ایرانشبکه‌های اجتماعی

اسلک بدون هشدار و مهلت تمام ایرانیان را تحریم کرد

مسدود کردن اکانت ایرانیان در این سطح گسترده بی سابقه است

در تازه‌ترین تحریم کاربران ایرانی از سوی شرکتهای تکنولوژی شرکت اسلک ( SLACK) امروز نامه‌ای برای تمام کاربران ایرانی خود فرستاده و از مسدود شدن اسلک برای آن‌ها خبر داده است.

اسلک در این نامه پیروی از قوانین تحریم وضع شده از سوی اداره خزانه‌داری و وزارت بازرگانی آمریکا را دلیل این اقدام خود عنوان کرده است.

شرکت تاکید کرده که اجازه استفاده از این سرویس را از کشورهای کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و کریمه در اوکراین را نمی‌دهد.

این شرکت این نامه را با قطع سرویس همزمان کرده و حتی هشدار و مهلتی برای بک آب گرفتن به کاربران ایرانی نداده است.

اسلک نخستین شرکتی نیست که تحت عنوان تحریم جلوی دسترسی کاربران را از داخل ایران می‌گیرد اما نوع مسدود سازی این شرکت در بستن سریع همه اکانت‌های متعلق به ایران کم سابقه است.

مسوولان وزارت خارجه آمریکا همواره تاکید کرده‌اند که تحریم‌های علیه ایران علیه شهروندان ایرانی اعمال نمی‌شود.

مرتبط : 10 اپلیکیشن مشابه که می‌توانند جایگزین اسلک شوند

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی آخرین نمونه از تحریم‌های اینترنتی علیه کاربران عادی و شرکتهای استارتاپی ایرانی بود.در آنجا نیز شرکتهایی چون اپل و گوگل جلوی اپلیکیشن‌های ایرانی را گرفتند و آنها از روی  فروشگاه‌های نرم‌افزار خود حذف کردند.

اعتراض کاربران ایرانی به این شرکت‌ها در آن زمن به جایی نرسید و این شرکتها همچنان جلوی آن دسته از اپلیکیشن‌های ایرانی را گرفته‌اند.

مرتبط: ارزش اسلک به ۷ میلیارد دلار رسید

اکانت اسلک آی تی ایران مسدود شد

امروز همچنین اکانت آی تی ایران در این شبکه مسدود شد در ایمیلی که به آی تی ایران ارسال شده آمده که اکانت شما دی‌اکتیو شده است. ( به روز شده در 1 دی ماه 97 : اسلک با عذرخواهی از برخی ایرانیان که نسبت به بسته شدن اکانتشان اعتراض کرده بودند اکانت آنها را باز کرد. اکانت آی تی ایران نیز  باز شد)

مسدود شدن اکانت اسلک آی تی ایران
مسدود شدن اکانت اسلک آی تی ایران

اکانت اسلک ایرانیان خارج از کشور هم مسدود شد

مسدود شدن اسلک فقط شامل ایرانیان در داخل کشور نمی‌شود . برخی ایرانیان از فنلاند، کانادا و آمریکا نیز شامل این موضوع شده‌اند و اکانت آن‌ها مسدود شده است.

در نامه‌ای که این شرکت به سایت تکنولوژی The Verge ارسال کرد دلیل بستن اکانت ایرانیان را تحریم آمریکا اعلام کرده اما در مقابل این سوال که چرا اکانت ایرانیان خارج از کشور بسته شده گفته است « ما فقط از روی IP اقدام به این کار کرده‌ایم. اگر کاربری فکر میکند اشتباه کرده ایم به [email protected]  ایمیل بزند ما بررسی کنیم»

بر اساس قوانین اوفک صادرات هرنوع تکنولوژی به ایران ممنوع است اما در سال ۲۰۱۴ تفسیری به این قانون تحریم اضافه شد که استفاده شخصی از سرویس‌هایی چون پیام‌رسان، سرویس‌های عکس، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی مستثنی می‌شود. مواردی که می‌تواند شامل اسلک ( Slack) هم باشد.

همچنین سایت تک کرانچ هم در گزارشی با اشاره به مواردی از بسته شدن اکانت ایرانیان خارج از کشور نوشت به نظر می‌رسد هرنوع ارتباط با ایران موجب مسدود شدن اکانت می‌شود.

نوشته های مشابه

‫1,161 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا