تکنولوژی

مجوز به‌کارگیری اسکوترهای برقی در سان‌فرانسیسکو صادر شد

 سازمان حمل و نقل شهری سان‌فرانسیسکو بالاخره مجوز به‌کارگیری اسکوترهای الکتریکی را برای حمل و نقل در این شهر صادر کرد  اما فقط دو شرکت  «اسکوت» Scoot و «اسکیپ» Skip موفق به دریافت این مجوز شدند. برای ارایه اسکوتر بیش از 12 شرکت درخواست به‌کارگیری اسکوترهای الکتریکی خود را برای این سازمان ارسال کرده بودند که از این بین تنها این 2 شرکت موفق به کسب مجوز شدند. اوبر، لیفت، اسپین، ریزر و جامپ از جمله کمپانی‌هایی بودند که موفق به دریافت مجوز نشدند.

این مجوز به دو شرکت اسکوت و اسکیپ امکان به‌کارگیری 625 اسکوتر الکتریکی در سطح شهر را در یک دوره 6 ماهه می‌دهد. ضمنا در صورت صلاح دید سازمان حمل و نقل، در دوره 6 ماهه دوم این شرکت‌های می‌توانند اسکوترهای خود را تا 2500 دستگاه افزایش دهند.

شیوه عرضه اسکوتر برای حمل و نقل مشابه دوچرخه اشتراکی است به این ترتیب که کاربر از طریق اپلیکیشن یک اسکوتر را در اطراف خود می‌یابد، سپس با پرداخت 1 دلار قفل آن را باز می‌کند و پس از سفر ( هر دقیقه 25 سنت ) اسکوتر را در هر نقطه رها می‌کند. 

سازمان حمل و نقل سان فرانسیسکو در بیانیه‌ای درباره این تصمیم اعلام کرد: «این دسته از اسکوترهای برقی و متد حمل و نقل آنها می‌توانند در کاهش تعداد وسایل نقلیه‌ای که در سطح شهر سان‌فرانسیسکو تردد می‌کنند تاثیر به سزایی داشته باشند و از این طریق موجب کاهش ترافیک و همچنین کاهش گازهای مضر گلخانه‌ای شوند.»

10 شرکت دیگری هم که نتوانستند مجوز لازم برای به‌کارگیری اسکوترهایشان در شهر سان‌فرانسیسکو را دریافت کنند، اعتراض خود را به سازمان حمل و نقل عمومی این شهر اعلام کرده‌اند و امیدوارند که بتوانند مجوز لازم را برای به‌کارگیری اسکوترهای برقی در این شهر را دریافت کنند.

اسکوت شرکتی که یکی از دو مجوز ارایه  اسکوتر در سانفرانسیسکو را دریافت کرده در سال 2011 تاسیس شده و مقر اصلی آن در خود سانفرانسیسکو است. اسکیپ نیز شرکتی است که توسط صاحب یک شرکت اسکیت‌های برقی مشهور در آمریکا – Boosted Board – خریداری شده است.

این دو شرکت رقبای بزرگی را کنار زده‌اند از جمله آنها شرکت Jump  است که چندی پیش توسط اوبر خریداری شد. Bird دیگر استارت‌آپ مشهور در این زمینه ( اشتراک دوچرخه واسکوترهای برقی ) هم اکنون بیش از 2 میلیارد دلار ارزش دارد. این شرکت قرار است تا پایان سال میلادی جاری در بیش از 50 شهر جهان خدمات خود را عرضه کند. پیش از تصمیم شهرداری سانفرانسیسکو 30 هزار نفر درخواست اجازه فعالیت به Bird در این شهر را داده بودند.

به رغم اینکه در تاثیر اسکوترهای برقی در شهری چون سانفرانسیسکو شکی نیست اما برخی از شهروندان این شهر با این وسایل نقلیه جدید موافق نیستند. آن‌ها می‌گویند افزایش اسکوترها باعث تصادف و صدمه دیدن بیشتر عابران پیاده شده است به خصوص که به رغم وجود مسیرهای ویژه دوچرخه و اسکوترسواری، رانندگان این وسایل از این مسیرها استفاده نمی‌کنند.

مرتبط: 

دوچرخه اشتراکی هوشمند بیدود در تهران 

فصل جدید اوبر، اجاره دوچرخه و اسکوتر

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا