هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی برای خنک سازی دیتا سنترهای گوگل

دیتا سنترهای گوگل حاوی هزاران سرور هستند و وظیفه ارائه تمامی ویژگی‌ها و خدمات گوگل از جستجو گرفته تا جی‌میل و یوتیوب بر عهده این دیتا سنترها و سرورهای درون آنها است. اما این دستا سنترها برای کار کردن در حالت نرمال بایستی در یک دمای خنک و متعادل نگهداری شوند. چند سال پیش گوگل تصمیم گرفت از هوش مصنوعی در سیستم‌های خنگ کننده دیتا سنترهای خود استفاده کند. هوش مصنوعی به‌کاررفته در سیستم خنک کننده و تهویه این دیتاسنترها در گذشته به کنترل کننده‌های دمای این مراکز راهکارهای مناسب جهت صرفه جویی در انرژی در کنار حفظ دمای مناسب را ارائه می‌داد. حال گوگل اعلام کرده که هوش مصنوعی وظیفه کنترل دمای این مراکز را به‌طور کامل بر عهده دارد.

زمانی که گوگل سیستم هوشمند کنترل دمای دیتا سنترها را که از هوش مصنوعی بهره می‌برد، طراحی کرد، هدف کاملا واضح بود: هر نوع بهبود ناچیزی در سیستم خنک کننده دیتا سنترها باعث صرفه جویی چشمگیر در مصرف انرژی و همچنین کاهش تولید کربن دی‌اکسید در اتمسفر و در نتیجه آن کمک به توقف پدید گرم شدن زمین می‌شد. پس از به‌کارگیری هوش مصنوعی در این سیستم‌ها، اپراتورها طی گزارش‌های مختلفی اعلام کردند که شاهد بهبودهای قاب لتوجه در کاهش مصرف انرژی در دیتا سنترها بوده‌اند اما عملی کردن راهکارهایی که توسط این سیستم هوشمند به اپراتورها ارائه می‌شد نیازمند صرف زمان و تلاش زیادی بود. به‌همین دلیل گوگل به فکر ساخت سیستمی افتاد که علاوه بر ارائه راهکارهای بهینه سازی انرژی قادر بود آنها را هم به صورت اتوماتیک عملی کند.

حال طبق گزارش گوگل سیستم هوش مصنوعی جدید تمامی اعمال خنک سازی را به‌طور اتوماتیک انجام می‌دهد البته اپراتورها همچنان وظیفه نظارت بر این سیستم‌ها و همچنین کنترل دستی سیستم در صورت نیاز را بر عهده دارند. این سیستم هر 5 دقیقه وضعیت سیستم را یکبار بررسی کامل کرده سپس اطلاعات را به شبکه عصبی ارسال می‌کند. سپس هوش مصنوعی اقدامات ضروری برای حفظ دما در بهترین حالت با استفاده از کمترین انرژی ممکن را ارزیابی می‌کند و در مدت زمان بسیار کمی اقدامات لازم پس از گذر از مراحل ایمنی، اجرایی می‌شوند.

گوگل اعلام کرده این سیستم هوشمند در همین چند ماه اخیر توانسته تا 30 درصد مصرف انرژی لازم برای خنک سازی این دیتا سنترها را کاهش دهد.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا