تکنولوژی

آنر 7 ایکس یا سامسونگ A7

امروز تصمیم گرفتیم دو موبایل میان‌رده از سامسونگ و آنر را با یکدیگر مقایسه کنیم. این دو موبایل که به تازگی وارد بازار شده‌اند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کردند. افرادی که می‌خواهند یک موبایل میان‌رده با کیفیت را بخرند اما حاضر نیستند پول خیلی زیادی پرداخت کنند احتمالا به این دو موبایل می‌رسند. اگر شما هم در انتخاب یکی از این دو موبایل بر سر دو راهی مانده‌اید، این مطلب را بخوانید.

 

طراحی و صفحه‌نمایش

زمانی که این دو موبایل را کنار هم می‌بینید احساس می‌کنید دقیقا هم اندازه هستند که احساس خیلی دور از واقعیتی هم نیست. آنر 7 ایکس با ابعاد 15.6 در 7.5 در 0.7 سانتی‌متر 165 گرم وزن دارد و از طرف دیگر گلکسی A7 با ابعاد 0.7 در 7.7 در 15.6 هم 186 گرم وزن دارد که نشان می‌دهد از نظر ابعاد دستگاه تفاوت چندانی وجود ندارد. گلکسی A7 در دو رنگ مشکی و طلایی و آنر 7 ایکس در سه رنگ مشکی، طلایی و آبی در بازار حضور دارند. ابعاد موبایل پارامتری نیست که برتری یک موبایل را نشان بدهد و به سلیقه هر مشتری بستگی دارد. اما نسبت صفحه نمایش به بدنه پارامتر بسیار مهمی است و نشان می‌دهد موبایل شما چقدر فضای بی‌استفاده یا حاشیه دارد. برای گلکسی A7 این میزان 73.44 درصد است و برای آنر 7 ایکس 77 درصد و این عدد نشان می‌دهد آنر در کمتر کردن حاشیه‌ها بهتر عمل کرده است. همین آمار به آنر کمک کرده تا تقریبا با همان اندازه صفحه نمایشی 5.93 اینچی داشته باشد درحالی که صفحه نمایش گلکسی 5.7 اینچی است.

اما برای بررسی کیفیت صفحه نمایش هم پارامتر مهم تراکم پیکسل‌ها است که نشان می‌دهد در هر اینچ چه تعداد پیکسل قرار دارد و طبیعتا هرچه تعداد پیکسل‌ها در صفحه نمایش بیشتر باشد وضوح آن هم بیشتر است. تراکم پیکسل در آنر 7 ایکس معادل 407 پیکسل در هر اینچ است و این آمار در گلکسی A7 برابر با 386 است. جنس صفحه نمایش آنر 7 ایکس IPS LCD است و گلکسی A7 صفحه نمایش Super AMOLED دارد. این یعنی صفحه نمایش گلکسی A7 تصویر زنده‌تری دارد و مشکی بهتری را نشان می‌دهد و در عین حال هم باتری کمتری مصرف می‌کند. رزولوشن صفحه‌نمایش گلکسی A7 هم 1080 در 1920 است و از سوی دیگر آنر 7 ایکس هم صفحه نمایشی با ابعاد 1080 در 2160 دارد.

 

دوربین

امروزه دوربین موبایل‌ها به شدت در حال رقابت با DSLRها هستند البته واضح است که ما از هیچکدام این دو موبایل چنین انتظاری نداریم اما به هر ترتیب شاید مهمترین پارامتر این روزها برای موبایل دوربین آن باشد. هر دو این موبایل‌ها به نسبت کلاسی که در آن قرار دارند دوربین‌های بسیار خوبی دارند برای همین کمی وارد جزئیات می‌شویم تا ببینیم هرکدام چه عملکردی دارند.

هر دو این موبایل‌های دوربین پشتی 16 مگاپیکسلی دارند و با ابعاد 4608 در 3456 پیکسل عکس می‌گیرند. گشودگی دیافراگم گلکسی A7 برابر با f1.9 است و آنر 7 ایکس هم f2.2 دارد که نشان می‌دهد گلکسی A7 می‌تواند تصاویر بهتری را ثبت کند به ویژه در شرایطی که نور محیط کم باشد. اگر هم برای فیلم‌برداری به این موبایل‌ها فکر می‌کند کیفیت فیلم‌برداری آنها با هم هیچ تفاوتی ندارد و هردو با کیفیت فول‌ اچ‌دی و 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کنند. اگر هم اهل سلفی گرفتن هستید دوربین جلوی سامسونگ 16 مگاپیکسل است و دوربین جلوی آنر 8 مگاپیکسل، اما همانطور که می‌دانید پارامتر مگاپیکسل تنها ملاک نیست و این هم شاید یکی از همان مثال‌ها باشد. دوربین سلفی آنر 7 ایکس به مراتب عملکرد بهتری نسبت به A7 دارد. با استفاده از قابلیت Bokeh در آنر 7 ایکس این موبایل می‌تواند فضای پشت سر شما را در دوربین سلفی هم مات کند تا سوژه اصلی شما بهتر جلوه کند. به صورت کلی هم امکانات دوربین آنر 7 ایکس از A7 بیشتر است اما از آن طرف دوربین پشتی گلکسی در تاریکی عملکرد بهتری دارد.

 

سخت‌افزار و سیستم‌عامل

در بخش پردازش هردو این کمپانی‌ها از پردازنده ساخت خودشان استفاده کرده‌اند. سامسونگ پردازنده 8 هسته‌ای خود با نام Exynos 7 را روی این موبایل قرار داده و آنر هم برای 7 ایکس پردازنده 8 هسته‌ای HiSilicon Kirin را در نظر گرفته است. در بخش گرافیک اوضاع خیلی نزدیک‌تر است و هردو از پردازنده گرافیکی مالی T-830 استفاده می‌کنند. اگر به پردازنده این دو موبایل بیشتر دقت کنیم در سامسونگ هر 8 هسته 1.9 گیگاهرتزی هستند اما در آنر 4 هسته 2.36 گیگاهرتزی و 4 هسته دیگر 1.7 گیگاهرتزی هستند که البته در نهایت عملکردی بسیار نزدیک به یکدیگر دارند.

گلکسی A7 در کنار این پردازنده یک 3 گیگابایتی دارد و با حافظه داخلی 32 گیگابایتی به فروش می‌رسد. آنر 7 ایکس هم برای تکمیل بخش پردازش از 4 گیگابایت رم بهره می‌برد و 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد. هر دو این موبایل‌ها برای افزایش حافظه از میکرو اس‌دی و تا سقف 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کنند.

باتری هیچکدام از این موبایل‌ها توسط کاربر قابل دسترسی نیست و در صورت نیاز باید توسط تعمیرکار تعویض شود که این روزها روش مرسوم میان همه گوشی‌ها است. گلکسی A7 یک باتری 3600 میلی‌آمپری دارد که می‌توانید با استفاده از آن 23 ساعت با تلفن مکالمه کنید و البته پس از تمام شدن باتری به کمک تکنولوژی شارژ سریع می‌توانید آن را به سرعت شارژ کنید. از سوی دیگر آنر 7 ایکس هم باتری 3340 میلی‌آمپری دارد که امکان 21 ساعت مکالمه را فراهم می‌کند و می‌تواند 647 ساعت در حالت آماده باش بماند اما از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و برای کامل شارژ شدن آن باید صبور باشید.

زمانی که آنر 7 ایکس را از جعبه بیرون می‌آورید به سیستم‌عامل اندروید نوگت یا 7.0 مجهز شده است که با امکانات Huawei Emotion شخصی‌سازی شده است تا کاربری آن برای شما ساده باشد. اما اگر گلکسی A7 را می‌خرید باید کمی خوش شانس باشی چون با دو سیستم‌عامل اندروید 6 و 7 به بازار عرضه شده است. البته جای نگرانی نیست به محض اتصال این موبایل به اینترنت می‌توانید سیستم‌عامل آن را به 7.0 یا نوگت آپدیت کنید. البته از هیچکدام از این دو موبایل انتظار نداشته باشید که آپدیت اندروید 8 را دریافت کنند چون بسیار بعید به نظر می‌رسد.

سایر امکانات و قیمت

گلکسی A7 استاندارد IP68 دارد و این نشان می‌دهد تا حدی ضدآب و ضدگرد و غبار است. هردو این موبایل‌ها می‌توانند از 2 سیم‌کارت یا 1 سیم‌کارت و 1 کارت حافظه پشتیبانی کنند. آنر 7 ایکس در دسامبر سال 2017 رونمایی شد و گلکسی A7 هم در مارس 2017 معرفی شده است. هر دو این موبایل‌ها از نسل چهارم ارتباطات یا 4G، رادیو، جک هدفون و اثر انگشت پشتیبانی می‌کنند. سنسور اثر انگشت آنر 7 ایکس در پشت آن قرار گرفته سنسور A7 در جلوی موبایل تعبیه شده است که هر دو آنها به خوبی کار می‌کنند. گلکسی A7 از قابلیت NFC پشتیبانی می‌کند اما آنر 7 ایکس این ویژگی را ندارد.

قیمت همیشه یکی از بحث‌های بسیار مهم و داغ برای کاربران است. همه مشتریان مایل هستند برای یک موبایل میان‌رده کمترین پول ممکن را بپردازند اما از آن طرف حاضر نیستند با یک موبایل ضعیف هم کار کنند و این موضوعی است که تصمیم‌گیری را سخت می‌کند. اگر تصمیم گرفتید یکی از این دو موبایل را خریداری کنید خوب است بدانید سامسونگ A7 سال 2017 قیمتی معادل 1 میلیون 729 هزار تومان دارد و از سوی دیگر آنر 7 ایکس با قیمت 1 میلیون 299 هزار تومان فروخته می‌شود. هر دو این موبایل‌ها در بازار فیزیکی و آنلاین فروخته می‌شوند و قیمت‌های اعلام شده ما بر اساس سایت دیجیکالا است و می‌توانید این محصولات را آنلاین سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. اگر هم دوست دارید قبل از خرید این موبایل‌ها را در دست بگیرید یا از نزدیک ببینید می‌توانید به فروشگاه‌ها سری بزنید و البته قیمت آنها هم نباید از این مقدار بیشتر باشد. به این نکته هم توجه داشته باشید که این موبایل‌ها قانونی وارد و رجیستر شده باشند.

مطالب مرتبط:

نقد و بررسی آنر 7 ایکس

نقد و برسی گلکسی A7

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا