تکنولوژی

اسپیس ایکس اینترنت را فضایی می‌کند!

فالکون هوی، اولین مامور فضاگرد شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد و حالا این شرکت به روتین سابق خود باز می‌گردد و تصمیم دارد آخر همین هفته، موشک فالکون 9 را آماده پرتاب کند. این موشک قرار است اوایل صبح یک شنبه از کلیفرنیا پرتاب شده و با خود ماهواره‌ای اسپانیایی به نام Paz راهمراه برده و درون مدار مد نظر قرار دهد. این موشک همچنین دو ماهواره دیگر را همراه خواهد برد: دو نمونه اولیه روبات-کاوشگری که توسط اسپیس ایکس ساخته شده و برای بررسی امکان ارسال اینترنت در فضا پرتاب می‌شوند.

پرتاب این دو کاوشگر که Microsat-2a و Microsat-2b نام دارند، قدم بزرگیست که اسپیس ایکس در راستای هدف ملند مدت خود یعنی ایجاد اینترنت ماهواره‌ای برمی‌دارد. این شرکت قصد دارد نوعی صورت فلکی عظیم ایجاد کند که شامل 12 هزار ماهوره می‌شود و هرکدام از ماهواره‌ها در مدار تعیین شده خود، بالای سطح زمین حرکت می‌کنند و وظیفه انها ارسال اینترنت به ریسیورها یا دریافت کننده‌های موجود در روی زمین است. تمامی این ماهواره‌ها به صورت مرتب دور زمین می‌چرخند و بنا به ادعایی مطرح شده، تمام نقاط زمین را همیشه پوشش خواهند داد.

سیستمی که اسپیس ایکس تصمیم به ساخت آن دارد، قرار است Starlink نام بگیرد و شکی نیست که به یک منبع درآمد عظیم تبدیل خواهد شد. طبق گزارش وال استریت، شرکت اسپیس ایکس پیس‌بینی می‌کند که تا سال 2025 بیش از 40 میلیون کاربر از این سرویس استفاده خواهند کرد و درآمد سالیانه‌ای معادل 30 میلیارد دلار برای شرکت به ارمغان خواهند آورد.

البته برای رسیدن به این هدف، اسپیس ایکس با راه پیچیده و پر چالشی روبرو است. طراحی، اعزام، قرارگیری و مدیریت این تعداد عظیم از ماهواره‌ها که یک جا بند نیستند، کار ساده‌ای نیست. به علاوه خود تکنولوژی ارسال اینترنت به آنتن‌های دریافت کننده روی زمین نیز به نوبه خود پیچیده است.

اسپیش ایکس قرار بود اعزام این موشک را روز شنبه انجام دهد ولی تصمیم گرفت زمان بیشتری برای بازبینی سیستم این موشک اختصاص دهد. این موشک همچنین دقیقا هنگام طلوع خورشید پرتاب خواهد شد تا دود ناشی از پرتاب کمتر دیده شده و مردم را نترساند، اتفاقی که دفعه قبل در ماه دسامبر هنگام پرتاب موشک دیگری در لس آنجلس روی داد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا