تکنولوژی

دیدن اطلاعات عکس و عکاس در گوگل ایمیجز

گوگل هرچند بهترین رابطه را با عکاسان در طی سال‌های گذشته نداشته اما طی سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا جبران مافات کند. این شرکت امروز اعلام کرد که برخی تغییرات را در گوگل ایمیجز ( Google Images) می‌دهد تا حقوق دارندگان عکسها بهتر حفظ شود.
به گفته این شرکت از امروز عکسهای گوگل ایمجز شامل اطلاعات عکاس و متادیتای مربوط به دارندگان حقوق آن عکس خواهد بود. به زودی و طی هفته‌های آینده نیز متادیتای مربوط به کپی رایت نیز در عکسهای سرویس عکس گوگل نمایش داده خواهد شد. به این ترتیب بازدیدکنندگان از عکس با چند کلیک قادر به دیدن اطلاعات مربوط به هر عکس خواهند بود.

اطلاعات عکس در گوگل ایمیجز
اطلاعات مربوط به عکاس یا سازنده عکس ( Creator ) عمدتا اشاره به نام کسی است که عکس را گرفته یا آن تصویر را تولید کرده است اما اطلاعات مربوط به عکس Credit اشاره به دارنده حقوق قانونی عکس است. 
برای دسترسی به این اطلاعات میتوان از سه نقطه روی هر عکس روی Image Credits کلیک کنید و این اطلاعات به صورت یک باکس کوچک روی صفحه نمایان می‌شود. 
گوگل برای دستیابی به این دست اطلاعات عکسها با دو نهاد فعال در این صنعت مشارکت کرده است نخستین بخش CEPIC ( مرکز صنعت عکاسی ) است که ۶۰۰ آژانس عکس و مرکز نگهداری عکس را در ۲۰ کشور اروپایی نمایندگی می‌‌کند. CEPIC انواع و اقسام آژانس‌های عکس در اندازه‌های مختلف و مدلهای کاری متفاوت را نمایندگی می‌کند از گالری عکس های هنری گرفته تا برخی از مشهورترین نام‌ها در صنعت عکاسی مثل Getty ، رویترز و شاتراستاک.
گوگل همچنین با IPTC ( شورای بین‌المللی ارتباط رسانه‌ها)  نیز همکاری می‌کند که یک کنسرسیوم استانداردگذار در حوزه عکاسی خبری با اعضای مشهوری از آژانس‌های خبری مثل BBC ، آسوشیتدپرس، فرانس‌پرس و نیویورک تایمز است.

مرتبط: تغییر مهم در گوگل ایمیجز
گوگل تلاش دارد در جریان این همکاری از تصاویر با کیفیت و اصلی به جای تصاویر کپی و یا کوچک شده استفاده کند. 
آنچه گوگل را وادار به احترام به حقوق عکاسان و صاحبان عکس ها کرده شکایت‌هایی بود که سالها قبل بر علیه این شرکت اقامه شد. آژانس Getty چندین سال قبل نزد اتحادیه اروپا علیه گوگل شکایت برد اما همین آژانس با تغییر رویکرد گوگل حالا مشارکتی را با این شرکت آغاز کرده است. 
 منبع: وبلاگ گوگل و Venturebeat

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا