تکنولوژی

پرسش و پاسخ‌ها درباره پروژه هایپرلوپ ایلان ماسک

ایلان ماسک یکی از مغزهای متفکر دنیای تکنولوژی که علاوه بر تسلا و SpaceX مدیر عامل کمپانی حفاری Boring Company را هم برعهده دارد، روز گذشته اخبار جدید و جالبی راجع به حفر تونل در زیر لس‌آنجلس و پروژه هایپرلوپ اعلام کرد.

او در مراسم شب گذشته که با حضور «استیو دیویس» مدیر شرکت SpaceX و Boring Company برگزار شد، این پروژه را نوعی سیستم حمل و نقل دسته‌جمعی و در عین حال شخصی دانست که قادر است در هر سفر 16 نفر را با سرعت 240 کیلومتر در ساعت و از طریق یک تونل باریک زیرزمینی باریک جابجا کند. ضمنا او گفت که هزینه هر سفر با این هایپرلوپ تنها 1 دلار برای افراد هزینه خواهد داشت و همچنین در مسیر خود ده‌ها ایستگاه کوچک برای آن در نظر گرفته می‌شود. ماسک می‌گیود اندازه این ایستگاه‌ها تنها به اندازه جای پارک 2 خودرو بزرگ خواهند بود و به همین دلیل می‌توان از این ایستگاه‌ها به راحتی در مناطق شلوغ شهر هم استفاده کرد. ماسک که به دادن قول‌های بزرگ مشهور است، زمان خاضی را برای اتمام این پروژه اعلام نکرد.

البته این تونل تنها بخش کوچکی از سیستم هایپرلوپ سراسری است که ماسک قصد راه‌اندازی آن را دارد. ماسک در گذشته اعلام کرده بود که به‌دنبال ساخت یک سیستم هایپرلوپ سراسری است که افراد و اشیاء را با سرعت هواپیما اما از طریق تونل‌های زیرزمینی و با قیمت بسیار کم جابجا می‌کند. ماسک اخیرا اعلام کرد که شرکت حفاری او مجوز لازم برای ساخت شبکه هایپرلوپ در سواحل شرقی ایالات متحده را کسب کرده است. سال گذشته هم شرکت حفاری او مجوز ساخت تونل هایپرلوپ بین نیویورک و واشنگتن را کسب کرد.

ایلان ماسک در ابتدا مراسم دیشب اعلام کرد که ایده ی خودروهای پرنده موفقیت‌آمیز نبوده و همچنین اشاراتی به مزایای متعدد سیستم حمل و نقل زیرزمینی داشت مثلا اینکه تونل زیرزمینی در در تمامی شرایط آب و هوایی بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد و اینکه در زیر زمین شما می‌تواند صدها خط مترو حفر کنید  در حالی که روی زمین و در بزرگراه‌ها تعداد خطوط حرکت خیلی محدود است.

او در ادامه هم اشاراه داشت که پروژه هایپرلوپ کاملا امن و بی‌خطر است و مرم صدای حفاری‌های زیر زمین را نخواهند شنید و البته در پاسخ به یکی از سوالات درباره مقاومت تونل‌ها در مقابل زلزله ایلان ماسک گفت که مقاومت تونل‌ها خوب و به‌اندازه کافی خواهند بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا