تکنولوژی

رشد سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا

در سال 2018 بالغ بر 646 میلیارد دلار در اینترنت اشیا سرمایه گذاری شد

با افزایش اهمیت اینترنت اشیا در زندگی آینده، بخش‌ها و بنگاه‌های تجاری مختلف سرمایه‌گذاری‌شان در این بخش را افزایش داده‌اند

. جدیدترین بررسی‌های منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC هم این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس این بررسی‌ها میزان سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا تا پایان سال جدید میلادی با افزایش سالانه ۴/ ۱۵ درصدی به ۷۴۵میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این زمینه در سال ۲۰۱۸ برابر ۶۴۶میلیارد دلار بوده است.
کارشناسان IDC انتظار دارند که سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ با رشد دو رقمی افزایش پیدا کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۲ به رقم یک تریلیون دلار برسد.

«کری مک گیلیوری» یکی از کارشناسان این موسسه در این مورد می‌گوید: «اینترنت اشیا به تدریج در صنایع، بخش‌های دولتی و زندگی عادی و روزمره افراد به‌کارگرفته می‌شود. ما به‌طور جدی روند تولید اطلاعات توسط دستگاه‌های متصل به اینترنت را زیر نظر داریم.

این اطلاعات به افزایش بهره‌وری کسب و کارها کمک قابل‌توجهی می‌کنند تا با بررسی دقیق‌تر شرایط، در لحظه بهترین تصمیم را بگیرند.

برای مصرف‌کنندگان اما دسترسی به اطلاعات می‌تواند ارتباط آنها با لوازم خانه، وسایل‌نقلیه، سلامت و تناسب اندام و حتی اعضای خانواده را به‌طور موثری برقرار کند. مرحله تازه‌ای از رشد اینترنت اشیا کلید خورده است تا به این ترتیب شاهد تجربه جدید و بهتری از ارتباط انسان با دنیای آینده تکنولوژی باشیم.»

این بررسی‌ها نشان می‌دهند که صنایع بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا را در سال ۲۰۱۹ به خودشان اختصاص می‌دهند.

بر این اساس بخش تولید ناپیوسته ۱۱۹ میلیارد دلار، فرآیند تولید ۷۸ میلیارد دلار، حمل و نقل ۷۱ میلیارد دلار، خدمات رفاهی ۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در واقع سرمایه‌گذاری صنایع در اینترنت اشیا بیشتر روی راهکارهایی متمرکز است که می‌توانند عملیات تولید را پشتیبانی و مدیریت کنند. بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری بخش حمل و نقل در اینترنت اشیا روی پیگیری و نظارت حمل و نقل انجام می‌شود.

بیشترین میزان سرمایه‌گذاری بخش خدمات رفاهی روی اینترنت اشیا در شبکه‌های هوشمند توزیع برق، گاز و آب انجام خواهد شد.

در نهایت کارشناسان IDC به این نتیجه رسیده‌اند که سریع ترین متوسط نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری صنایع در اینترنت اشیا در دوره پنج ساله پیش رو، در بخش بیمه ۱/ ۱۷ درصد، بنگاه‌های دولتی ۱/ ۱۶ درصد و بهداشت و سلامت با ۴/ ۱۵ درصد خواهد بود.

این در حالی است که «مارکوس تورچیا» یکی دیگر از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «سرمایه‌گذاری مصرف‌کنندگان در اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۸ میلیارد دلار می‌رسد تا به این ترتیب دومین جایگاه در سرمایه‌گذاری روی اینترنت اشیا را به خود اختصاص دهد.

بیشترین موارد کاربرد اینترنت اشیا برای مصرف‌کنندگان مربوط به خانه هوشمند، سلامت شخصی، ارتباط با وسایل نقلیه متصل به اینترنت هستند. در بخش خانه هوشمند، دو زیر مجموعه اتوماسیون خانگی و لوازم خانگی هوشمند مهم‌ترین و رایج‌ترین تجربه‌های افراد در مواجهه با اینترنت اشیا هستند و با متوسط نرخ رشد سالانه ۸/ ۱۷ درصدی در طول پنج سال آینده، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری افراد و مصرف‌کنندگان در حوزه اینترنت اشیا را به خودشان اختصاص می‌دهند.»

از طرفی خدمات اینترنت اشیا بزرگ‌ترین زیرمجموعه این تکنولوژی در سال ۲۰۱۹ است که با سرمایه‌گذاری ۲۵۸ میلیارد دلاری، قرار است تمام خدمات سنتی و غیرسنتی IT را زیر پوشش خود قرار بدهد.

بخش سخت‌افزاری با ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، در جایگاه بعدی قرار دارد که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری در زمینه خرید حسگر و ماژول هوشمند صرف خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در بخش نرم افزاری اینترنت اشیا هم در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۴ میلیارد دلار می‌رسد و اتفاقا با متوسط نرخ رشد سالانه ۶/ ۱۶ درصدی، سریع ترین روند رشد را در پنج سال آینده به خودش اختصاص خواهد داد. ایالات‌متحده آمریکا و چین در میان دیگر کشورهای جهان، بیشترین سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا را در سال ۲۰۱۹ انجام خواهند داد. آمار منتشرشده از سوی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که آمریکا با ۱۹۴ میلیارد دلار و چین با ۱۸۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، در جایگاه اول و دوم قرار می‌گیرند.

بعد از این دو کشور به ترتیب ژاپن با ۴/ ۶۵ میلیارد دلار، آلمان با ۵/ ۳۵ میلیارد دلار، کره با ۷/ ۲۵ میلیارد دلار، فرانسه با ۶/ ۲۵ میلیارد دلار و انگلستان با ۵/ ۲۵ میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. با این همه اما کشورهایی که سریع‌ترین روند رشد را در سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا تجربه می‌کنند، همه در آمریکای لاتین قرار دارند؛ این کشورها شامل مکزیک با متوسط نرخ رشد سالانه ۳/ ۲۸ درصدی، کلمبیا با متوسط نرخ رشد سالانه ۹/ ۲۴ درصدی و شیلی با متوسط نرخ رشد سالانه ۳/ ۲۳ درصدی هستند.

مرتبط : ناکارآمدی سامسونگ در اینترنت اشیا

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا