ایرانسامسونگموبایل

سامسونگ، انحصار در لباس گارانتی

گفته می‌شود شرکت سامسونگ بیش از نیمی از بازار تلفن‌همراه هوشمند ایران را در اختیار دارد، اما در بندهای گارانتی آن شرایطی ذکر شده که می‌تواند به ضرر کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی باشد و در نهایت منجر به انحصارگرایی شود.

ماجرا از این قرار است که سال‌هاست در شرایط و مراکز گارانتی گوشی‌های سامسونگ در ایران اعلام می‌شود اپ‌های نصب شده روی گوشی‌های این شرکت اگر به آن آسیبی وارد کند و از کانال رسمی یعنی گوگل‌پلی نصب نشده باشد، گارانتی گوشی باطل می‌شود.

اما با اصلاحیه‌ای که دو روز پیش محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در توییترش منتشر کرد، خبر داد این بند از گارانتی شرکت سامسونگ موبایل حذف شده و گارانتی گوشی باطل نمی‌شود و فقط هزینه از کاربر دریافت می‌شود.

 

توییت محمد جعفرنعناکار سامسونگ

 

با این حال امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار این سوال را در حساب توییتر خود مطرح می‌کند: «باید دید با ورود سازمان فناوری اطلاعات، آیا واقعا این رویکرد سامسونگ تغییر می‌کند، یا همچنان خرابی‌ها را به اپ‌ها ربط می‌دهند تا هزینه‌اش را از کاربر بگیرند؟

 

توییت امین امیرشریفی کافه بازار سامسونگ

 

در واکنش به این موضوع روابط عمومی سامسونگ به روزنامه فناوران گفته است: «سامسونگ همواره و در تمامی کشورها به کاربران خود توصیه می‌کند تنها اپلیکیشن‌های ارائه شده در درگاه‌های مورد تایید این شرکت یعنی Play Store و Galaxy Apps را روی گوشی‌های خود نصب کنند.»

امیر حقیقت، مدیر روابط عمومی کافه‌بازار در رابطه با این موضوع به استارتاپ ۳۶۰ می‌گوید: «سال‌هاست این مشکل از سوی سامسونگ شعبه ایران با اپ‌های ایرانی وجود دارد و ما برای رفع مشکلاتی که مرکز پشتیبانی و نمایندگی‌های سامسونگ به دلیل بروز آنها گوشی کاربران خود را از گارانتی خارج می‌دانستند، از سامسونگ ایران خواسته بودیم گزارشی فنی و دقیق‌تر از این مشکلات را در اختیار ما بگذارد تا تیم فنی ما بررسی کند و ببیند مشکل کجاست، اما با وجود پیگیری‌ها، گزارشی به دست‌مان نرسیده.»

مدیر روابط عمومی کافه بازار : هیچ یک از دیگر برندهای گوشی موبایل در بازار ایران چنین مشکلی با اپلیکیشن‌های ایرانی ندارند

 

حقیقت می‌گوید هیچ یک از دیگر برندهای گوشی موبایل در بازار ایران چنین مشکلی با اپلیکیشن‌های ایرانی ندارند و محدودیتی برای استفاده کاربر از برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی قائل نمی‌شوند. آنها خدمات گارانتی خود را به صورت کامل برای مشتریان خود ارائه می‌کنند و از زیر بار مسئولیت گارانتی شانه خالی نمی‌کنند. از سویی در گوگل‌پلی هم گاهی اوقات اپ‌های مشکل‌دار منتشر می‌شود و به طور کلی هیچ مارکتی از این قضیه در امان نیست، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حقوق مصرف‌کننده در همه جای جهان در اولویت است.

او می‌گوید فرآیند چک کردن و تایید اپلیکیشن‌ها پیش از انتشار در کافه‌بازار به صورت جدی اجرا می‌شود و زمانی طولانی را برای تایید می‌گیرد. به تازگی در گزارش پاییز کافه‌بازار اصلی‌ترین دلایل رد برنامه‌ها منتشر شده که نقض امنیت و حریم شخصی کاربران و مشکلات فنی از جمله آنهاست.

او همچنین این ادعا را که کافه‌بازار ابزاری برای تست اپ‌ها پیش از انتشار ندارد را رد می‌کند و می‌گوید بازار پیش از انتشار و حتی آپدیت هر برنامه،‌ از سلامت و امنیت آن برای کاربر تا حد ممکن اطمینان حاصل می‌کند، ولی مانیتور و پایش لحظه‌ای اپ‌ها در هیچ پلتفرمی حتی گوگل‌پلی هم امکان‌پذیر نیست، زیرا توسعه‌دهنده می‌تواند تغییراتی در اپ منتشر شده‌اش اعمال کند.

کافه‌بازار همواره به گزارش‌های کاربران،‌ توسعه‌دهندگان و نهادها و موسسات فنی که در زمینه بررسی امنیت برنامه‌ها فعالیت می‌کنند رسیدگی می‌کند و در صورت احراز تخلف توسعه‌دهنده با او برخورد و برنامه‌اش را حذف می‌کند؛ کما اینکه در ماه‌های اخیر به گزارش‌های مرکز ماهر رسیدگی شد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا