تکنولوژی

انحصار ویدیو و صوت در اینترنت به صدا و سیما داده می‌شود؟

به نظر می‌رسد این فقط بحث پیام‌رسان‌ها نیست که صدا و سیما به شکل گسترده برای حضور در آن برنامه دارد این سازمان به دنبال در اختیار گرفتن کل فضای ویدیو و صوت روی اینترنت کشور است.

تازه‌ترین تلاش‌ها برای دادن اختیار مقررات‌گذاری و مجوز دهی در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال انجام است تلاش‌هایی که به تصویب یک طرح در این زمینه منجر شده است. هرچند جزییات این مصوبه هنوز مشخص نیست و بخشی از آن قرار است امروز در کمیسیون فرهنگی مورد تصویب قرار گیرد اما یک نماینده مجلس عضو این کمیسیون گفته مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.

بر اساس گفته سیده فاطمه ذولقدر در ماده دو این مصوبه خدمات صوت و تصویر فراگیر در حوزه مجازی هم تعریف شده و قرار است امروز این بند هم مورد بررسی قرار گیرد. 

به گفته ذوالقدر، ماده دو این طرح که در آن فضای مجازی، خدمات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و پخش فراگیر تعریف شده، مراعا مانده و قرار است امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت) در کمیته هنر و رسانه این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

منظور از صوت و تصویر فراگیر این است که کلیه تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و صوتی باید از صدا و سیما مجوز بگیرند اینکه جزییات سطح انحصار صدا و سیما در حوزه ویدیو و صوت آنلاین چقدر خواهد بود فعلا مشخص نیست. 

طرح کمیسیون فرهنگی بعد از تصویب به صحن علنی مجلس می‌رود 

وزیر ارتباطات شب گذشته در یک توییت نسبت به تصویب این طرح برای توسعه شبکه ملی اطلاعات ابراز نگرانی کرد.

صدا و سیما حتی تا قبل از این مصوبه هم خود را متولی بخش صوت و تصویر در فضای مجازی می‌دانست و فشارهای زیادی را به فعالان این عرصه وارد کرد تا از آن مجوز بگیرند. 

از جمله آنها میتوان به شکایت‌های متعددی اشاره کرد که حتی به حذف اپلیکیشن‌های فیلیمو و آپارات از کافه بازار منجر شد. هرچند بعدا صدا و سیما این شکایتش را پس گرفت اما این سازمان نشان داده که به دنبال حاکمیت بر کل فضای ویدیو و صوت و مقررات گذاری در آن است. صدا و سیما تاکنون از طریق مجلس اقدام به مصوبه‌ای برای فضای مجازی نکرده بود این نهاد پیش از این حتی رگولاتوری حوزه صوت و تصویر را هم راه‌اندازی کرده بود.

در مهرماه سال ۹۵ حامد معینی مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین الملل سازمان صداوسیما، شکايت سازمان صدا و سيما از سايت آپارات را تائيد کرد و درباره دليل اين شکايت گفت: اين خبر صحت دارد مسئوليت تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي، صدور مجوز و نظارت بر فعاليت همه فعالين اين حوزه بر عهده سازمان صدا و سيما گذاشته شده است. 

در آذرماه ۱۳۹۵ شرکت اینترنتی شاتل نیز اعلام کرد که صدا و سیما از سرویس اینترنتی شاتل‌لند این شرکت شکایت کرده است. 

آذری جهرمی در سال ۹۵ زمانی که معاون وزیر ارتباطات بود نیز به صدا و سیما به خاطر توقف سرویس‌های ویدیویی آنلاین انتقاد کرده بود.

حذف اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو از روی کافه‌بازار

صدا و سیما از شاتل شکایت کرد

 – صدا و سیما: مجوز ویدیو روی اینترنت با ماست 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا