تکنولوژی

عرضه عمومی سهام دراپ‌باکس در آینده نزدیک

طبق گزارش های منتشر شده سرویس دراپ‌باکس قصد دارد به‌زودی عرضه عمومی سهام خود را آغاز کند و از این طریق مبلغ 500 میلیون دلار سرمایه را برای گسترش سرویس ذخیره سازی کلود و دیگر خدمات خود جذب کند. دراپ‌باکس ابتدا قصد داشت اوایل ژانویه سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کند.

این کمپانی که در سان فرانسیسکو واقع شده سال گذشته موفق به کسب 1.1 میلیارد دلار درآمد شد که سود خالص حاصل از این درآمد 111 میلیون دلار بوده است. سرویس دراپ‌باکس در حال حاضر بیش از 500 میلیون کاربر دارد که بیش از 11 میلیون نفر از این کاربران حق اشتراک پرداخت می‌کنند و همچنین آخرین بار ارزش این شرکت 10 میلیارد دلار اعلام شده بود. درآمد این کمپانی در چند سال اخیر با رشد سالانه قابل توجهی همراه بوده و این کمپانی موفق شده زیان سالانه خود را که در سال 2015 حدود 326 میلیون دلار بود تا حد چشمگیری کاهش دهد.

مطمئنا سرمایه‌گذاران و کمپانی‌های معتبر فعال در صنعت تکنولوژی توجه ویژه‌ای به اولین دور از عرضه سهام این شرکت خواهند داشت چراکه قرار است اولین و بزرگترین عرضه سهام عمومی یک شرکت تکنولوژی معتبر در سال 2018 انجام شود و همین مسئله برای صنعت تکنولوژی بسیار حائذ اهمیت است. ضمنا از آنجایی که کمپانی اسنپ در عرضه اولیه سهام عمومی خود عملکرد بسیار ضعیفی داشت، مقایسه نتایج عرضه سهام دراپ‌باکس و اسنپ می‌تواند برای فعالان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران جذاب باشد. سرمایه‌گذاری در دراپ‌باکس برای سرمایه‌گذاران اهمیت و جذابیت زیادی دارد. به این دلیل که مدل جذب کاربران و  ترغیب آنها به پرداخت اشتراک در کنار ارائه سرویس‌های پرمیوم راضی کننده موجب شده این شرکت در چند سال اخیر درآمد هنگفتی را کسب کند که همین مسئله می‌تواند باعث جذب و تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در این شرکت شود. با این حال سرعت رشد درآمد این شرکت در چند ماه اخیر کمی کاهش داشته است.

دراپ‌باکس از سال تاسیس خود یعنی 2007 تا کنون توانسته بیش از 1.7 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. این سرویس در حال حاضر توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ و شناخته شده پشتیبانی و حمایت می‌شود که از جمله آنها می‌توان به Sequoia Capital، Greylock Partners، Accel و موسسه IVP اشاره کرد. لازم به ذکر است موسسه سرمایه‌گذاری خصوصی blackRock در سال 2014 مبلغ 350 میلیون دلار را در سرویس دراپ‌باکس سرمایه‌گذاری کرد.

دراپ باکس در حیطه فعالیت خود با رقبای بسیار سرسختی مواجه است. دو غول بزرگ دنیای تکنولوزی یعنی گوگل و مایکروسافت در حال حاضر سرویس‌های کلود اختصاصی خود را به کاربران ارائه می‌دهند که در مقایسه با دراپ‌باکس قادرند پکیج‌های پیشنهادی بهتر و ارزان‌تری را به مشتریان خود عرضه کنند چراکه این دو کمپانی از لحاظ درآمد و تعداد مشتریان وضعیت خیلی بهتری نسبت به دراپ‌باکس دارند. البته شرکت‌های نامدار در بخش سرویس‌های کلود تنها به گوگل و مایکروسافت ختم نمی‌شوند و دراپ‌باکس باید به‌طور همزمان با چند رقیق سرسخت دیگر نیز رقابت کند.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا