تکنولوژی

جریمه شدن اپل به خاطر نقض حقوق مصرف‌کنندگان در استرالیا

روز سه‌شنبه دادگاه فدرال استرالیا شرکت اپل را محکوم به پرداخت 6.6 میلیون دلار کرد. این حکم به این دلیل صادر شده که اپل قوانین مصرف‌کنندگان در استرالیا را زیر پا گذاشته و خریداران آیفون و آیپد در این کشور را به نحوی فریب داده است. شورای رقابت و مصرف‌کنندگان استرالیا اپل را در ارتباط با آیفون‌ها و آیپدهایی که در جریان به‌روزرسانی به آی‌اواس 9 از کار افتاده بودند، به دادگاه کشاند. قبل از این آپدیت افرادی که آیفون‌هایشان با مشکل حسگر اثر انگشت مواجه می‌شد، اکثرا به نمایندگی‌های غیر رسمی اپل مراجعه می‌کردند و اقدام به تعمیر یا تعویض این حسگر می‌کردند. اما پس از آپدیت به آی‌اواس 9، دستگاه‌هایی که حسگرهای متعلق به تعمیرگاه‌های غیر رسمی اپل در آنها استفاده شده بود، با «خطای 53» مواجه شدند که نشان می‌داد دستگاه انها توسط فرد غیر مجاز دستکاری شده است.

در طول تحقیقات، شورای رقابت و حقوق مصرف کنندگان متوجه شد در آن دوره بیش از 275 دستگاه آیقون در کشور استرالیا به خطای 53 دچار شده است و اپل هم به این دسته از کاربران اعلام کرده به دلیل اینکه آیقون‌های خود را در نمایندگی‌های غیر رسمی اپل تعمیر کرده‌اند، دیوایس‌هایشان را تحت گارانتی قرار نخواهد داد.

اما جالب اینکه طبق قوانین مصرف‌کنندگان در استرالیا، حتی در صورتی که دستگاه توسط نمایندگی‌های غیر مجاز تعمیر یا دستکاری شده باشد، اپل همچنان موظف به تعمیر، تعویض و یا پرداخت پول دستگاه به مشتری است. اما ظاهرا اپل کاربران استرالیایی ار از این حقوق محروم کرده بود.

در برخی موارد هم اپل قطعات آیفون‌های خراب را با آیفون‌های ریفوربیش شده تعویض کرده بود که کمیسیون رقابت استرالیا این عمل را هم در کشور استرالیا خلاف قوانین اعلام کرده است. طبق قوانین مصرف کنندگان در استرالیا، اپل موظف است آیفون‌های خراب کاربران را در صورت تمایل آنها با آیفون‌های آکبند تعویض کند.

گفته می‌شود اپل در چند روز گذشته با بیش از 5000 کاربر استرالیایی که در این چند سال از خطای 53 رنج برده بودند تماس گرفته و پرداخت غرامت را به آنها پیشنهاد داده است. شورای رقابت استرالیا هم اعلام کرده که قصد دارد نمایندگان و مردم استرالیا را بیش از گذشته از حقوق مصرف کنندگان در کشور استرالیا آگاه کند و اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای در این رابطه انجام دهد.

حال با توجه به این شرایط و رای دادگاه، اپل بایستی 6.6 میلیون دلار غرامت به دادگاه استرالیا پرداخت کند.

منبع : phonearena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا