تکنولوژی

جزییات بیشتری از طرح کنترل صدا و سیما بر ویدیو آنلاین

به نظر می‌رسد نمایندگان موافق انحصار صدا و سیما در فضای دیجیتالی تلاش دارند با حذف مواردی از این انحصار آن را برای پذیرش بیشتر از سوی نمایندگان دیگر آماده کنند. تازه‌ترین اقدام این گروه حذف خبرگزاری‌ها از لیست بخشهایی است که باید از صدا و سیما مجوز بگیرند. بااین حال تعداد خبرگزاری‌ها بسیار کم است و شامل تعداد معدودی نهاد خبری می‌شود در حالی که تعداد زیادی سایت خبری و حتی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که مشغول تولید محتوای ویدیویی هستند. آیا اینها هم نیازمند مجوز از صدا و سیما هستند؟

به گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خبرگزاری‌ها و باشگاه‌های خبری در شمار منابع خبری به شمار می‌روند و از باب ابزار از «صوت و تصویر» هم استفاده می‌کنند.

مرتبط: طرح مجلس برای ایجاد انحصار صدا و سیما بر ویدیوی آنلاین

در پی تصویب ماده ۴ طرح خط‌مشی، اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما مبنی بر «سپردن مسؤولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی به سازمان صدا و سیما» در کمیسیون فرهنگی مجلس، گمانه‌هایی مبنی بر الزام‌آور شدن دریافت مجوز انتشار صوت و تصویر در خبرگزاری‌ها و باشگاه‌های خبری از این سازمان در سطح جامعه رسانه‌ای کشور به وجود آمد اما سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با رد این شایعات، گفت: خبرگزاری‌ها و باشگاه‌های خبری در شمار منابع خبری به شمار می‌روند و از باب ابزار از «صوت و تصویر» هم استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا،‌ گفت: ماده ۴ طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما شامل آن دسته از سایت‌هایی می‌شود که صرفا و به صورت فراگیر در حوزه «صوت و تصویر» فعالیت دارند، سایت‌هایی مثل آپارات. این سایت‌ها باید از صدا و سیما مجوز دریافت کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد: خبرگزاری‌ها، نشریات، هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌ها مشمول این ماده قانون نمی‌شوند.

ماده چهار طرح مذکور که روز گذشته در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید به این شرح است: پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیماست و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا