تکنولوژی

پینترست، شبکه غیر اجتماعی باقی می‌ماند

موسس پینترست : هدف ما دور کردن مردم از زندگی آنلاین است

«بن سیلبرمن» موسس و مدیرعامل پلتفرم  پینترست Pinterest در مصاحبه اخیر خود با شبکه سی‌ان‌ان گفته که هدف اصلی این پلتفرم این است که افراد را از زندگی آنلاین دور کند و به سبک زندگی آفلاین تشویق کند.

اپلیکیشن Pinterest به افراد این امکان را می‌دهد تصاویر سراسر وب را در صفحه شخصی خود پین (ذخیره) کنند. افراد با استفاده از Pinterest می‌توانند دستور غذاهای مختلف را جمع آوری کنند، ایده‌های جدید برای برگزاری مراسم‌هایشان به دست بیاورند و یا از جدیدترین ایده‌ها برای تغییر دکوراسیون خانه خود استفاده کنند.

سیلبرمن معتقد است Pinterest باید یک شبکه غیر اجتماعی باقی بماند.

بن سیلبرمن در مصاحبه خود گفت” «این برنامه در مبتدی‌ترین حالت ممکن قرار دارد، منظور از این حالت این است که همه چیز فقط درباره شما است. خبری از دنبال کردن اخبار، جمع کردن فالوور و دنبال کردن سلبریتی‌ها در این پلتفرم نیست. پینترست تنها درباره علایق شخصی شما است و نه چیز بیشتری.

مرتبط: شبکه‌های اجتماعی شما را تنهاتر می‌کند

از زمان شروع به کار Pinterest در سال 2010، این پلتفرم توانسته چیزی حدود 250 میلیون کاربر ماهانه جذب کند. البته این رقم در مقایسه با کاربران ماهانه توییتر، اینستاگرام و فیسبوک خیلی کمتر است.

Pinterest در ابتدا عمدتا به عنوان ابزاری برای والدین علی‌الخصوص مادرها عرضه شده بود.

با گذشت زمان این پلتفرم گسترش بیشتری پیدا کرد و کاربران مختلفی را جذب کرد. امروزه افراد حرفه‌ای و خلاق به‌طور روزافزون از این برنامه برای یافتن ایده‌های جدید استفاده می‌کنند.

پینترست یک شبکه غیر اجتماعی

برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، در پلتفرم Pinterest از اینفلوئنسرها که با دریافت پول از اسپانسرها اقدام به تبلیغ می‌کنند خبری نیست.

ضمنا Pinterest به کاربران این امکان را داده صفحات خود را در حالت شخصی (Private) نیز قرار دهند.

سیلبرمن در جایی از مصاحبه خود گفت: «کارهای زیادی وجود دارد که با انجام دادن آنها می‌توانیم کاربران بسیار بیشتری جذب کنیم اما این کار را هرگز انجام نمی‌دهیم چراکه با ماهیت اصلی Pinterest مغایرت دارند.

بنابراین حاضر نیستیم برای جذب کاربر بیشتر دست به هرکاری بزنیم و اصول اولیه خودمان را زیر پا بگذاریم.» در کل سیلبرمن علاقه‌ای به اجتماعی شدن پلتفرم خود ندارد و ترجیح می‌دهد Pinterest شخصی و غیر اجتماعی بماند.

البته سیلبرمن هم اعتراف کرده که برخی از پست‌ها و تصاویر موجود در Pinterest هم ممکن است عواقب ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند. برای مثال زمانی که شخصی وارد این پلتفرم می‌شود تا ایده‌های جدیدی برای برگزاری جشن هالووین پیدا کند ممکن است با تصاویر و ایده‌هایی مواجه شود که اجرای آنها در توان او نباشند و این مسئله حس نابرابری را در ذهن او به وجود بیاورد چراکه توان مالی برگزاری چنین جشن‌هایی را ندارد.

طبق مطالعات حس حسادت به زندگی دیگران در شبکه‌های اجتماعی یک حس معمول است که حتی ممکن است در پلتفرم Pinterest هم چنین احساسی به وجود بیاید.

با اینکه شبکه‌های اجتماعی از جمله فسیبوک و توییتر بارها از طرف رسانه‌ها و رگولاتوری‌ها به انتشار اخبار جعلی متهم شده‌اند، اما Pinterest توانسته بی سر و صدا خودش را از این اتهامات دور نگه دارد. البته این پلتفرم هم در گذشته به عنوان ابزاری برای گسترش پروپاگاندای روسی استفاده شده بود.

آینده تکنولوژی

در کل سیلبرمن درباره تاثیرات اینترنت بر جامعه در آینده بسیار خوشبین است. او در اینباره گفت: «من هیچوقت به تکنولوژی به عنوان یک ابزار خوب یا بد نگاه نکرده‌ام. تکنولوژی نه کاملا خوب است نه کاملا بد.

من معتقدم تکنولوژی یک ابزار است. سوالی که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و رهبران آنها باید از خودشان بپرسند این است که از تکنولوژی برای چه مقاصدی می‌خواهند استفاده کنند؟»

مرتبط:

چرا پینترست پیشرفت نمی‌کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا