییس اتحادیه مخابرات اما از تصمیم کمیته رجیستری برای امکان مجدد اظهار گوشی های مسافری در سامانه گمرک و به تبع آن کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گوشی موبایل در بازار خبر داد.

رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی از تصمیم کمیته رجیستری برای امکان مجدد اظهار گوشی های مسافری در سامانه گمرک و به تبع آن کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گوشی موبایل در بازار خبر داد.

مهدی محبی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به دنبال مشکلاتی که برای ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه گمرک و رجیستری آن برای فعال سازی به وجود آمده بود، مشکلاتی در بازار گوشی موبایل کشور ایجاد شد که هم اکنون با تصمیم جدید کمیته رجیستری، این مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: شب گذشته کمیته رجیستری در تصمیم جدیدی امکان ثبت و اظهار مجدد گوشی‌های مسافری را بدون رفت و آمد و خروج از کشور برای دارندگان گوشی ممکن کرد.

محبی با تاکید بر اینکه این تصمیم، آرامش را به بازار بازگردانده است، افزود: مشکل حل شده است و هم اکنون سامانه گمرک برای اظهار گوشی مسافری باز بوده و ثبت رجیستری گوشی انجام می‌پذیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه گفت: این تصمیم و حل مشکل، باعث کاهش قیمت بالا رفته گوشی در بازار شده است. به نحوی که هم اکنون گوشی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به روزهای گذشته ارزان‌تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم کمیته رجیستری در مورد واردات گوشی‌های شرکتی و ثبت و سفارش آنها نیز تصمیمات مناسبی اتخاذ کند تا مشکل واردکنندگان عمده گوشی موبایل نیز برطرف شود.ایل خواهیم بود.

سخنگوی رجیستری موبایل: حذف ارز مبادله‌ای آیفون را گران کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا