تکنولوژی

تخلف بزرگ واردکنندگان قانونی در واردات 4 هزار آیفون

بر اساس اعلام سخنگوی طرح رجیستری شرکتهایی که مجاز به واردات آیفون بوده‌اند 4000 آیفون را با سفارش مدل دیگری انجام داده‌اند که ارزان‌تر بوده به این ترتیب حقوق گمرکی کمتری پرداخته‌اند. 

از اواسط سال گذشته بر اساس طرح رجیستری تنها برخی شرکتهای وارد کننده رسمی قادر به واردات گوشی در تعداد بالا بودند و حتی از مسافران عوارض واردات موبایل اخذ شد. در مقابل چند شرکت معدود که اجازه واردات رسمی را داشتند کنترل اصلی واردات و فروش این محصولات  را برعهده داشتند. 

مرتبط: گوشی‌های با تخلف وارد شده تا 30 روز آینده قطع می شود

حالا بر اساس اعلام سخنگوی طرح رجیستری چهارهزار گوشی متعلق به یک مدل خاص با نام دیگری وارد شده به این ترتیب وارد کننده حقوق واردات گوشی ارزان‌تر را پرداخته است. 

قیمت آیفون در ایران طی چند ماه اخیر بالاتر از همه کشورهای دیگر بوده است که رجیستری و ایجاد انحصار برای چند واردکننده دلیل اصلی آن عنوان می‌شود هرچند مسوولان طرح رجیستری معتقدند که افزایش قیمت گوشی فقط ناشی از افزایش قیمت ارز بوده است

دریافت کدهای IMEI قبل از تحویل جنس

سخنگوی طرح رجیستری همچنین از امکانی خبر میدهد که برخی واردکنندگان برای دسترسی به IMEI گوشی‌ها دارند و آن در اختیار گرفتن شناسه IMEI قبل از خرید است. دهقانی نیا به ایسنا می‌گوید:‌ این امکان وجود دارد که وارد کنندگان ۴۰۰۰ گوشی را که متعلق به یک مدل خاص بوده وارد کرده و سفارش آنها را با نام مدل دیگری انجام دهند، اظهار کرد: در سامانه گمرک و در تمام دنیا تلفن همراه تنها یک شناسه دارد و آن شناسه IMEI است.

سخنگوی طرح رجیستری افزود: اما این‌که چنین امکانی وجود داشته باشد به بحث اعتبار و توان مالی شرکت‌ها باز می‌گردد و این‌که در گذشته در فعالیت با شرکت‌های تولیدکننده چگونه برخورد کرده‌اند، به هر صورت در بسیاری موارد هم پیش از واردات گوشی‌های مربوطه کد IMEI آنها اعلام نمی‌شود و این موضوع مشکلی در روند کار ایجاد نمی‌کند.

مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است وارد کنندگانی که مجاز شناخته شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند مرتکب چنین تخلفاتی شوند، توضیح داد: زمانی که اطلاعات گوشی‌ها در سامانه گمرک به ثبت می‌رسد و وارداتی که انجام می‌شود خلاف مدلی است که در سامانه گمرک به ثبت رسیده گمرک این موضوع را به ما اعلام می‌کند و ما استعلام IMEI را غیرقابل قبول اعلام می‌کنیم، چرا که ممکن است به عنوان مثال این کدها برای آیفون ۵ ثبت شده باشند اما در نهایت محصولی که وارد کشور می‌شود آیفون ۸ یا ۱۰ باشد. ما این موضوع را به مصرف کننده نهایی اعلام می‌کنیم و برهمین اساس نباید خرید این گوشی‌ها صورت گیرد.

سخنگوی طرح رجیستری در حالی از اطلاع رسانی به مصرف‌کننده نهایی برای پرهیز از خرید این گوشی‌ها خبر میدهد که گوشی‌های واردکنندگان قانونی با برچسب‌های رجیستر شده در بازار به فروش می‌رسد و مشخص نیست چه تعداد از شهروندان بعد از خرید گوشی از مشکل دار بودن رجیستری آن با خبر می‌شوند به خصوص که اینکار توسط واردکنندگان قانونی انجام گرفته و تا قبل از فعال شدن گوشی در شبکه این مشکل مشخص نمی‌شود.

ابهام در نحوه واردات گوشی‌ها

اما سخنگوی طرح رجیستری در پاسخ به این سوال که اکنون چند شرکت نسبت به واردات این گوشی‌ها اقدام کرده‌اند؟ اظهار کرد: این‌که چند شرکت و چه تعداد فرد این گوشی‌ها را وارد کرده‌اند موضوعی است که نیاز به بررسی دارد. البته این‌که این گوشی‌ها چگونه وارد شده‌اند کاملا مشخص است، اما این مساله در دست پیگیری بیشتر قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است اجرا کنندگان یک طرح ندانند در نهایت ۴۰۰۰ گوشی مشکل‌دار از چه مجرایی و توسط چه شرکتی وارد کشور شده است؟ توضیح داد: در بررسی‌ها مشخص است که این گوشی‌ها از چه طریقی وارد کشور شده و چه کسانی نسبت به واردات آنها اقدام کرده‌اند، اما به هرحال لازم است در این زمینه بررسی‌های بیشتری صورت گیرد چرا که ممکن است چهار شرکت این گوشی‌ها را وارد کرده باشند، اما هیات مدیره آنها مشترک بوده باشند به هرحال این موضوعات نیازمند بررسی بیشتری دارند.

به گزارش ایسنا، در هفته گذشته خلاف اظهاری ۴۰۰۰ دستگاه تلفن همراه در سامانه گمرک شناسایی شد که درخواست ثبت این گوشی‌ها در سامانه همتا بلافاصله لغو شده و اعلام شد این گوشی‌ها حداکثر تا ۳۰ روز آینده قطع خواهند شد و تحت هیچ عنوانی امکان دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری را نخواهند داشت.

مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این در قالب نشستی خبری به گوشی‌های مختلفی که وارد کشور شده‌اند اما اصالت آنها تایید نشده اشاره کرد و گفت: از زمان اجرای طرح ریجستری، ۱۰۸ هزار و ۵۸۸ آیفون مسدود شده‌است.

وی همچنین یادآور شد: ۱۰ هزار و ۴۵۰ دستگاه گوشی موتورولا، ۲۳۵ گوشی گوگل، ۹۲۳ گوشی بلک بری، ۲۰ هزار و ۷۵۴ دستگاه گوشی ال‌جی، ۷۹ گوشی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ، ۴۳ هزار و ۹۴۴ گوشی نوکیا و ۲۵ هزار و ۷۴۵ گوشی هووای بلاک شده‌اند و دیگر ارائه امکان خدمات به آنها وجود ندارد.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه مجموع تعداد این گوشی‌ها به بیش از ۲۱۰ هزار و ۷۶۷ مورد می‌رسد، گفت: این گوشی‌ها اکنون در لیست سیاه قرار گرفته و امکان برقراری تماس و دریافت سرویس از آنها وجود ندارد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا