تکنولوژی

فضانوردان چه وسایلی را با خودشان به فضا می‌برند؟

بالاخره یک نفر از اعضای ناسا درباره چیزی صحبت کرد که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا منتظر شنیدن آن بودند: مقدار وسایل شخصی که فضانوردان می‌توانند با خودشان به فضا ببرند چقدر است؟ این سوال شامل 2 بخش می‌شود: چه آیتم‌هایی برای زنده ماندن فضانورد در فضا ضروری است؟ چه وسایلی را شرکت‌ها برای فضانوردان فراهم می‌کنند و چه مقدار را خودشان باید تهیه کنند؟

«رابرت فراست» مسئول آموزش در شرکت ناسا و کنترل کننده پروازهای فضایی درباره این سوال گفت: «در ماموریت‌های فضایی اسپیس شاتل یک کیت تجهیزات شخصی برای حمل وسایل و متعلقات شخصی فضانورد طراحی شده بود.

این کیت تجهیزات شامل 20 آیتم شخصی با وزن کلی 600 گرم می‌شد. این کیت به شکل یک کیسه 5 در 12 در 20 سانتی‌متری توسط ناسا تهیه و طراحی شده. البته در ماموریت‌های فضایی سایوز مقدار وزن مجاز کمی افزایش پیدا کرده و فضانورد می‌تواند تا 1 کیلیوگرم وسایل شخصی را همراه خود به فضا ببرند.

یکی دیگر از وسایلی که به فضانوردان داده می‌شود، پک سلامتی است که برای مراقبت از سلامت ذهنی فضانوردان طراحی شده و شامل کتاب، سی‌دی، ادویه جات، تصاویر طبیعت و کتاب‌های مذهبی می‌شود. ضمنا فضانوردان می‌توانند یک سری از لباس‌هایشان را تحت عنوان تجهیزات ضروری با خودشان به فضا ببرند. «کیت رسمی پرواز» هم شامل یک سری یادگاری‌ها برای اعضای خانواده و دوستان بر روی زمین می‌شود.»

با وجود قوانین و محدودیت‌ در سفرها فضایی، باز هم برخی از فضانوردان هستند که برخی وسایل غیر ضروری و عجیب و غریب را با خودشان به فضا برده‌اند. «جان یانگ» یکی از فضانوردانی که سال 1965 به فضا رفت، طبق گزارش‌های یک عدد ساندویچ استیک را هم با خودش به داخل کاوشگر برده و حتی آن را با خلبان ارشد کاوشگر تقسیم کرده است.

از دیگر وسایل عجیب و غریبی که در این چند سال به فضا ارسال شده‌اند می‌توان به چند عدد میز، اثر هنری، فیلم‌ و موزیک اشاره کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا