تکنولوژی

سود ۲ میلیارد دلاری آمازون در فصل مالی دوم

سود آمازون در یک فصل برای نخستین بار به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است و این به خاطر حاصلخیز بودن سرویس‌های جدیدی است که این شرکت حالا در آن به بلوغ رسیده است. 

نقاط سودده جدید مانند سرویس‌های رایانش ابری و تبلیغات حالا به اندازه‌ای درآمدزا و سودده شده‌اند که جبران بخش‌های سنتی ضررده کسب و کار آمازون را هم انجام می‌دهند.

آمازون در فصل دوم مالی سال گذشته ۱۹۷ میلیون دلار سود اعلام کرده بود اما حالا آمازون در سه فصل متوالی بیش از ۱ میلیارد دلار سود در هر فصل مالی را اعلام کرده و در این فصل جدید که آمارهایش را آمازون  پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد سود این شرکت از همیشه بالاتر بود : ۲.۵۳ میلیارد دلار! البته باید گفت هنوز شرکتهای بزرگی مثل آلفابت و مایکروسافت سود بیشتری نسبت به آمازون ارایه می‌دهند. آمازون در حالی رشد قابل توجهی را پنج‌شنبه به همگان نشان داد که شرکت فیس‌بوک یک روز قبل از آن نشان داد به توقف رشد نزدیک می‌شود.

اتفاقی که باعث کاهش ارزش سهام و طبیعتا کاهش ارزش این شرکت به میزان ۱۲۴ میلیارد دلار در یک روز شد. آمازون هم اما چالش‌های خود را دارد اوایل هفته گذشته ترامپ رییس جمهور آمریکا در توییتر برای چندمین بار به این شرکت و روزنامه متعلق به جف بزوس – واشنگتن پست – حمله کرد و آمازون را متهم کرد ه از رابطه تجاری با پست آمریکا ( ترامپ پست آمریکا را پسر توزیع می‌نامد)  سود قابل توجهی می‌برد همچنین بعضی از اعضای کنگره نیز از بزرگ شدن اندازه و قدرت آمازون ابراز نگرانی کرده‌اند. توییت‌های ترامپ تاثیرهایی را روی ارزش سهام آمازون گذاشته و برخی سرمایه‌گذاران نگران این شده‌اند که آیا دولت قوانین سخت‌گیرانه‌تری علیه این غول تجارت الکترنونیک وضع می‌کند یا خیر. با این همه این موارد باعث کندی آمازون نشده است چراکه در این فصل مالی آمازون ۵۲.۸۹ میلیارد دلار فروش نشان داد که هر چند کمتر از تخمین متخصصان وال‌‌استریت بود و حتی آمازون اعلام کرده که برای فصل مالی سوم امسال نیز بین ۵۴ تا ۵۷.۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که آن عددها هم باز کمتر از تخمین تحلیل‌گران است. در واقع ستاره اعداد آمازون در اعلام نتایج مالی فصل دوم میزان سوددهی این شرکت بود جایی که حاشیه سسود ۵.۶ درصدی فاصله بسیار زیادی با فصل دوم مالی سال گذشته نشان می‌داد و بالاترین رقم سود در ده سال گذشته فعالیت این شرکت است. این جایی بود که خوشبین‌ترین تحلیل‌گران هم انتظارش را در این حد نداشتند و همین باعث افزایش ۳.۲ درصدی سهام آمازون به میزان ۱۸۶۶ دلار به ازای هر سهم شد. آمازون حالا یک شرکت ۸۶۰ میلیارد دلاری و در رده دوم با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان است تنها شرکتی که از آمازون ارزش بیشتری دارد اپل است که ۹۴۶ میلیارد دلار ارزش دارد. اپل قرار است آمارهای مالی فصل دوم خود را سه شنبه اعلام کند. 

آمازون بازار تجارت الکترونیکی را در اختیار خود دارد و حالا از هر ۱ دلاری که در آمریکا به صورت آنلاین برای خرید هزینه می‌شود نیمی از آن متعلق به آمازون است. اما نکته این است که اساسا بخش خرده فروشی آنلاین در آمریکا با رشد کمی مواجه است به همین دلیل آمازون به دنبال نقاط دیگری برای توسعه خود است. خرید شرکت فروشگاه زنجیره‌ای Whole food ( فروشگاه زنجیره‌ای که مواد غذایی ارگانیک عرضه می‌کند) که همین چند ماه قبل نهایی شد بخشی از تلاش آمازون برای حضور در عرصه‌های دیگر از جمفه فروشگاه‌های فیزیکی است. سودده‌ترین بخش آمازون دراین فصل بخش وب‌‌سرویس‌ها بودکه با ۴۹ درصد رشد به ۶.۱ میلیارد دلار رسیده است. بخش تبلیغات دیجیتالی آمازون هم هرچند هنوز نسبت به رقبایی چون گوگل و فیس‌بوک کوچک است اما به سرعت در حال رشد است. این بخش در فصل اول امسال هم ۲ میلیارد دلار درآمد نشان داده بود.

منبع: وال‌استریت ژورنال

مرتبط : 

خرید از آمازون با گرفتن عکس محصول

ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری آمازون در پرایم دی

یک گفت وگو با جف بزوس: همه چیز می‌تواند بهتر باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا