تکنولوژی

آزمایش موفقیت‌آمیز راکتور هسته‌ای فضایی ناسا

اگر فضا را یک اقیانوس در نظر بگیریم، ایستگاه فضای بین المللی را هم می‌توان یک قایق که در ساحل پهلو گرفته تصور کنیم و کره ماه را هم یک جزیره نزدیک که فقط چند مرتبه از آن دیدن کرده‌ایم بدانیم. حقیقت این است برای سفر بیشتر در این اقیانوس بی‌کران و اقامت بیشتر در نقاط مختلف آن به انرژی خیلی بیشتری نیاز داریم.

حال به‌نظر می‌رسد ناسا به منبع مورد نیاز برای تحقق این اهداف دست پیدا کرده است: به‌کارگیری یک راکتور هسته‌‌ای کوچک در فضا با نام Krusty!

این راکتور با استفاده از شکاف هسته‌ای که از تجزیه اورانیوم در هسته راکتور به دست می‌آید می‌تواند 10 کیلو وات انرژی را به مدت 10 سال تولید کند که ناسا ادعا کرده این انرژی برای برق رسانی به چندین خانه در فضا کافی است. گفته می‌شود 4 عدد از این راکتورها قادر است یک منطقه نظامی بزرگ در سطح ماه را به طور کامل برق ‌رسانی کند.

منابع انرژی هسته‌ای همواره بسیار جنجال برانگیز بوده‌اند و این مسئله به‌دلیل انتشارامواج رادیواکتیو مرگباری است که در اثر اتفاقات یا خرابی راکتورها ممکن است منتشر می‌شود، همیشه وجود داشته است. با این وجود انرژی هسته‌ای همچنان به صرفه‌ترین، سبک‌ترین و با دوام‌ترین راه برای تامین انرژی محسوب می‌شوند.

با اینکه اکثر ماهواره‌ها از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو برای تولید انرژی بدون استفاد از شکاف هسته‌ای استفاده می‌کنند، اما صفحات خورشیدی و باتری‌ها همچنان معمول‌ترین روش برای تولید انرژی در فضا محسوب می‌شوند. با این حال انرژی مورد نیاز برای زنده نگه داشتن انسان‌ها در فضا خیلی بیشتر از مقداری است که صرف روبات‌های فعال در فضا می‌شود. حفظ دمای مناسب برای فضانوردان در فضا در کنار مهیا سازی آب برای نوشیدن و اکسیژن کافی برای تنفس کردن، حجم عظیمی از انرژی را نیازمند است. علاوه بر این افراد در فضا ممکن است فعالیت‌هایی هم داشته باشند مانند استخراج یخ و تبدیل آن به هیدورژن و اکسیژن. این موارد همگی به انرژی نیاز دارند و تامین آنها از طریق راکتوهای هسته‌ای می‌تواند بسیار به صرفه‌تر، آسان‌تر و همیشگی‌تر باشد.

علاوه بر راه‌اندازی، محققین ناسا این راکتور را در تست‌های حساس و تحت فشار هم آزمایش کردند که در طول این آزمایش‌ها راکتور بدون مشکل عمل می‌کرد که این آزمایش‌ها این اطمینان را می‌دهد که اگر سیستم از کار بیافتد فضانوردان می‌توانند بدون مشکل راکتور را از کار بیاندازند.

هنوز برنامه‌ای برای ارسال Krusty به خارج از جو زمین اعلام نشده اما اگر این اتفاق بیافتد احتمالا شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه علم فضانوردی و اکتشاف دیگر سیاره‌های منظومه شمسی خواهیم بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا