تکنولوژیهوش مصنوعی

کمک هوش مصنوعی به ارتش امریکا

بررسی و نظارت بر سلامت مکانیکی میلیون‌ها قطعه متعلق به ادوات نظامی اصلا کار ساده‌ای برای ارتش محسوب نمی‌شود. برای آسان کردن این کار پر دردسر، ارتش آمریکا قصد دارد از توانایی‌های هوش مصنوعی کمک بگیرد. قرار است یک نرم‌افزار یادگیری ماشین که توسط کمپانی آمریکایی Uptake Technologies طراحی و ساخته شده، زمانی را که ماشین‌ها و ادوات نظامی به تعمیر نیاز دارند با دقت بالا تشخیص دهد و قبل از اینکه ماشین‌ها از کار بیافتند، مکانیک‌های ارتش را از ایرادات آنها باخبر کند.

این کار قرار است ابتدا با به‌کارگیری چند سنسور درون موتور یک سری از خودروهای ارتش آغاز شود. این سنسورها اطلاعاتی همچون دما و وضعیت گشتاور موتور را ضبط می‌کنند و سپس اطلاعات را به نرم‌افزار شرکت Uptake ارسال می‌کنند. این نرم‌افزار هم با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین به دنبال الگوهایی می‌گردد که با الگوهای یافت شده در موتورهای خراب و از کار افتاده مطابقت و شباهت داشته باشد.

«ابی هانت» قائم مقام موسسه آپتیک درباره این نرم‌افزار می‌گوید: «پلتفرم ما مشابه یک مغز است که سیگنال‌ها را از سلول‌های عصبی خود که در موتور ادوات قرار دارند، دریافت می‌کند و در انتها یک بازخورد را از اطلاعات کسب شده تولید می‌کند. این بازخورد در اصل همان سالم یا خراب بودن موتور تجهیزات نظامی ارتش را نشان می‌دهد. حال اینکه سیستم خنک کننده دچار مشکل شده یا اتفاق دیگری افتاده باشد، این سنسورها و نرم افزار شرکت ما در هر صورت مکانیک‌ها و تکنسین‌های ارتش را در جریان خواهند گذاشت و به آنها این هشدار را می‌دهند که ممکن است تا چند روز آینده این ادوات از کار بیافتند.»

با اینکه قرارداد همکاری بین این شرکت و ارتش آمریکا مبلغ ناچیز 1 میلیون دلار اعلام شده اما با این حال این قرارداد و این نرم‌افزار یک قدم جدید در به‌کارگیری هوش مصنوعی در بخش نظامی محسوب می‌شود. برخی از کارشناسان ارتش آمریکا را به دلیل ناتوانی در به‌کارگیری درست و کامل یادگیری ماشین در بخش نظامی همواره مورد انتقاد قرار داده‌اند. از طرف دیگر برخی این هشدار را داده‌اند که یادگیری ماشینی می‌تواند تا حد قابل توجهی کامپیوتر را جایگزین تخصص‌های انسانی کند اما شرکت آپتیک در اینباره گفته که سیستم هوش مصنوعی این شرکت شخصا هیچ تصمیمی نمی‌گیرد و تنها مشکلات و ایرادات احتمالی را به متخصصین اعلام می‌کند.

طبق گفته‌ها به‌کارگیری این سیستم هوش مصنوعی توسط ارتش امریکا در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا