تکنولوژی

داستان فراز و فرود ویندوز روی موبایل

در اوایل عصر جدید تکنولوژی ابتدا سیستم‌عامل‌های موبایلی متعددی پا به عرصه گذاشتند اما طولی نکشید که بسیاری از آنها منقرض شده و تنها تعداد کمی از آنها جان سالم به در بردند. 2 باقیمانده این بخش، اندروید و آی‌اواس هستند که توانستند از سال 2007 کنترل موبایل‌های دنیا را در دست بگیرند. در حال حاضر از هر 10 دیوایس، 9 دیوایس به اندروید مجهز شده است و سیستم عامل آی‌اواس هم در حال حاضر توسط میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

یکی از آخرین سیستم عامل‌های موبایلی که تا چند وقت پیش توانسته بود دوام بیاورد، ویندوز بود. با نگاهی به کامپیوترهای جیبی و ویندوز موبایل‌ها می‌بینیم که رابط کاربری ویندوز موبایل قصد داشت عملکرد ماوس و کیبورد را روی موبایل‌ها به‌ نوعی تقلید کند که البته باید قبول کرد که در این زمینه ویندوز موبایل اصلا موفق نبود.

پس از مدتی ویندوز فون با رابط کاربری بر پایه پلیرهای Zune به بازر آمد. این بار قضیه تغییر کرد و ویندوز دسکتاپ چندی از ویژگی‌های ویندوز فون را قرض گرفت که البته این رابط کاربری برای کامپیوترهای دارای ماوس و کیبورد خیلی جالب و چشم نواز نبود. ویندوز فون هم نتوانست نمایش جالبی داشته باشد و با وجود استقبال اولیه نسبتا خوب در ادامه ویندوز فون هم قافیه را به اندروید و آی‌اواس باخت.

به هر حال، احتمالا ویندوز آخرین سیستم عامل موبایلی است که منقرض می‌شود و بعید به‌نظر می‌رسد چیزی در آینده بتواند سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس را به چالش بکشد و اگر هم چنین اتفاقی بیافتد، ابتدا بایستی با سیستم عامل کروم گوگل مبارزه کند و مطمئنا دیگر توانی برای مبارزه با اندروید برایش باقی نخواهد ماند.

خب این هم داستان سرگذشت ویندوز بر روی موبایل‌ها بود که خیلی پایان خوبی نداشت. اگر ادعاهای کوالکام حقیقت داشته باشد، این شرکت احتمالا در آینده لپتاپ‌هایی مجهز به اسنپدراگون تولید خواهد کرد اما بعید به‌نظر مایکروسافت بخواهد دوباره وارد عرصه‌ی موبایل‌ها شده و پول و زمان خود را صرف رقابت با گوگل و اپل کند.

آیا ویندزو فون از روز اول ناکام بود؟ خیر و آمار نشان می‌دهد روزگاری ویندوز فون یکی از سیستم‌ عامل‌ها مورد علاقه کاربران بر روی گوشی‌های لومیا بوده است. بر اثبات این حرف هم می‌توانیم به نمودار زیر نگاهی بیاندازیم و با چشمان خودمان این آمار را ببینیم.

در این نمودار می‌توانیم تعداد دیوایس‌های ویندوزی که هر سال تولید شده‌اند را مشاهده کنیم. در این نمودار ویندوز موبایل و ویندوز فون هر دو با رنگ آبی و قرمز نشان داده شده‌اند. همانطور که در تصویر می‌بینید ویندوز موبایل در سال 2011 کار خود را به پایان رساند.

زمانی که ویندوز فون 8 معرفی شد، کاربران ویندوز فون 7 به این نتیجه رسیدند که باید دیوایس جدیدی خریداری کنند و همانطور که آمار نشان می‌دهد از سال 2013 به بعد این اتفاق افتاد و آمار ویندوز فون با رشد نسبی همراه شد. اما پس از گذشت 1 سال کاربران به این نتیجه رسیدند که ویندوز فون واقعا توانایی رقابت با اندروید و ای‌اواس را ندارد و به‌طور کامل جوابگوی نیازهای شخص نیست. برای کاربران دلیل قانع کننده‌ای برای خریدن دیوایس جدید برای استفاده از نسخه جدید ویندوز فون وجود نداشت. شاید اصلا ویندوز به درد استفاده بر روی موبایل نمی‌خورد!

با کاهش حضور یکی از آخرین سیستم‌ عامل‌های موبایلی در عرصه رقابت، کم کم کمپانی‌های دنیا به این نتیجه رسیدند که بهتر است انرژی خودشان را صرف موارد مناسب‌تری کنند و دست از رقابت با اندروید و آی‌اواس بکشند. چون اگر تنها یک کمپانی در دنیا توانایی رقابت با اندروید و آی‌اواس را داشت، همین مایکروسافت بود که این شرکت هم در میانه راه بالاخره شکست خورد.

منبع : gsmarena

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا