تکنولوژی

اپل 10 میلیارد دلار ضرر می‌کند!

اپل با توجه به تصمیم فروش باتری‌های جایگزین به قیمت ۲۹ دلار ضرر زیادی را متحمل خواهد شد. این پیشنهاد که به خاطر جنجال باتری‌های آیفون مطرح شد، به کاهش فروش آیفون و ضرر حدود ۱۰ میلیارد دلاری به این کمپانی منجر خواهد شد. اواسط دسامبر سال گذشته حساسیت‌ها بر روی احتمال کندکردن آیفون‌های قدیمی به وسیله کاهش عمر باتری‌ها توسط اپل افزایش پیدا کرد. آیفون بعد از آن این خبر را تایید کرد، با این تفاوت که این کمپانی اعلام کرد این کار را برای جلوگیری از خاموشی آیفون به خاطر باتریهای قدیمی کرده است و اتهام انجام این کار با هدف ترقیب مشتریان به خرید آیفون‌های جدیدتر را رد کرد!

این مطلب را هم بخوانید: عذرخواهی اپل و 50 دلار تخفیف تعویض باتری آیفون

برای جبران این قضیه آیفون قیمت‌ باتریهای جایگزین را از ۷۹ دلار به ۲۹ دلار کاهش داد. این برنامه یک برد برای مشتریان به حساب می‌آید چرا که این امکان را به آن‌ها می‌دهند عمر باتری و عملکرد آیفون‌های قدیمی‌شان را بهبود بخشند. تصمیمی که قطعا به نفع اپل نخواهد بود. اگر کاربران با توجه به این پیشنهاد باتری آیفون‌های قدیمی‌شان را تعویض کنند، تمایل به خرید آیفون‌های جدید کاهش پیدا کرده و در کل برای این کمپانی ضرر قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. با توجه به برنامه تعویض باتری تخمین زده شده است اپل کاهش فروش ۱۶ میلیون آیفون را پیش رو داشته باشد که برابر با ضرری ۱۰.۲۹ میلیارد دلاری خواهد بود! با تعویض حدود ۵۴ میلیون باتری مبلغی معادل ۱.۵۶ میلیارد دلار عاید اپل خواهد شد که به هیچ وجه جبران ضرر قبلی را نخواهد کرد.

تحلیل‌گران از چهار دلیل اصلی تاثیرگذار بر فروش آیفون نام برده‌اند. اولین دلیل می‌تواند این باشد که به خاطر خبرساز بودن این جنجال، اکثریت مردم از برنامه تعویض باتری اطلاع دارند. دومین دلیل می‌تواند معقول بودن قیمت جدید باتری‌های جایگزین باشد. هم‌چنین اصلی‌ترین دلیل برای تعویض آیفون به مدلهای بالاتر کارکرد باتری است. آخرین دلیل هم می‌تواند این باشد که چون باتری جایگزین برای دارندگان آیفون ۶ تا ۸ موجود است، این پیشنهاد می‌تواند دارندگان را از خرید مدل‌های بالاتر به سمت تعویض باتری سوق دهد.

کمپانی اپل هنوز هم با شکایت‌هایی علیه خودش دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و باید دید روال قانونی این شکایات را به کجا می‌رساند.

مطلب مرتبط: اپل در مقابل ۲۶ شکایت قرار گرفت

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا