تکنولوژی

عرضه بازی‌های ابری برای نینتندو سوییچ

شرکت ژاپنی عرضه کننده بازی‌های ویدیویی Capcom Co.، تصمیم دارد بازی‌های با کیفیتی، مخصوص سرویس ابری پلت فرم نینتندو سوئیچ عرضه کند. این اقدام شرکت ژاپنی نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی نیز، مانند صنعت فیلم سازی و موسیقی- در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارند و به زودی در پلت فرم‌های ابری نیز شاهد حضور آنها خواهیم بود.

شرکت‌های زیادی هستند که داده‌ها را برای مشتریان خود در خانه، از طریق سرورهایشان به صورت آنلاین پخش می‌کنند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به سرویس ویدیویی Netflix و برنامه پخش موسیقی Spotify  اشاره کرد. اما در صنعت بازی‌‌های ویدیویی هنوز فعالیت واضحی در زمینه سرویس‌های ابری دیده نمی‌شد زیرا برای پخش آنلاین بازی، سِرورها باید قدرتمند‌تر بوده و داده‌ها را سریعا برای کاربر ارسال کند. به همین دلیل چنین سرویسی عملا با یک سرویس پخش ویدیو یا موسیقی قابل مقایسه نیست و تولید آن هزینه بر و وقت گیر است.

شرکت Capcom ماه گذشته، نسخه ابری بازی Resident Evil 7 خود را برای نینتندو سوئیچ در ژاپن منتشر کرد. دسترسی به این نسخه آنلاین برای 180 روز، قیمتی معادل 18 دلار دارد که در مقایسه با قیمت 50 دلاری بازی دانلودی اصلی، رقم بسیار پایینی است.

حالا این شرکت سازنده بازی‌هایی همچون Mega Man، Street Fighter و Monster Hunter تلاش دارد تا فعالیت خود را در فضای ابری گسترش دهد که البته جزئیات اقدامات آن فعلا اعلام نشده است. طبق گفته یکی از سخنگویان شرکت Capcom، این شرکت بعد از بررسی میزان بازخورد نسخه آنلاین بازی Resident Evil 7 روی کنسول سوئیچ، در مورد نحوه گسترش در فضای ابری تصمیم گیری خواهد کرد.

شرکت سونی نیز اخیرا پلت فرم PlayStation Now را برای پخش آنلاین بازی در آمریکا، ژاپن و بخشی از اروپا ارائه کرده است و شرکت Square Enix نیز چندین برنامه مختلف از طریق فضای ابری در اختیار کاربران ژاپنی خود قرار داده است از جمله بازی Dragon Quest X برای کنسول Nintendo’s 3DS.

شرکت‌های سازنده بازی‌های ویدیویی از ایده پخش ابری بازی‌ها، استقبال خوبی داشتند زیرا می‌توانند از این طریق طول عمر نسخه‌های منتشر شده خود را افزایش داده و به علاوه به دلیل دریافت هزینه اشتراک ماهانه، منبع درآمد جدیدی کسب کنند. اما در این مسیر چالش‌هایی نیز وجود دارد. به دلیل اینکه سرعت دسترسی به اینترنت همه جا یکسان نیست، کاربران ممکن است بعضا با کمبود کیفیت بازی مواجه شوند. فعالان این صنعت البته امیدوار هستند ک با معرفی نسل بعدی تکنولوژی وایرلس که از آن به عنوان نسل پنجم اینترنت یا 5G یاد می‌شود و از سرعت به نسبت بالاتر و قابل اطمینان‌تری برخوردار است، کمتر با این مشکل روبرو باشند.

کنسول سوئیچ اما قدرت کمتری نسبت به همتایان خود دارد اما از آنجا که در صنعت پخش در فضای ابری، بیشترین وظیفه بر عهده سرورهاست، قدرت کنسول چندان فرقی در شیوه پخش بازی ایجاد نمی‌کند. کاربر برای استفاده از سرویس ابری تنها کافیست برنامه کوچکی را دانلود کرده و از بازی خود لذت ببرد.

بازی Resident Evil 7 که حالا توسط شرکت Capcom  به صورت آنلاین عرضه شده، تا پیش از این به صورت کامل برای دانلود در دسترس کاربران کنسول‌های پلی استیشن، ایکس باکس  و کامپیوترهای خانگی قرار داشت. تحلیلگران نیز پیش بینی می‌کنند که شرکت‌های سازنده بازی، ابتدا نسخه‌های قابل دانلود بازی‌های خود را به صورت یک پکیج و با قیمت بیشتری عرضه کرده و بعد از گذشت مدتی آنها را در سرویس ابری خود قرار خواهند داد. اگر اقدام شرکت Capcom موفق شود، احتمالا در آینده نزدیک شرکت‌های سرشناس دنیای بازی‌های ویدیویی نیز پا جای پای Capcom گذاشته و برای نینتندو سوئیچ، بازی‌های آنلاین کم حجم تولید و عرضه خواهند کرد. اما فعلا مشخص نیست که این ایده از سوی کاربران با استقبال روبه رو می‌شود یا خیر.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا