تکنولوژی

2017، سال پر تلاطم برای یوتیوب

2017، سال پرهیاهویی برای یوتیوب بود. این سرویس باز هم سلطه خود را به عنوان بزرگ‌ترین پلت فرم پخش ویدیو در جهان گسترش داد. در ماه ژوئن یوتیوب اعلام کرد که هر ماه تعداد 1.5 میلیارد نفر به اکانت‌های خود در این سرویس وارد می‌شوند که این آمار، یوتیوب را در جایگاه دوم پرکاربرترین شبکه بعد از فیس بوک قرار می‌دهد. طبق گزارش اخیر Forbes، 10 کانال برتر یوتیوب در سال 2017 جمعا 127 میلیون دلار درآمد کسب کرده اند که این رقم نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش داشته است.

اما از زاویه ای دیگر، 2017 سخت ترین و شاید بدترین سال نیز برای یوتیوب محسوب می‌شود. داستان از سقوط یکی از بزرگ‌ترین ستاره  این پلت فرم-PewDiePie.- آغاز شد. با انتشار گزارشی از وال استریت که عنوان میکرد PewDiePie.  از عکس‌های نازی و مطالب طنز آمیز ضد یهودی  استفاده می‌کند، قرارداد‌های این کاربر سوئدی پر طرفدار با دیسنی و یوتیوب کنسل شد. با این وجود طبق گفته تحلیل گران، مشکلات پیش آمده تاثیری به روی رشد این شبکه بزرگ و محبوب اجتماعی نداشته است. جال است که لو رفت چندین رسوایی دیگر نیز، تاثیری به روی اشتیاق سرمایه گذاران به سهام این شرکت نداشته است. حتی درآمد‌های این سرویس نیز تغییر خاصی نداشته است و مسئولین یوتیوب حتی برنامه دارند که در سال جدید ، قیمت تبلیغات در این سرویس را افزایش دهند.

طبق گفته تحلیل گران، بیشترین قشر طرفدار یوتیوب را نوجوانان و کودکان تشکیل می‌دهند که نقطه قوت این شبکه است اما دردسرها نیز از همینجا شروع می‌شود. برنامه های مخصوص کودکان نیز یکی از محبوب‌ترین‌های این پلت فرم در تمام دنیاست. مطالب روی یوتیوب کیدز که در سال 2015 معرفی شد، توسط چند صد میلیون کاربر این شبکه دانلود می‌شود و ویدیوهای مرتبط با آن، بیش از 70 میلیارد بار مشاهده شده است.

با انتشار اخبار نژاد پرستی و نازی گرایی، از اول سال شروع چندان مطلوبی برای یوتیوب آغاز نشد و در ماه نوامبر، همه چیز بدتر شد. یوتیوب مجبور شد به دلیل انتشار ویدیوهای آزار دهنده و غیر اخلاقی توسط اپلیکیشن مخصوص کودکان، از همه عذر خواهی کند. اما این داستان آخر نبود. درست یک هفته بعد از این جریان،  گزارش‌های مشابه جدیدی منتشر شد که بازهم یوتیوب را به دردسر انداخت.

سال 2017 سالی بود که هر دو شرکت بزرگ گوگل و فیس بوک مجبور شدند برای برخی از مسائل در محافل قضایی پاسخ گو باشند که مهم‌ترین آنها، انتشار اخبار غلط-disinformation- بود. یوتیوب که  زیر مجموعه گوگل محسوب می‌شود، فضا و اکوسیستم بزرگ  از اطلاعات غلط محسوب می‌شود که نظارت بر محتوای تمام ویدیوها می‌تواند بسیاری از اوقات چالش برانگیز باشد.

با این وجود یوتیوب قول داده که نظارت‌های خود را روی محتوای فیلم‌ها بیشتر کند و اعلام کرده است کارمندهای تیم‌های نظارتی افزایش می‌یابد و از تکنیک‌های یادگیری ماشینی برای شناسایی محتواهای غیز قانونی استفاده خواهد شد. باید برای میزان موفقیت قانون‌های جدید یوتیوب در سال 2018، فعلا منتظر بمانیم.  

در هر دقیقه، بیش از 400 ساعت ویدیو در وبسایت یوتیوب آپلود می‌شود. اگر انتشار محتواهای غیر اخلاقی و رسوا کننده همچنان ادامه پیدا کند، آیا تبلیغات وسیع کنونی این سرویس می‌تواند ناجی آن باشد؟ چیزی که واضح است این است سال 2018 قطعا سال سختی برای این شبکه عظیم و محبوب خواهد بود و اینجاست که ضرب المثل قدیمی کاربرد پیدا می‌کند: هرکه بامش بیش، برفش بیشتر!

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا