ایران

ناظمی: فیلترینگ سخت‌‌تر در راه است

معاون وزیر : ما در این موضوع نقشی نداریم. فقط اطلاع رسانی می‌کنم

به نظر می‌رسد بحث پیرامون فیلترینگ رقبای تلگرام یعنی تلگرام طلایی و هاتگرام   قرار است به نقطه نهایی برسد. این دو رقیب تلگرام با شکایت پیام رسان های داخلی قرار است مسدود شوند.

عدم استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی به دنبال فیلتر شدن تلگرام از منظر برخی طرفداران فیلترینگ آن ریشه در مسدود نشدن تلگرام طلایی و هاتگرام دارد.

به نظر می‌رسد حالا قرار است این دو پیام رسان که ظاهرا از داخل ایران هدایت می‌شوند هم کنار گذاشته شوند تا مردم مجبور به استفاده از پیام رسان‌های داخلی مثل سروش و بله شوند.

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در توییتر نوشت : با توجه به اعلام پایان فرصت مستقل شدن هاتگرام و طلاگرام (تلگرام طلایی) تا آخر آذرماه از پیام رسان تلگرام نتیجه گیری می کنم شاهد اختلالاتی برای جدی شدن فیلترینگ باشیم.

معاون وزیر ارتباطات تاکید می‌کند: فیلترینگ طی روزهای آینده سخت تر خواهد شد و ما هم در این موضوع نقشی نداریم. من فقط اطلاع رسانی می‌کنم.

وی در مورد گمانه زنی برای فیلترینگ برای اینستاگرام هم گفت: هنوز این موضوع به تصویب مراجع مربوطه نرسیده است اما یک عده به شدت دنبال این اتفاق هستند.

پیام‌رسان‌های ایرانی : چرا  همچنان دسترسی به تلگرام وجود دارد؟

عدم استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی حالا مدیران این پیام‌رسان‌ها را به این سمت برده نسبت به سخت گیری نکردن فیلترینگ و استفاده از رقبای خارجی انتقاد کنند. آنها معتقدند که عدم استقبال از محصولاتشان به خاطر وجود داشتن دسترسی به تلگرام است.

مدیر پیام رسان گپ اخیرا در یک مصاحبه گفته بود :‌

” 90 درصد رسانه‌های ما بشدت طرفدار تلگرام هستند. دلیلش هم این است که یک بازار خوب پر از مشتری را برای آنها جمع کرده است. در ضمن هزینه سرور، پشتیبانی و سایر مسائل را ندارد. چرا هیچوقت رسانه‌ها به این موضوع نمی‌پردازند که این شبکه مثلاً 4 ساعت یا 8 ساعت قطع شد؟ اما خدا نکند که سروش مثلاً نیم ساعت قطع شود، همه جا از این موضوع پر می‌شود و اعلام می‌کنند پیام‌رسان‌های داخلی شکست خوردند.”

او در انتقاد از استفاده از تلگرام علی رغم فیلتر شدن آن گفته بود:

“بخشنامه را که فقط دادستانی داد که آن هم پیگیری نشد. همین الآن کانال پاد (کانال اطلاع رسانی دولت) که در این شبکه فعال است آیا دادستانی با آن برخورد می‌کند؟ یا خبرگزاری فارس و یا هزار کسب‌و‌کار دیگر. البته من کاری به این کارها ندارم و نمی‌گویم که با آنها برخورد کنند، اما اینکه گفته شود همه کشور تمام همّ و غمش حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بود را قبول ندارم نه همّی است نه غمی. ” متن کامل مصاحبه 

تحریم همراه با فیلترینگ

موضوع سختگیرانه تر شدن فیلترینگ احتمالا با هدف هدایت مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد. با مسدود کردن فیلترشکنها تلاش می‌شود که جلوی دسترسی مردم به خود تلگرام گرفته شود.

این موضوع در حالی انجام میگیرد که کاربران ایرانی مرتبا در حال فشار تحریم از سوی شرکتهای آمریکایی هستند. روز گذشته شرکت اسلک تمام کاربران ایرانی را تحریم کرد.

این شرکت اعلام کرد که تحریم کاربران ایرانی را به خاطر قوانین انجام داده است. این شرکت اعلام کرده دسترسی کسانی که با آی پی ایران به آن وصل شده‌اند را مسدود کرده .

کاربران ایرانی به بسیاری از سرویسهای مورد نیاز خود به کمک فیلترشکن‌ها دست می‌یابند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا