تکنولوژی

توسعه حضور پهپاد‌ها در عملیات‌های نجات

امروزه یکی از موارد مصرف پهپادها، استفاده از آنها به عنوان ابزاری برای جستجو و نجات قربانیان حوادث است، اما این کار در مکان‌هایی که سیگنال‌های GPS  ضعیفی دارند مانند جنگل‌های انبوه که درختان بلند زیادی دارد، شاید غیر ممکن شود. خوشبختانه، موسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT) برای این مشکل راه کاری پیدا کرده:استفاده از تکنولوژی مورد استفاده در خودروهای خودران.

محققان این موسسه موفق شده‌اند تکنولوژی جدیدی در زمینه پهپادها توسعه دهند که با کمک آن، پهپاد از طریق سیستم LIDAR می‌تواند در مکان‌هایی مانند جنگل‌های انبوه توسط GPS شناسایی شود. در این روش، پهپاد یک نقشه دو بعدی که شامل جهت گیری درختان نیز هست، تولید می‌کند و با همین متد می‌تواند جهت مناسب برای پرواز را انتخاب کرده و در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد.

 


این شیوه، محدودیت‌هایی نیز دارد. سیستم کنونی هنوز برای تحلیل نقشه‌های به دست آمده نیاز به زمان دارد و به علاوه سیستم تشخصی اشیا و تشخیص انسان‌ها نیز باید به  صورت پیشرفته به روی پهپاد تعبیه شود که این کار نیز مستلزم گذشت زمان است. این سیستم در صورت موفقیت قطعا می‌تواند برای تیم‌های جستجو و نجات بسیار کارآمد باشد و به آنها در جستجوی نقاط کور و پیدا کردن قربانیان کمک زیادی کند. با کمک این تکنولوژی از اعزام نیروهای انسانی به مکان‌های پر خطر و همچنین هدر رفتن انرژی و زمان جلوگیری می‌شود و پیدا کردن بازماندگان یا قربانیان حوادث مختلف با سرعت بیشتر و نتیجه مثبت‌تری انجام خواهد شد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا