استارتاپایرانتکنولوژیمصاحبه

گفت‌وگوی آی‌تی‌ایران با Kei Shimada

در زمان‌های استراحت میان رویداد استارت‌آپی جاده ابریشم فرصتی پیدا کردم تا با یک متخصص در زمینه هوش مصنوعی گفت‌وگو کنم، کسی که مدیر یکی از لابراتوارهای مهم کمپانی IBM در ژاپن است و پیش از این هم در شرکت‌های بزرگی مانند پاناسونیک نقش آفرینی کرده است. Kei Shimada یک ژاپنی آمریکایی است که در نیویورک به دنیا آمده است. در ادامه گفت‌وگوی کوتاهی می‌کنم با کای شیمادا.

درحال حاضر کجا مشغول به کار هستید؟

من در ژاپن زندگی‌ می‌کنم و مدیر یکی از لابراتوارهای IBM هستم، اما اگر از این لابراتوار می‌خواهید بیشتر بدانید خیلی اطلاعات زیادی به دست نمی‌آید چون تقریبا 2 ماه پیش راه‌اندازی شده است. ما در این لابراتوار قرار است به برای مشکلات مشتریان آی‌بی‌ام راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت ارائه کنیم. همانطور که می‌دانید آی‌بی‌ام چندین و چند زیرمجموعه در زمینه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی دارد. از طرفی دیگر چندین کمپانی کوچک و متوسط مشتری آی‌بی‌ام هستند و ما در این لابراتوار مسئولیت برقراری ارتباط میان این مشتریان و آی‌بی‌ام را داریم و اینکه به این مشتریان بهترین راهکار را ارائه کنیم.

ایران را چطور دیدی؟

این اولین باری است که من به ایران آمدم. حقیقت ایران با آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود بسیار متفاوت است. ایران مردمان مهربانی دارد و پتانسیل بسیار بالایی برای کار. از رسانه‌های جهت‌داری مثل فاکس نیوز اگر بگذریم حتی رسانه‌های میانه‌رو هم نظر مثبتی درباره ایران ندارند و مدام از تحریم‌ها و جنگ و مشکلات صحبت می‌کنند. شاید برخی از حرف‌های آنها درباره سیاست ایران درست باشد اما حرفی از فرهنگ بالای مردم و پتانسیل‌های آن نمی‌زنند.

آیا به سرمایه‌گذاری در ایران فکر می‌کنید؟

من به‌صورت تمام وقت در لابراتوارم در آی‌بی‌ام کار می‌کنم اما در کنار آن یک Angel Investor هستم. از برخی از استارت‌آپ‌ها خیلی خوشم آمد و باید بگوییم اکثر آنها خوب بودند. احتمال زیادی وجود دارد که پس از بررسی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کنم. من تا امروز در کشورهای زیادی از جمله فیلیپین، ایتالیا، آمریکا و انگلستان سرمایه‌گذاری کرده‌ام و این امکان وجود دارد تا در ایران هم سرمایه‌گذاری کنم.

کدام یک از استارت‌آپ‌های ایرانی را بیشتر دوست داشتی؟

این سوال بسیار مشکلی است! قبل از سفر به ایران متوجه شدم که کارت‌های اعتباری و بانکی ما اینجا کار نمی‌کند و تیمی را پیدا کردم که برای این مشکل راه‌حل خوبی داشتند. اینگونه بود که MAH CARD را پیدا کردم. در کل سیستم‌های مالی و پرداختی برای توریست‌ها جذاب است و فهم آن هم راحت است و نیاز به توضیحات پیچیده ندارد. استارت‌آپ دیگری که به شخصه از آن خوشم آمد روز اول رویداد معرفی شد که بارآن نام دارد، سامانه حمل‌ونقل بارهای سنگین، زمانی که اقتصاد پیشرفت کند، طبیعتا بارهای زیادی نیاز به جابه‌جا شدن دارند. به نظر من این سرویس پتانسیل بسیار بالایی دارد.

این احتمال وجود دارد که در ایران شرکت ثبت کنید؟

برای پاسخ به این سوال کمی زود است. البته هرچیزی ممکن است اما  برای این کار باید بررسی‌های زیادی انجام بدهم و عجولانه عمل نکنم. البته این پتانسیل را می‌بینم و ممکن از با گروه شراکتی این کار را انجام بدهیم اما دوست ندارم با یک اشتباه همه سرمایه‌ام را از دست بدهم و محتاطانه در این مسیر قدم می‌گذارم.

کای شیمادا در روز دوم رویداد راه ابریشم یک ارائه بی‌نظیر هم داشت که درباره جهان در سال 2030 صحبت کرد. او ابتدا از پیشرفت‌های تکنولوژی در 10 سال آینده گفت و سپس به میزان کاهش شدید جمعیت در ژاپن اشاره کرد و گفت اگر با همین روند پیش برود فقط سه شهر در ژاپن باقی خواهد ماند و سایر شهر خالی از سکنه می‌شوند. این صحبت‌ها با اینکه همه ما را شوکه کرد اما کاملا درست است و سن بالای ژاپنی‌ها و آمار پایین فرزند این خطر را برای آنها به همراه دارد. به گفته او ژاپن سریع‌ترین قطار دنیا را دارد و درواقع تنها قطاری در دنیا است که بیشتر از 600 کیلومتر در ساعت سرعت دارد اما ممکن است که فقط جمعیت را بین شهرهای توکیو، ناگویا و اوساکا جابه‌جا کند. در ادامه بخشی از این ارائه جذاب را می‌توانید ببینید.

منبع
آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا