تکنولوژی

نسیم اقدم مهاجم یوتیوب کیست؟

یک ایرانی تبار ۳۹ ساله به نام نسیم اقدم ( نسیم نجفی اقدم )  امروز در حمله مسلحانه به مقر یوتیوب چند نفر را زخمی کرد و بعد خود را کشت. 

او  که ساکن شهر سن دیگو کالیفرنیا بود با ساختن ویدیو و پخش آن در شبکه‌های اجتماعی تا اندازه‌ای بین کاربران ایرانی مشهور بود. روی سایت شخصی او انتقاداتی از یوتیوب به دلیل فیلتر کردن ویدیوها و بازدیدهایش دیده می‌شود .

او از یوتیوب انتقاد کرده بود که به بسیاری از کسانی که دلش بخواهد اجازه رشد می دهد اما جلوی رشد او را گرفته است. 

ویدیوهای او در مورد گیاهخواری و لاغری بود اما  ظاهرا حذف برخی از ویدیوهایش او را بسیار خشگمین کرده بود. یوتیوب بعد از این حمله تمام کانال‌های او را در این شبکه بست. 

تصویری از سایت نسیم اقدم

تصویری از سایت نسیم اقدم 

 

نسیم اقدم به روایت خودش

اقدم در یک ویدیو خود را اینگونه معرفی میکند:« در ایران در شهر ارومیه به دنیا آمدم و چپ دست هستم از دوران کودکی به ترک گوشتخواری اقدام کردم. بعد به سراغ ویدیوسازی رفتم . فکر میکنم کارهام عالی هستند. هیچ وقت عاشق نشدم و ازدواج نکردم بیماری جسمی و روانی ندارم اما در سیاره‌ای زندگی میکنم که پر از اختلالات و انحرافات و بی عدالتی‌هاست. بهترین دوران زندگیم در ایران مهرشهر کرج بود. مدتی در ترکیه بودم و بعد به آمریکا آمدم و  به ایران برنخواهم گشت. »

او کانال‌های مختلفی را در ویدیو داشت که به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی در آنها صحبت می‌کرد. ویدیوهای او در زمینه‌هایی چون موسیقی و ورزش و فواید گیاهخواری بود. ویدیوهای او به دلیل فرم متفاوتش با واکنشهای مختلف کاربران روبه رو می‌شد و به همین دلیل اخیرا در شبکه‌های اجتماعی زیاد به اشتراک گذاشته می‌شد همین به شناخته‌تر شدن او کمک کرده بود. 

در حمله به مقر یوتیوب ۴ نفر از کارکنان این شرکت زخمی شده‌اند که حال یک نفر از آنان وخیم اعلام شده است. یک شاهد عینی به NBC گفته که یک زن را دیده که از ناحیه پا تیرخورده و خونریزی داشته است. زخمی‌ها به بیمارستان زاکربرگ سیلیکون ولی انتقال پیدا کردند. بر اساس اعلام NBC پلیس صبح روز حمله نسیم اقدم را در ماشین‌اش در یک پارکینگ در مانتین ویو دید و بعد از چک کردن گواهینامه‌اش به خانواده‌اش اطلاع داد که او اینجاست. ظاهرا خانواده او به پلیس اطلاع داده بودند که او گم شده است. 

خروج کارکنان یوتیوب از این شرکت به دنبال حمله نسیم اقدم

 پلیس بلافاصله تمام کارکنان یوتیوب را از ساختمان این شرکت خارج کرد 

 

در فوریه سال ۲۰۱۷ او ویدیویی انتقادی از یوتیوب ساخت و آن را روی فیس‌بوک منتشر کرد که در آن یوتیوب را به دستکاری در آمار بازدیدهای سایتش متهم می‌کرد. او همچنین از حذف ویدیوهایش در یوتیوب انتقاد کرده بود و گفته بود در تماس با یوتیوب به او گفته شده به دلیل وجود صحنه‌های نامناسب ویدیویش حذف شده است. 

اقدم در یک ویدیو در انتقاد از وضعیت آمریکا می گوید: «اینجا سانسور، پارتی بازی و سرکوب حقیقت وجود داره و آزادی حقیقت فقط در حد شعاره، ظلم به حیوان پرورشی در مقایسه با کشورهای اروپایی بیشتره .»

مقر یوتیوب در شهر سن برونو قرار دارد  شهری با ۴۳ هزار نفر در محدوده سیلیکون ولی و در نزدیکی فرودگاه سان‌فرانسیسکو. یوتیوب ۲۳ هزار کارمند دارد و  هرچند امروزه بخشی از گوگل ( آلفابت)  به شمار می‌رود اما ساختمان یوتیوب با مقر گوگل فاصله زیادی دارد. به طور کلی امنیت در محدوده سیلیکون ولی بالاست و از این رو کنترل چندانی برای ورود افراد به محدوده شرکتها اعمال نمی‌شود.  گوگل و شرکتهای زیر مجموعه آن آزادی رفت و آمد بیشتری هم برخوردارند و عموم مردم می‌توانند به محوطه‌های بیرونی مقر گوگل بروند و حتی دوچرخه سواری کنند. 

نسیم اقدم

عکسی که پلیس سن برونو از نسیم اقدم منتشر کرد 

 

برخی از کارکنان یوتیوب در حال خوردن ناهار و برخی دیگر مشغول کار بودند که این حمله صورت گرفت. Wenni Zoho دیزاینر ۲۷ ساله یوتیوب که موقع حمله در حال کار در طبقه دوم ساختمان بود می‌گوید: « کاملا یک (صحنه) سورئالیستی بود. صدای تیر آمد و بعد یک همکارام به من گفت  دختری در طبقه اول داره به مردم شلیک میکنه» . او سپس از ساختمان خارج و در پشت درخت‌ها پناه گرفت. 

واکنش‌ها به حمله به یوتیوب

بعد از این حمله مطالب مختلف در مورد مقدم در اینترنت منتشر شده است. در حالی که پلیس اعلام کرده حمله وی تروریستی نبوده برخی او را به طرفداری از داعش متهم کرده‌اند و برخی دیگر مطالب طنز‌آمیزی را نوشته‌اند کار بدانجا رسید که جک دورسی بنیانگذار و مدیرعامل توییتر گفته است که شرکتش با دقت با محتواها و مطالبی که به دروغ در مورد این حمله در حال پخش است مقابله میکند. ساندار پیچای مدیرعامل گوگل هم با انتشار بیانه‌ای روی توییتر از این اقدام ابراز تاسف کرده است. 

تیم کوک مدیرعامل اپل هم در یک توییت با قربانیان حادثه همدردی کرد. 

دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر هم با قربانیان حادثه همدردی کرد و همچنین خواستار کنترل اسلحه شد.

حمله به مقر یوتیوب در بحبوحه بحث‌های مربوط به حمل اسلحه در آمریکا صورت گرفت و عجیب اینکه که مهاجم یوتیوب خود مخالف حمل اسلحه بود. نسیم اقدم در انتهای یکی از  ویدیوهایش با گذاشتن صدای شلیک اسلحه می‌گوید:« اینجا به دلیل آزاد بودن اسلحه ممکن است وقتی از خانه بیرون می‌روید دیگر زنده یا سالم به خانه برنگردید».

مطلب مرتبط: مکالمه نسیم اقدم و پلیس صبح روز حادثه

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. بی خیال

    کوتاه بیا عموجان…

    حالا شما هم جو گیر نشو از یه آدم معلوم‌الحال معیوب‌العقل که حرفهای پرت و پلایش به سخنان درستش ، هزار بار میچربید، یک فیلسوف و متفکر نساز…

    الان دیگه نسیم سبز شد نوابغ و نخبگان و سرمایه های علمی؟!!
    :))))

    حالا درسته که دل ما هم برای ایشون میسوزه و مطمئناً از این اتفاق خوشحال نیستیم و بهرحال علاقه ای به چنین وقایعی ناخرسندی نداریم ولیکن این مسئله دلیل نمیشه که به یک آدم با افکار مالیخولیایی و توهمات ابلهانه و روح پریشان و شخنان مزخرف و رفتار جفنگ ، پوینت و امتیاز بدهیم و او را بعنوان یک شخصیت فرهیخته و فعال اجتماعی و… معرفی کنیم
    معلومه حال شما هم زیاد خوب نیست! بالاخره به این دوستمون میخندی یا نمیخندیدی؟!
    اول تکلیف خودت رو روشن کن دوست من…
    درسته که هر رفتار نامتعادل و تا همگون و آ-نرمالی، دلیل بر اشتباه و غلط بودنش نیست، اما یقیناً و یقینا دلیل بر صحت و درستی اش هم نمیباشد.

    دلقک های اینستاگرامی هم از این قاعده مستثنی نیستند. و ایشون هم در همون کانسپت قرار میگیرد و عقل درست و حسابی هم نداشته و این حرکت جنایتکارانه هم مزید علت بر اینکه ایشون بیمار و درگیر بوده است…

    متاسفانه این مرحومه مغفوره در سطحی از اهمیت نبود که حالا بیاییم و در مورد جزئیات افاضات و نظرات متوهمانه و پرت و پلایش تفحص و اهالی کنیم و مانیفست را مورد بررسی قرار دهیم. ((یعنی درواقع بوس بوس لالا پیش پیش !!))

    .
    .
    .
    و باز هم این مردم جوگیر هم وطن!

    (اللهم اشف کل مشنگ)

  2. بی خیال

    کوتاه بیا عموجان…

    حالا شما هم جو گیر نشو از یه آدم معلوم‌الحال معیوب‌العقل که حرفهای پرت و پلایش به سخنان درستش ، هزار بار میچربید، یک فیلسوف و متفکر نساز…

    الان دیگه نسیم سبز شد نوابغ و نخبگان و سرمایه های علمی؟!!
    :))))

    حالا درسته که دل ما هم برای ایشون میسوزه و مطمئناً از این اتفاق خوشحال نیستیم و بهرحال علاقه ای به چنین وقایعی ناخرسندی نداریم ولیکن این مسئله دلیل نمیشه که به یک آدم با افکار مالیخولیایی و توهمات ابلهانه و روح پریشان و شخنان مزخرف و رفتار جفنگ ، پوینت و امتیاز بدهیم و او را بعنوان یک شخصیت فرهیخته و فعال اجتماعی و… معرفی کنیم
    معلومه حال شما هم زیاد خوب نیست!
    درسته که هر رفتار نامتعادل و غیرهمگچنی، دلیل بر اشتباه و غلط بودنش نیست، اما یقیناً و یقینا دلیل بر صحت و درستی اش هم نمیباشد.

    دلقک های اینستاگرامی هم از این قاعده مستثنی نیستند. و ایشون هم در همون کانسپت قرار میگیرد و عقل درست و حسابی هم نداشته و این حرکت جنایتکارانه هم مزید علت بر اینکه ایشون بیمار و درگیر بوده است…

    متاسفانه این مرحومه مغفوره در سطحی از اهمیت نبود که حالا بیاییم و در مورد جزئیات افاضات و نظرات متوهمانه و پرت و پلایش تفحص و اهالی کنیم و مانیفست را مورد بررسی قرار دهیم.
    ((یعنی درواقع بوس بوس لالا پیش پیش !!))

    .
    .
    .
    و باز هم این مردم جوگیر هم وطن!

    (اللهم اشف کل مشنگ)

  3. یعنی چی؟ اصلا هر مشکلی هم داشته مگه باید با هرکی مشکل داری اسلحه دست بگیری و بکشیش ؟ کی همچین حقی رو میتونه به یه انسان بده ؟ من کاری به قیافه و کارای نا متعادلش ندارم اگه حتی یه آدم با شخصیت و سر شناسم تو جامعه بود باز هم این آدم از نظر من یک دیوانه بوده

  4. اوه ماشاالله، شش سال توی آمریکا زندگی می‌کنه و میبینه که امنیت خیلی هست و با ایران مقایسه می‌کنه. آقا سهیل، مگه شما نمی‌بینی و یا نمیخونی خبرهای هر روز آمریکا رو که اگر نه صدها ولی حد اقل دهها نفر در این کشور در روز در تیراندازی های مختلف کشته و ناقص میشن؟ حالا شش سال زوده عزیز، تازه شاید از این به بعدش متوجه بشی اینجا کجاست. شاید هم تا سالها اصلا متوجه نشی. بنده که سن بیست و دو سالگی به اینجا اومدم و الان هم بیست ساله اینجا هستم همون ماهها و سالهای اول و دوم فهمیدم آمریکا یعنی چی. نه ناموفق هم نبودم، مغازه و کار و کاسبی خودم رو هم دارم ولی لطفاً ایران رو با هم همچین جهنم و آمریکا رو بهشت واسه مردم توصیف نکن لطفاً. احتمالا فقط مشغول درس و کار هستی و توی جامعه و با مردم و مشکلات زندگی مردم آمریکا هنوز آشنایی زیادی نداری.

  5. دوست عزیز من نمیدونم بر چه اساسی این حرف رو میزنید من به عنوان کسی که۶سال هست امریکا زندگی میکنم حرف شمارو تایید نمیکنم و این رو بهتون بگم اکر یک چهارم اسلحه هایی که توی امریکا بود ایران و دست مردم باشه یک روزه جمعت ایران نصف میشد هر چند سال یک بار یه دیونه پیدا میشه تیر اندازی میکنه و تو ایران بمب خبری میشه که تو امریکا امنیت نیست در صورتی که واقعا توی امریکا با وجود آزادی اسحه امنیت وجود داره و مثل ایران نیست که هر لحظه ممکنه تو خیابون یکی از روی کشنگی خفت کنه ادم رو.

  6. ایا بی عدالتی یوتیوب را فقط با اسلحه و زور میشه از بین برد؟ هیچ راه دیگری نبود؟ اونهاییکه به نسیم نزدیک بودند باید بیشتر حمایتش میکردند. خیلی حیف شد که اینجوری زندگیش پایان یافت. روحش شاد . خدا رحمتش کنه. لطفا به بچه هاتون و اطرافیانتون بیشتر توجه کنید.

  7. ایا بی عدالتی یوتیوب را فقط با اسلحه و زور میشه از بین برد؟ هیچ راه دیگری نبود؟ اونهاییکه به نسیم نزدیک بودند باید بیشتر حمایتش میکردند. خیلی حیف شد که اینجوری زندگیش پایان یافت. روحش شاد . خدا رحمتش کنه. لطفا به بچه هاتون و اطرافیانتون بیشتر توجه کنید.

  8. ما مردمی هستیم که از روی قیافه ادمها رو قضاوت میکنیم دوست عزیز شما و بقیه کسایی ک با شما هم نظر هستن یا واقعا متوجه نیستید یا سرتون مثل کبک تو برفه، دقیقا از کدوم ابرو حرف میزنید مگه ابرویی داشته ایران مگه با اولشه همچین اتفاقهایی؟ ما هیچکدوم در جایگاه این خانوم نبودیم حق اظهار نظر نداریم چون نمیدونیم بهش چی گذشته ک همچین تصمیم گرفته

  9. درسته ،اون آدم متعادلی نبود .بهتره بگم اون همرنگ جماعت نبود.ویدیو ها و حرف هایی که میزد شبیه حرف های آدم های دیگه نبود ،یجورایی درهم و برهم و نامفهوم بود .ولی حداقل نفس حرف هاش درست بود ،حداقل برای معروف شدنش جلوی دوربین هزار کاری که خیلی از دخترا برای معروف شدن میکردن رو نمیکرد.شعر ها و آهنگاش بیشتر شبیه یه شوخی بود ولی همیشه درست میگفت،من تو ویدیوهاش چیزی جز حمایت از حیوانات و آگاهی درباره یک سیاست کثیف توی کل دنیا ندیدم.درسته من هم همیشه بهش میخندیدم و میگفتم که آدمی متعادل نیست ولی هیچ وقت به حرفاش نخندیدم چون درست میگفت.

  10. درسته ،اون آدم متعادلی نبود .بهتره بگم اون همرنگ جماعت نبود.ویدیو ها و حرف هایی که میزد شبیه حرف های آدم های دیگه نبود ،یجورایی درهم و برهم و نامفهوم بود .ولی حداقل نفس حرف هاش درست بود ،حداقل برای معروف شدنش جلوی دوربین هزار کاری که خیلی از دخترا برای معروف شدن میکردن رو نمیکرد.شعر ها و آهنگاش بیشتر شبیه یه شوخی بود ولی همیشه درست میگفت،من تو ویدیوهاش چیزی جز حمایت از حیوانات و آگاهی درباره یک سیاست کثیف توی کل دنیا ندیدم.درسته من هم همیشه بهش میخندیدم و میگفتم که آدمی متعادل نیست ولی هیچ وقت به حرفاش نخندیدم چون درست میگفت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا