اوبرخودرو الکتریکی

چرا اوبر به دنبال تولید دوچرخه و اسکوتر خودران است؟

اوبر این روزها مشغول اضافه کردن تاکسی‌های خودران به سیستم حمل و نقل خود است که در این مسیر با چالش‌های زیادی نیز روبرو شده است. اما با وجود محقق نشدن کامل این هدف، حالا تصمیم دارد قلمرو جدیدی را امتحان کند: ساخت دوچرخه و اسکوترهای برقی خودران و اضافه کردن آنها به سیستم خود.

بر اساس گزارش TechCrunch، مدیر عامل شرکت کالیفرنیایی 3D Robotics ، برنامه‌های اوبر در راستای اضافه کردن قابلیت‌های سیستم خودران برای وسایل نقلیه دو چرخ را فاش کرد. اوبر ظاهرا برای تحقق این هدف در حال استخدام مهندس برای دپارتمان جدید خود است.

تیم جدید، قرار است تحت عنوان Uber Jump- بخش اختصاص یافته به دوچرخه‌های الکتریک خودران- فعالیت کنند، بخشی که بعد از خرید شرکت Jump توسط اوبر، در آوریل سال گذشته راه اندازی شد.

جلوگیری از هزینه‌های گزاف سفر

این سرویس جدید می‌تواند با جلوگیری از پرداخت هزینه‌های گزاف خودرو و تاکسی، برای مسافران هر روزه کارایی داشته باشد. مسافر با انتخاب این سرویس همچنین می‌تواند ترافیک‌های روزانه شهری را دور بزند.  دوچرخه‌ها و اسکوترها، وسیله‌های حمل و نقل خوبی محسوب می‌شوند زیرا جمع و جور هستند و انرژی زیادی برای به حرکت در‌آوردن آنها نیاز نیست. اما تراکم آنها در پیاده روها و مناطق شلوغ شهری، می‌تواند کمی چالش برانگیز شود. با اضافه شدن سیستم تکنولوژی هوشمند خودران به این صنعت، مسیریابی بهتری انجام شده و تجربه رضایت بخش‌تری برای مسافران رقم می‌خورد.

اوبر جدیدا با معرفی باتری‌های قابل تعویض برای دوچرخه‌های سیستم جدید خود، اقدامی در جهت بهینه سازی این سرویس انجام داده است. با وجود تکنولوژی بالاتر در باتری دوچرخه‌ها، دیگر نیازی به شارژ باتری نیست و دوچرخه‌ها سریع‌تر برای استفاده آماده خواهند شد. با این وجود، اوبر باید بیشتر به روی سیستم جدید خودران خود کار کند تا مطمئن شود که  مسافران از لحاظ ایمنی در بهترین وضعیت، سفر خود را تجربه خواهند کرد.

شرکت اوبر همچنین به دنبال استخدام افرادی است که بتوانند به این شرکت در زمینه طراحی و تولید اسکوتر و دوچرخه خودران (اتوماتیک) کمک کنند. هدف از به‌کارگیری این تکنولوژی طبق گفته‌ی شرکت این است که دوچرخه یا اسکوتر بتواند خودش را به نزدیکترین ایستگاه شارژ یا یک لوکیشن بهتر حرکت دهد.

سال گذشته اوبر استارت‌آپ « جامپ » را که در زمینه اسکوتر و دوچرخه اتوماتیک فعالیت می‌کند خریداری کرد و حالا اسکوتر و دوچرخه‌های الکتریکی را تحت همان برند جامپ به خریداران عرضه می‌کند. تلاش‌های این شرکت در جهت تولید اسکوتر و دوچرخه خودران هم قرار است تحت همان برند جامپ انجام بگیرد و همچنین اوبر یک بخش جداگانه برای پروژه خودروهای اتوماتیک هم با نام Uber Advanced Technology Group راه اندازی کرده است.

چالش‌های پیش رو

یکی از چالش‌هایی که شرکت‌های مایل به تولید دوچرخه‌ خودران با آن مواجه شده‌اند، نحوه شارژ کردن این وسایل است. شرکت‌ها از استراتژی‌های مختلفی برای شارژ کردن این دسته از وسایل استفاده می‌کنند. برای مثال برخی از این شرکت‌ها افرادی را استخدام کرده‌اند که در سطح شهر می‌چرخند و دوچرخه‌های متعلق به شرکت را به ایستگاه‌های اختصاصی شارژ می‌آورند. شرکت Bird هم از روش دیگری استفاده می‌کند و به افرادی که دوچرخه‌های الکتریکی این شرکت را در خانه شارژ می‌کنند مبالغی را پرداخت می‌کند.

اما در صورتی که دوچرخه یا اسکوتر الکتریکی بتواند به صورت خودران به نزدیکترین ایستگاه‌ شارژ برود، اوضاع خیلی بهتر می‌شود. حال با اینکه حفظ تعادل دوچرخه در حال حرکت زمانی که کسی از آن استفاده نمی‌کند، چالش نسبتا مهمی است، اما در سال‌های گذشته دیده‌ایم برخی شرکت‌ها سیستم کنترل تعادل جدیدی را برای این دسته از وسایل نقلیه کوچک ابداع کرده‌اند و به نظر می‌رسد در صورتی که اوبر بتواند دوچرخه‌های الکتریکی خود را بدون نیاز به راننده به ایستگاه شارژ هدایت کند می‌تواند چند قدم از رقبای خود در این زمینه جلوتر بیافتد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا