تکنولوژی

اپلیکیشن‌ها بدون اجازه از شما فیلم می‌گیرند!

در دنیای موبایل‌ها یک کلیشه وجود دارد که می‌گوید گوشی‌های تلفن همراه همواره صدای شما را شنود می‌کنند، بدون آنکه خودتان باخبر شوید. این تئوری را تقریبا همه مردم دنیا به نحوی باور کرده‌اند اما طبق نتایج بررسی‌های محققین دانشگاه «Northeastern»، شنود صدای کاربران اصلا مسئله‌ای نیست که کاربران بخواهند نگران آن باشند. پس از انجام یک سری تحقیقات چند ساله، این دانشمندان هیچ مدرکی که نشان دهد اپلیکیشن‌ها صدای شما را ضبط می‌کنند پیدا نکرده و به‌جای آن به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد موبایل‌هایتان هرکاری را که انجام می‌دهید مشاهده و ضبط می‌کنند.

گروهی از دانشمندان علوم کامپیوتری آزمایشی را طراحی کرده و در آن بیش از 17 هزار اپلیکیشن محبوب اندرویدی را تست کردند تا از این طریق ببینند آیا این برنامه ها صدای شخص را ضبط می‌کنند یا خیر. برخی از این اپلیکیشن‌ها به فسیبوک تعلق داشتند و بیش از 8 هزار اپلیکیشن هم پتانسیل ارسال اطلاعات کاربران به شبکه‌های اجتماعی را داشتند. از این تعداد اپلیکیشن آزمایش شده، بیش از نیمی از آنها اجازه دسترسی به میکروفون و دوربین دستگاه را داشتند که همین مسئله این امکان را به اپلیکیشن می‌دهد تا صدا و تصویر کاربر را زمانی که از اپلیکیشن استفاده می‌کند، ضبط کند. ضمنا دانشمندان با بررسی دیتاهای رد و بدل شده بین اپلیکیشن و سرورها به این نتیجه رسیدند که هیچ نوع فایل صوتی از طرف دستگاه و اپلیکیشن به سرورهای خارجی ارسال نشده است.

البته دانشمندان به محدودیت‌های خود در این تحقیقات هم اشاره داشتند و البته هیچگاه اعلام نکردند که اپلیکیشن‌ها به هیچ وجه صدای شما را شنود نمی‌کنند. از آنجایی که این دانشمندان نتوانستند دیتاهای رد و بدل شده بین برخی از اپلیکیشن‌ها و سرورهای خارجی را شناسایی و بررسی کنند، بنابراین نمی‌توان گفت هیچ اپلیکیشنی صدای کاربران را شنود نمی‌کند. با این وجود دانشمندان متوجه چیزی عجیب‌تر شدند. تعدادی از اپلیکیشن‌ها یک سری ویدیو و اسکرین شات را از آنچه که کاربران در حال انجام آن بودند ضبط کرده و برای سرورهای خارجی ارسال کرده بودند.

یکی از این اپلیکیشن‌ها، برنامه GoPuff بود که در زمینه حمل و تحویل کالا فعالیت می‌کند. این اپلیکیشن در میان دیتاهایی که ارسال کرده بود، یک سری اسکرین شات از صفحه گوشی کاربر را هم برای یک موسسه تحلیل موبایلی با نام Appsee ارسال کرده بود. در این اپلیکیشن اطلاعات حساسی از کاربران از جمله کارت اعتباری و آدرس آنها وجود دارد که این اپلیکیشن ممکن است از آنها اسکرین‌شات گرفته باشد. جالب اینکه این اپلیکیشن در صفحه قوانین و سیاست‌های خود به مسئله اسکرین شات گرفتن از صفحه گوشی کاربران هیچ اشاره‌ای نکرده است.

بنابراین به نظر می‌رسد شنود صدا دیگر مانند گذشته اهمیت نداشته باشد چراکه ظاهرا این مرتبه اطلاعات مهم‌تری از کاربران در معرض لو رفتن قرار دارند. بنابر این تحقیقات ممکن است اپلیکیشن‌ها تصویر موبایل یا حتی چهره خود شما را برای خود یا شرکت دیگری ارسال کنند! این آزمایش هنوز روی موبایل‌های آیفون هم انجام نشده و ممکن است همین اتفاق آنجا هم صورت گرفته باشد. به هرحال این موضوع به حریم خصوصی کاربران مربوط می‌شود و باید تحقیقات بیشتر و جدی‌تری انجام شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا