تکنولوژی

مقایسه دوربین گلکسی اس ۹ پلاس و آیفون ۱۰

بعد از اینکه گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۲ ایکس ال دلتان را زد، گوشی مناسب برای شما کدام است؟ اگر به دنبال دوربین خوب هستید احتمالا انتخاب شما بین آیفون ۱۰ و یا گلکسی اس‌۹ پلاس ( Galaxy S9+)  خواهد بود. این دقیقا اتفاقی است که برای دو نفر از همکاران ما افتاد. به این نتیجه رسیدیم برای فهمیدن اینکه کدام یک از این دو گوشی دوربین بهتری دارد، این دو را در کنار یک دیگر امتحان کنیم.

البته کار آسانی نخواهد بود چرا که این دو گوشی هوشمند شباهت زیادی به هم دارند، به همین دلیل فهمیدن اینکه کدام گوشی دورببین بهتری دارد نیازمند بررسی پیکسل‌های زیادی از نزدیک است.

بهتر است اول از همه نگاهی به سخت‌افزار دوربین  این دو گوشی بیندازیم. هر دو این گوشی‌های هوشمند پشت خود مجهز به دوربین‌های دوگانه هستند،، که در مجموع 4×12 مگاپیکسل دارند. هر دوی آن‌ها دارای تنظیمات معمولی-تله‌فوتو هستند و هیچ‌کدام از آن‌ها فوق پهن ultra wide و یا مونوکروم (تک‌رنگ) نیستند و هر چهار دوربین مجهز به سیستم لرزش‌گیر اپتیکی شده هستند. 

امسال سامسونگ پابه‌پای اپل جلو آمد و با ارائه‌ی ضبط ویدیو با کیفیت 4K با قابلیت ۶۰ فریم بر ثانیه خودی نشان داد. سامسونگ همچنین با کدک H.265  قابلیت ذخیره‌ی مناسب ارائه کرد. از نقاط ضعف گوشی‌های هوشمند اس ۸ عدم قابلیت فیلم‌برداری حرکت آهسته‌ با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و ۲۴۰ فریم بر ثانیه بود که خوشبختانه این مشکل در سری‌های اس ۹ پلاس رفع شده است و سامسونگ خودش را به پای آیفون رسانده است. در حقیقت اس ۹ها در زمینه‌ی فیلم‌برداری حرکت آهسته از آیفون ایکس هم بهتر عمل کرده است. به این قابلیت در گوشی‌های اس۹ پلاس سوپر اسلوموشن گفته می‌شود که با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه و با کیفیت ۷۲۰ پیکسل قادر به فیلم‌برداری است، علاوه بر این‌ها امکان auto triggering و ساخت ساده‌ی گیف نیز در این مدل وجود دارد.

در عوض هیچ کدام از این دو مدل در زمینه‌ی عکس‌برداری سلفی پیشرفت چشم‌گیری نداشته‌اند. آیا این به این معنا است که گلکسی جلوتر از آیفون است؟ به احتمال زیاد این فرض درست است.

مقایسه‌ی داده‌ها در یک جدول راحت‌تر است، بنابراین اطلاعات مربوط به دوربین‌‌های دو مدل آیفون ایکس و گلکسی اس ۹ پلاس را در جدول زیر میبینید: 

پشت آیفون ایکس و گلکسی اس ۹ پلاس یک جفت دوربین ۱۲ مگاپیکسلی قرار دارد. با اینکه این دوربین‌ها دقیقا عین هم نیستند اما کیفیت مشابهی دارند. اما در کل این دو دوربین تفاوت‌های زیادی هم دارند.

در بررسی دو گوشی هوشمند متوجه می‌شویم سنسور دوربین گلکسی بزرگ‌تر از آیفون است و پیکسل‌های بزرگ‌تری دارد ( گلکسی پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری و آیفون پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتری دارد). در تئوری پیکسل‌های بزرگ‌تر به معنای امکان جمع شدن نور بیشتر است، پیکسل‌های بزرگ‌تر در کل به نویز کمتر (وجود نقاط سیاه ریز کمتر در زمینه) و گستره‌ی داینامیک وسیع‌تر منجر می‌شود.

اپلیکیشن‌ دوربین

اپلیکیشن‌های دوربین این دو موبایل در طی سال‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند. با اینکه اپل تغییر زیادی نکرده است اما گلکسی تغییرات چشم‌گیری داشته است. در اس ۸ و اس ۹ سامسونگ توانسته است به اپل برسد.

در هر دوی آن‌ها با کشیدن صفحه به سمت چپ و راست می‌توانید حالت تصویربرداری را عوض کنید. در گلکسی با کشیدن صفحه به بالا یا پایین می‌توانید تصویربرداری را از دوربین جلو به عقب تغییر دهید و یا همانند آيفون با زدن آیکونی بر روی صفحه‌نمایش می‌توانید این کار را انجام دهید. یکی از مشکلات آیفون استفاده از دکمه‌ی زوم 1x-2x است. در آیفون وقتی 1x نشان داده می‌شود که در حال استفاده از دوربین وسیع‌ هستید و وقتی 2x نشان داده می‌شود در حال تصویربرداری با تله‌فوتو هستید. در گلکسی اما هنگامی که زاویه‌ی  دید شما وسیع باشد  2x نشان داده میشود و در حالت تله‌فوتو  1x نشان داده می‌شود. این دو با این که در ظاهر یکسان به نظر می‌رسند اما عملکردی عکس یکدیگر دارند. یکی دیگر از مشکلات آیفون عدم قرار دادن تنظیمات دوربین در اپلیکیشن دوربین است. بر خلاف اکثر گوشی‌ها، آیفون این تنظیمات را در تنظیمات کلی گوشی قرار می‌دهد.

آیفون ایکس می‌تواند عکس‌ها را در دو قالب JPEG و یا فرمت جدید HEIF ثبت کند. فرمت HEIF از نظر اشغال فضای حافظه عملکرد بهتری دارد. ویدیو‌ها بر روی آیفون ایکس می‌توانند با یک فرمت قدیمی H.264 و یا کدک جدید  HEVC  و یا H.265 کدگذاری شوند.

با ورود گلکسی اس ۹ پلاس سامسونگ هم به خانواده‌ی HEVC می‌پیوندد. با این کار امکان انتخاب میان گزینه‌ی سازگاری گسترده‌ و فایل‌های کوچک برای ویدیو به وجود آمده است. البته برای عکس‌ها به جز JPEG انتخابی وجود ندارد.

نور روز

هر دوی این دوربین‌‌ها در نور روز عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرند، البته باید اعتراف کنیم عکس‌های گلکسی بهترند. رنگ‌های عکس‌های آیفون تا حدودی بی‌حال‌ترند و عکس‌‌ها تا حدی بی‌روح به نظر می‌رسند. در عوض عکس‌های گلکسی رنگ‌های زنده‌تری دارند.

عکس‌برداری از طبیعت با آیفون زیاد جالب به نظر نمی‌رسد. پرچین‌ها در آیفون  زیادی تیره به نظر می‌رسند. سبزه‌‌ها و درختان در اس ۹ پلاس به نظر واضح‌تر و طبیعی‌تر می‌آیند.

نور کم

در نور کم سرعت شاتر گلکسی سریع‌تر از آیفون است و با ISO بالاتر آن را جبران می‌کند. رنگ‌ها و جزییات در گلکسی به وضوح بهتر ثبت می‌شوند.

در شب نیز گلکسی برنده‌ی این رقابت است. رنگ‌های در عکس‌های گلکسی تغییری نمی‌کند، این در حالی است که طیف رنگی آیفون تا حدودی تغییر می‌کند. اس ۹ پلاس با وجود ISO بالاتر، عکس‌هایی با رنگ‌های زنده‌تر و وضوح بیشتر ثبت می‌کند. گوشی شرکت سامسونگ برای جلوگیری از ثبت لرزش دست سرعت شاتر را بالا برده است تا عکس‌ها تار نیفتند.

پرتره‌ها

هردو این گوشی‌ها در گرفتن پرتره‌های حرفه‌ای عمل می‌کنند، البته الگوریتم‌های متفاوتی دارند. آیفون تمرکز را بر روی صورت فوکس کرده و زمنیه را محو می‌کند. با این کار مرز میان مو شما و زمینه مشخص نخواهد بود، اتفاقی که اگر موها آشفته باشد متاسفانه در گلکسی رخ می‌دهد. البته این به این معنا خواهد بود که موها، که در اصل جزو سوژه‌ی اصلی هستند، تا حدودی محو خواهند شد. در کل موهای مرتب‌تر عکس‌های طبیعی‌تری به شما می‌دهد.

صورت‌‌ها در آیفون گرم‌تر و زمینه‌ رنگی قرمزتری دارند. در گلکسی اما رنگ‌ها طبیعی‌تر هستند.

گلکسی اس ۹ بهتر از پس شکل‌های غیر انسانی بر می‌آید. اما هر دوی این گوشی‌ها به خوبی می‌توانند اجسام را از زمینه تشخیص دهند.

عکس‌های سلفی

آیفون ۱۰ علاقه‌‌ی عجیبی به زیاد کردن کنتراست در سلفی‌ها دارد، این کار منجر به زیاد شدن چین و چروک و سیاه‌تر دیده شدن موهای اضافه می‌شود. رنگ‌های گلکسی طبیعی‌تراند و پوست را بهتر نشان می‌دهند.

لنز پهن‌تر گلکسی کار را برای گرفتن سلفی‌های گروهی راحت‌تر می‌کند. نقطه ضعف آیفون زوم کردن‌ آن است. انتظار دارید دوربین جلوی گلکسی بدون توجه به فاصله بتواند بر روی چهره‌ها فوکس کند، که اکثر اوقات موفق نیست. بهتر است چندین عکس بگیرید و دعا کنید یکی از آن‌‌ها خوب درآید.

تفاوت آیفون ۱۰ با سری‌های قبلی حالت پرتره بر روی دوربین سلفی است. از دوربین تشخیص چهره (Face ID) برای تشخیص زمینه و سوژه‌ی عکس استفاده می‌کند. اس ۹ پلاس با اینکه این تکنولوژی را ندارد اما پرتره‌هایی به همین خوبی می‌گیرد.

کیفیت ویدیو

ویدیوهایی که در نور روز گرفته شده‌اند، در هر دو گوشی کیفیت بالا و کنتراست رنگ خوبی داشتند. دامنه‌ی رنگی آیفون در این ویدیوها وسیع‌تر است، به طوری که در قسمت سایه‌‌‌ها رنگ بیشتری دیده می‌شود، اما در ویدیوهای گلکسی رنگ‌ها در قسمت سایه زودتر تاریک می‌شوند.

برخلاف عکس‌ها، آیفون ۱۰ در ویدیو عملکرد چشم‌گیری دارد. در ویدیوهای آیفون رنگ‌ها زیباترند. آیفون موفق شده است تعادل خوبی بین وضوح و واقعیت برقرار کند. البته این به این معنا نیست که رنگ‌های گلکسی بد است.

تفاوت میان خروجی 4K این دو گوشی بسیار زیاد است و برنده‌ی واضح این رقابت چه در ۳۰ فریم بر ثانیه و چه در ۶۰ فریم بر ثانیه- آیفون ۱۰ است. رنج داینامیک گسترده‌تر و پرداخت بهتری از جزییات در آیفون دیده می‌شود. در این دوربین هم‌چنین رنگ‌های قسمت سایه‌ها بهتر دیده می‌شوند. با اینکه گلکسی نیز خیلی از ماجرا پرت نیست، اما به پای آیفون نمی‌رسد.

رقابت  ویدیوهای گرفته شده با دوربین تله‌فوتو بسیار تنگاتنگ است، به جز فیلمبرداری با کیفیت 4K بر ۶۰ فریم بر ثانیه که آیفون در آن برنده‌ی مسلم است.

لرزش گیری

هردوی این گوشی‌های هوشمند می‌توانند ویدیو‌ها را تا ۲۱۶۰ پیکسل بر روی ۳۰ فریم بر ثانیه در دو کدک H.265 و H.264 لرزش‌گیری کنند. آیفون بر خلاف گلکسی اس ۹ پلاس می‌تواند فیلم‌های ۲۱۶۰ پیکسل بر ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز لرزش‌گیری کند.

در حالی که هر دو گوشی کنار یکدیگر بودند در پارک قدم زدیم. هر چند هر دو عملکرد خوبی در هنگام تکان خوردن در هنگام قدم زدن داشتند اما در فیلمی که آیفون گرفته بود  یک جور تاری عجیبی وجود داشت که در فیلم گلکسی دیده نمی‌شد. 

سوپر اسلو موشن

تبلیغات سامسونگ بر روی ویدیو‌های سوپر اسلو موشن ۹۶۰ فریم بر ثانیه این گوشی متمرکز بودند. آیفون ۱۰ در مقابل این امکان حرفی برای گفتن ندارد، با وجود اینکه می‌تواند ویدیو‌های اسلوموشن ۱۹۸۰ پیکسل بر ۲۴۰ فریم بر ثانیه بگیرد، برگ برنده‌ای را رو نکرده است. چرا که گلکسی اس ۹ پلاس نیز این امکان را دارد.

با این وجود اس ۹ پلاس در حالت سوپر اسلوموشن با ۹۶۰ فریم بر ثانیه، وضوح تصویر ۷۲۰ پیکسلی ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

با وجود شباهت های زیاد، دوربین‌های آیفون ایکس و گلکسی اس ۹ پلاس با هم فرق‌های زیادی دارد. در هر صورت انتخاب میان این دو به سلیقه‌ی فرد بستگی دارد، ممکن است یک نفر رنگ‌های مات تصاویر آیفون را بپسندد و یا فیلم‌برداری گلکسی را دوست داشته باشد.

الگوریتم‌های کاهش نویز سامسونگ بهبود یافته‌اند و تصاویر گلکسی اس ۹ پلاس به طور مشخص، تمیزترند. با وجود پردازش خوب و سخت‌افزارهای مناسب در مکان‌هایی با نور کمتر گلکسی گزینه‌ی بهتری است.

اگر بین این دو گوشی در حال انتخاب هستید، قطعا عملکرد دوربین تله‌فوتو و کاربری آن در عکس‌های پرتره برای شما اهمیت دارد. برای زوم کردن دو برابر، گلکسی دوربین قوی‌تری دارد. اما در عکس‌های پرتره عملکرد این دو گوشی یکسان است.

به طرز عجیبی ویدیو‌های آیفون ۱۰ از عکس‌های آن پررنگ‌تر است، این در حالی است که پایدارسازی عکس‌های گلکسی بیشتر مطابق سلیقه‌ی ماست.

در نهایت برای گرفتن ویدیو آیفون ۱۰ انتخاب بهتری است، اما برای گرفتن عکس گلکسی اس ۹ پلاس انتخاب بهتری می‌تواند باشد. عکس‌های گلکسی به خاطر رنگ‌ها و کیفیت و آیفون را به خاطر ویدیو‌های سرزنده‌اش دوست داریم. هر دوی این گوشی‌های هوشمند از بهترین گوشی‌های بازار هستند.

منبع: GSMArena
 
مرتبط : 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا