تکنولوژی

در کنفرانس WWDC امسال اپل چه خواهیم دید؟

یک سال دیگر گذشت و بازهم به تاریخ برگزاری کنفرانس سالیانه معروف اپل نزدیک می‌شویم. در این کنفرانس قرار است نسخه‌های آینده سیستم عامل‌های انحصاری اپل مانند  iOS، macOS،  tvOS و watchOS معرفی شوند. این کنفرانس، که کنفرانس WWDC 2018 نام دارد،  قرار است روز دوشنبه چهارم ماه ژوئن(چهاردهم خرداد ماه)در مرکز Convention Center در سن جوزه ایالت کالیفرنیا برگزار شود.

اما مثل هر سال، شایعات زیادی درباره برنامه‌های امسال اپل منتشر شده که در ادامه مهم‌ترین  آنها را می‌خوانید.

نرم افزار

از آنجایی که کنفرانس WWDC، کنفرانس مخصوص Developers یا برنامه نویسان‌هاست، اپل معمولا هر سال طی این کنفرانس قسمتی از به روزرسانی های نرم افزاری پاییزی خود را معرفی می‌کند.

iOS 12: به روزرسانی‌های پلت فرم آی‌او‌اس یکی از مهم ترین بخش های کنفرانس WWDC است و امسال نیز مستثنی نخواهد بود. طبق گزارشی از Axios، به روز رسانی مهم بعدی آی‌اواس ظاهرا قرار است بیشتر از هر قسمت دیگر به روی افزایش کیفیت اعتبار و عملکرد این سیستم عامل متمرکز باشد که با توجه به باگ‌های زیاد نسخه آی‌او‌اس 11( که پاییز سال گذشته معرفی شد) می‌تواند امید بخش باشد.

اما نسخه آی‌او‌اس 12، ظاهرا دستاوردهای دیگری نیز به همراه دارد. این نسخه از سیستم عامل آی‌اواس، اولین به روزرسانی مهمی خواهد بود که بعد از معرفی آیفون X( محصول جنجالی اپل) عرضه می‌شود. این نسخه به احتمال زیاد قابلیت‌های جدیدی مخصوص این مدل آیفون به همراه خواهد داشت.

طبق گزارش Axios، در نسخه به روز رسانی آینده احتمالا برخی از قابلیت‌های جدید مرتبط با تکنولوژی AR( واقعیت افزوده) و برنامه‌های مخصوص سلامتی(Health) عرضه خواهد شد. همچنین تغییر چهره و طراحی جدید صفحه home screen نیز محتمل است. در گزارش دیگر در Bloomberg اعلام می‌شود که اپل قصد دارد قابلیت جدیدی تحت عنوان “Digital Health” را معرفی کند که برای مدیریت بهتر زمان کاربرد دارد و می‌توان از آن به عنوان اصلی ترین قابلیت جدید آی‌او‌اس 12 از آن نام برد.

همچنین طبق شایعات و گزارش The Information، اپل احتمالا دسترسی به قابلیت‌های NFC( تکنولوژی ارتباط حوزه نزدیک) را برای برنامه نویسان ارائه خواهد کرد که از طریق آن می‌توان شاهد عرضه طیف وسیعی از برنامه‌ها بود.

macOS 10.14: شایعات پیرامون به روزرسانی آینده پلت فرم کامپیوترهای اپل- macOS 10.14: به وضوح کم رنگ‌تر از سال‌های پیش بوده است. یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌هایی که می‌توان منتظر آن بود، تلفیق و سازگاری برنامه‌های مخصوص این سیستم عامل با پلت فرم آی‌او‌اس( مخصوص موبایل) است. احتمالا نام رسمی نسخه بعدی به روز رسانی این پلت فرم نیز اعلام خواهد شد.

watchOS 5: طبق شایعاتی که در MacRumors منتشر شده، احتمالا برنامه اسپاتیفای برای پلت‌فرم ساعت‌های هوشمند اپل( Apple Watch) عرضه خواهد شد . همچنین انتظار “StreamKit” framework جدیدی نیز در نسخه پلت فرم watchOS 5 را داریم. معمولا در این کنفرانس طراحی جدید برای تِم های watch faces  و قابلیت‌های فیتنس جدید معرفی می‌شود.

Siri: برای همه روشن است که دستیار هوشمند اپل-سیری، جای پیشرفت زیادی دارد. سیری روزی جواهر درخشان اپل بود. این سیستم که در سال 2011، همراه با آیفون 4S معرفی شد و نماد از تکنولوژی برتر آن زمان شرکت اپل بود. اما از آن زمان تا کنون سیری رشد زیادی را شاهد نبود و حالا به نقطه‌ای رسیده که عملا رقیبی برای محصولات هوشمند پیشرفته‌تر مانند الکسای آمازون و دستیار هوشمند گوگل محسوب نمی‌شود. اما حالا می‌تواند بهترین زمان برای نسخه به روز رسانی شده و کارآمدتر سیری باشد و تبدیل به دستیار هوشمندی شود که می‌تواند جواب‌های هوشمندانه تری به سوالات داده و کلا کارایی بهتری برای کاربران دستگاه‌های اپل داشته باشد.

TvOS: اپل تی‌وی معمولا کمترین توجه را در کنفرانس‌های پیشین WWDC  داشته اما شایعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه امسال قرار است خبرهای جدیدی از این پلت فرم شنیده شود. اپل قبلا نیز اعلام کرده بود که قابلیت Dolby Atmos برای اپل تی وی در راه است. همچنین شایعات حاکی از این است که سرویس نوظهور پخش ویدیو اختصاصی اپل- که بدون شک اپل تی وی هسته مرکزی آن خواهد بود- نیز به زودی معرفی خواهد شد.

سخت افزار

WWDC  همیشه بیشترین تمرکز را معطوف به معرفی نرم افزارهای جدید داشته است اما با این وجود بازهم معرفی تعدادی سخت افزار و دستگاه جدید نیز در این کنفرانش شاهد بوده‌ایم.

نسخه جدید MacBook Pro: کامپیوترهای مک بوک پرو، روزگار سختی را پشت سر می‌گذارند زیرا تعداد شکایت‌ها درمورد نقص دگمه‌های جدید این دستگاه ها، زیاد شنیده می‌شود. با اینکه بعید است امسال شاهد معرفی مدل جدید با طراحی جدیدی از این محصول باشیم اما این احتمال وجود دارد که پردازنده اینتل مدل‌های سری جدید  با ارتقا و به روزرسانی مواجه شوند. در بهترین حالت شاید شاهد ارتقای رم نیز باشیم.

نسخه جدید مک بوک ایر:  شایعات حاکی از این است که اپل برای مدل دیگر لپ تاپ‌های خود- لپ تاپ‌هی مک بوک ایر- نسخه جدیدی معرفی خواهد کرد. احتمال می‌رود که مدل آینده از این سری تقریبا منسوخ اپل، ارزان‌تر از نسخه‌های پیشین باشد. Digitimes گزارش می‌دهد که اپل مدل جدیدی از این سری لپ تاپ ارائه خواهد کرد که مجهز به صفحه نمایش 13 اینچی  با قابلیت رتینا خواهد بود.

iPhone SE 2: اپل بعد از معرفی آیفون 4 که در ماه ژوئن معرفی شد، تا به امروز هیچ مدل جدیدی از آیفون را در تیر ماه معرفی نکرد اما بسیاری پیش بینی می‌کنند که نسخه جدید آیفون iPhone SE امسال در کنفرانس WWDC  معرفی خواهد شد. اپل معمولا در ماه سپتامبر(شهریور تا مهر) نسخه جدید آیفون اصلی خود را معرفی می‌کند و برخی نیز پیش بینی می‌کنند  که اگر اصلا نسخه جدیدی از آیفون SE در کار باشد، اپل ممکن است معرفی آن را تا شهریور به تعویق بیندازد.

AirPower: پد شارژر بدون سیم اپل هم زمان با آیفون 8 و آیفون X، پاییز سال گذشته معرفی شد و اپل قول داد که تا امسال این محضول را عرضه کند. اپل فعلا درباره عرضه این محصول حرفی نزده اما احتمالا از این محصول در سخنرانی اصلی کنفرانس پیش رو، خبری خواهیم شنید.

تقریبا 4 سالی از عرضه آخرین نسخه از مک مینی(Mac Mini) می‌گذرد. آیا در کنفرانس امسال خبر جدیدی از آن خواهیم شنید؟ بعید است اما غیر ممکن نیست.  همچنین ممکن است نسخه ارزانتر و کوچک‌تری از گجت‌های مرتبط با  هوم پاد نیز معرفی شود مانند هدفون‌های اختصاصی اپل که مدت‌هاست شایعه عرضه آن وجود دارد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا