تکنولوژی

مقایسه آیفون 8 با آنر 9

اپل یا سامسونگ؟ موبایل اندرویدی یا آی‌اواس؟ آیفون یا دیگر اسمارت‌فون‌ها؟ اینها سوالاتی هستند که از اولین روزی که اسمارت‌فون‌های به جهان معرفی شدند، همواره مطرح شده‌اند. پس از مدت‌ها بحث و جدال بین طرفداران سرسخت محصولات برندهای مختلف در سراسر دنیا، طرفداران کم کم به این نتیجه رسیدند که این بحث بیهوده است و برنده‌ای نخواهد داشت و برند یا محصول با برتری مطلق وجود ندارد. باید قبول کرد امروزه شرکت‌ها و اسمارت‌فون‌ها هرکدام دارای برتری در یک بخش خاص هستند. حال با وجود این نگرش قصد داریم در ادامه پرچمدار جدید شرکت اپل یعنی آیفون 8 را با اسمارت‌فون آنر 9 شرکت هوآوی مقایسه کنیم. آیفون 8 اپل سپتامبر امسال و در کنار آیفون 8 پلاس و آیفون 10 معرفی شد و آنر 9 شرکت هوآوی هم ژوئیه امسال رونمایی شده است.

طراحی

آیفون 8 شرکت اپل با ابعاد 138×67.3×7.3 میلی‌متر تولید شده و صفحه نمایش و بدنه پشتی این اسمارت فون به وسیله یک لایه گلس محافظت شده است. با اینکه بدنه و شاسی این گوشی از آلومینیوم هم ساخته شده اما وزن آن 148 گرم است و در مقایسه با آنر 9 هوآوی از ابعاد و وزن کمتری برخوردار است. در طرف دیگر آنر 9 با ابعاد 147×70.9×7.5 میلی متر با وزن 155 گرم طراحی شده است و البته همانند آیفون 8 بدنه این گوشی هم توسط یک لایه گلس پوشانده شده و شاسی دستگاه هم از جنس آلومینیوم است. البته بالاتر بودن وزن و ابعاد آنر 9 به دلیل بهر‌مندی از نمایشگر بزرگتر است و به‌همین جهت نمی‌توان گفت که آنر 9 از این حیث نسبت به آیفون 8 برتری دارد. البته کمتر بودن ضخامت آیفون در این بخش باعث می‌شود که این گوشی نسبت به آنر 9 خوش دست‌تر و شیک‌تر به‌نظر برسد و از طرف دیگر فضای کمتری را هم در جیب کاربر اشغال می کند. لازم به ذکر است که به‌کارگیری یک لایه گلس روی بدنه آیفون باعث افزایش 10 گرمی وزن این گوشی نسبت به آیفون سال گذشته (آیفون 7) شده است.

از نمای جلو هر دو اسمارت‌فون ظاهری تقریبا مشابهی دارند. حاشیه نسبتا زیاد در اطراف نمایشگر و دکمه هوم در زیر آن به‌همراه حسگر اثر انگشت که در دکمه هوم به‌کارگرفته شده، از ویژگی‌های مشترک هردو اسمارت فون محسوب می‌شود. البته لبه و گوشه‌ها گوشی آنر 9 هم شباهت بسیار زیادی به آیفون‌های اپل دارد. در سمت راست آیفون 8 فقط دکمه پاور قرار دارد و در سمت چپ دکمه تنظیم صدا و سوئیچ بی‌صدا کردن موبایل جای گرفته است، از طرف دیگر هر سه دکمه در آنر 9 سمت راست طراحی شده و سمت چپ این گوشی هیچ دکمه‌ای دیده نمی‌شود. اسپیکر و پورت شارژر هم در زیر گوشی تعبیه شده‌ است. به این نکته هم توجه کنید که آیفون 8 جک هدفون را ندارد و باید از یک تبدیل استفاده کنید اما جک هدفون در آنر 9 در پایین گوشی و سمت چپ قرار گرفته است.

اما بدنه پشتی آنر 9، وجه تمایز اصلی این اسمارت فون نسبت به آیفون 10 است که هواوی در طراحی آن خلاقیت زیادی به خرج داده و به‌کارگیری شیشه در این قسمت باعث براق جلوه دادن بدنه پشتی این گوشی شده است. به‌کارگیری شیشه علاوه بر زیبایی، در دست گرفتن گوشی را هم برای کاربر آسان‌تر می‌کند. حال با اینکه اپل هم در بدنه پشتی آیفون 8 از شیشه استفاده کرده، اما از لحاظ ظاهری هیچ گونه تفاوتی با مدل قبلی خود یعنی آیفون 7 ندارد و همین مسئله ممکن است تا احساس یک موبایل جدید را کمتر داشته باشید. ضمنا دوربین‌های دوگانه هم در پشت آنر 9 به چشم می‌خورد که در ادامه به آن می‌پردازیم، اما نکته دیگر دوربین این است که در آنر 9 هر 2 دوربین زیر شیشه پشتی قرار گرفته‌اند و پشت موبایل هیچ برجستگی ندارد اما دوربین آیفون 8 مانند نسل قبلی خود بیرون زده است و روی میز لق خواهد بود. با اینکه جنس پشت هر دو موبایل از شیشه است، اما آنر 9 مانند ماهی دست شما سر می‌خورد و یا به راحتی از روی میز به زمین می‌افتد، این مشکل در آیفون 8 هم وجود دارد اما خیلی کمتر است و به اندازه آنر 9 به چشم نمی‌آید.

 

سخت‌افزار و عملکرد

در این بخش ابتدا به سخت‌افزار و عملکرد آنر 9 می‌پردازیم. این اسمارت فون زیبای چینی در زیر پوسته‌ی خود به پردازنده‌ سیلیکون کایرین 960 و 6 گیگابایت رم مجهز شده است. پردازشگر گرافیکی مالی G71 – MP8 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی هم از دیگر مشخصات آنر 9 محسوب می شوند و البته اضافه کردن حافظه رم تا 256 گیگابایت به این گوشی هم امکان‌پذیر است. سخت‌افزار مناسب به‌کاررفته در این گوشی باعث می‌شود که کاربر در حین اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف با هنگ و تاخیر مواجه نشود. تست‌های بنچمارک این گوشی هم نتایج نسبتا خوبی را از خود نشان داده‌اند. در کل با اینکه نمی‌توان انتظار عملکرد هم‌سطح با پرچمداران بازار را از این گوشی داشت اما این مسئله به معنای ضعیف بودن این گوشی نیست.

آیفون 8 شرکت اپل هم در بخش سخت‌افزاری به چیپ فوق العاده قدرتمند بایونیک A11 مجهز شده و پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل هم در این اسمارت‌فون به‌کاررفته است. ضمنا این اسمارت‌فون در دو مدل با حافظه داخلی 64 و 256 گیگابایت عرضه می‌شود که هر دو مدل با 2 گیگابایت رم عرضه می‌شوند. همانطور که در نتایج تست‌های بنچمارک مشخص شد، پردازنده آیفون 8 در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده به‌کاررفته در اسمارت‌فون‌های دنیا محسوب می‌شود که قدرت پردازش و اجرایی آن بسیار بالا است. بنابراین می‌توان گفت آیفون از حیث قدرت سخت‌افزاری و عملکرد برتری قابل توجهی نسبت به آنر 9 شرکت هوآوی دارد.

 

صفحه‌نمایش

آیفون 8 به پنل ال‌سی‌دی IPS 4.7 اینچی که در مدل‌های قبلی هم استفاده شده‌اند، مجهز شده‌ است. ضریب نمایشگر به بدنه در آیفون 8 هم حدود 65.5 درصد و رزولوشن تصویر هم 750×1334 اعلام شده و همچنین تراکم پیکسلی آن هم 326 ppi است. با اینکه نمایشگر آیفون 8 تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی نمایش می‌دهد اما باید قبول کرد که تکنولوژی ال سی‌دی امروزه دیگر برازنده پرچمداران شرکت‌های تراز اول دنیا نیست و بهتر بود اپل همانند آیفون 10 در این گوشی هم از ال‌ای‌دی استفاده می‌کرد. البته این نکته هم هنوز وجود دارد که رنگ‌هایی که در نمایشگر آیفون 8 نمایش داده می‌شوند بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت هستند.

همانند سایر کمپانی های چینی تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، هوآوی نیز در این گوشی از یک صفحه نمایش با رزولوشن Full HD استفاده کرده است. در آنر 9 از نمایشگری با سایز 5.15 اینچ استفاده شده و همین امر نسبت صفحه‌نمایش به بدنه را 70 درصد کرده است که نشان می‌دهد حاشیه کمتری نسبت به آیفون 8 دارد و تراکم پیکسلی 428 پیکسل بر هر اینچ را برای آن فراهم کرده است .همچنین روی این نمایشگر از یک پوشش شیشه‌ای D 2.5 هم استفاده شده است. به طور کلی رنگ‌های نمایش داده شده در آنر 9 گرمتر از رنگ‌های نمایش داده شده در دیگر اسمارت‌فون‌های بازار هستند. با وجود این، امکان تنظیم دمای رنگ در بخش تنظیمات این گوشی وجود دارد.

 

باتری

هوآوی آنر 9 به باتری غیرقابل تعویض 3200 میلی آمپری مجهز شده و در شارژ آن از تکنولوژی شارژ سریع که در دیگر اسمارت‌فون‌های هوآوی هم دیده‌ایم، استفاده شده است. شارژ کامل باتری آنر 9 در تست آی‌تی‌ایران 134 دقیقه طول می‌کشد که با توجه به ظرفیت بالای آن، زمان قابل قبولی است. در کل باتری آنر 9 قادر است با اجرای برنامه های روزمره، وب گردی، تماس و پیام کوتاه یک روز دوام بیاورد اما اگر استفاده شما از موبایل خیلی زیاد است ممکن است ناچار به شارژ مجدد در بعد از ظهر باشید. البته با استفاده از ویژگی Ultra Mode زمانی که به شارژر دسترسی ندارید می‌توانید مصرف باتری را به حداقل برسانید و این قابلیت کاربردی می‌تواند شما را در شرایط اضطراری نجات بدهد.

آیفون 8 شرکت اپل هم از یک باتری لیتیوم یونی غیرقابل تعویض با ظرفیت 1821 میلی آمپر بهره می‌برد که در مقایسه با آیفون 7 کمی کاهش پیدا کرده است. با وجود اینکه آیفون 8 در مقایسه با مدل‌های سال گذشته از لحاظ سخت‌افزاری ارتقاء داشته اما افزایش ندادن ظرفیت باتری کمی نا‌امیدکننده به‌نظر می‌رسد. اما خبر خوب اینکه هیچ نگرانی از بابت باتری آیفون 8 وجود ندارد چراکه توانایی تطبیق نور صفحه نمایش با نور محیط و همچینین به‌کارگیری چیپ 10 نانومتری در این پرچمدار باعث کاهش قابل توجه مصرف باتری آیفون 8 نسبت گذشته شده است. البته اگر به LTE و مشاهده صفحه نمایش با نور بالا علاقه دارید احتمالا در پایان روز به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد. شاید در نگاه اول مقایسه ظرفیت باتری این دو موبایل شما را شوکه کند اما باید اعتراف کرد مدیریت باتری در آی‌او‌اس بهتر از اندروید انجام می‌شود و این فاصله بین همه موبایل‌های این دو سیستم‌عامل وجود دارد. در نتیجه از نظر نگه‌داشتن شارژ این دو موبایل عملکرد نزدیکی به یکدیگر دارند. از نظر زمان شارژ اما ماجرا متفاوت است زیرا آیفون 8 از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند انا شارژر سریع در جعبه آن قرار ندارند و شما برای سریع شارژ کردن آن باید یک شارژر 29 وات مک‌بوک و یک کابل یواس‌بی سی به لایتنینگ خریداری کنید تا آیفون 8 را در حدود 90 دقیقه از صفر به صد درصد برساند. بر اساس آزمایش آی‌تی‌ایران شارژر آیفون 8 با شارژری که در جعبه قرار دارد 157 دقیقه و با شارژر آی‌پد 146 دقیقه طول می‌کشد.

 

دوربین

برخلاف آیفون 8 پلاس و آنر 9، آیفون 8 تنها از یک دوربین اصلی بهره می‌برد. این دوربین به لنز 12 مگاپیکسلی با گشایش دریچه دیافراگم f/1.8 مجهز شده که همین مسئله باعث ثبت تصاویر بسیار باکیفیت و روشن خواهد شد. طبق ادعای اپل، آیفون 8 در مقایسه با آیفون 7 از لنز بزرگ‌تر و سریع‌تری بهره می‌برد. از دیگر توانایی‌های دوربین این گوشی هم می‌توان به تکنولوژی کاهش نویز تصاویر، فیلترهای جدید و لرزش‌گیر اپتیکال اشاره کرد. تشخیص چهره افراد و ذخیره تصاویر با فرمت HEIF که حجم کمتری اشغال می‌کنند هم از دیگر ویژگی‌های قابل توجه دوربین آیفون 8 محسوب می‌شوند. ضمنا همانند آیفون 7، این گوشی هم از دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد و با استفاده از ویژگی «رتینا فلش» امکان سلفی گرفتن در شرایط کم‌نور را فراهم می‌کند. در کل در بخش دوربین سلفی انتظار می‌رفت اپل عملکرد خیلی بهتری نسبت به گذشته داشته باشد و از این حیث چند پله پرچمدار خود را ارتقاء دهد.

برخلاف آیفون 8، آنر 9 به دوربین دوگانه مجهز شده که یکی از آنها 20 و دیگر 12 مگاپیکسلی است و همچنین دریچه دیافراگم هردو لنز هم f/2.2 اعلام شده است. به کارگیری سیستم زوم هیبریدی در این لنزها باعث دوبرابر شدن زوم اپتیکال دوربین‌های پشتی این اسمارت‌فون شده است. از ویژگی‌های قابل توجه دوربین آنر 9 می‌توان به ثبت تصاویر پانورامای سه‌بعدی اشاره کرد. کیفیت تصاویر در نور مناسب بسیار خوب هستند و رنگ سوژه‌ها شباهت بسیار زیادی به واقعیت دارند. اما هنگام ثبت تصاویر در نور کم باید مراقب باشید که دستتان لرزش نداشته باشد و به دلیل استفادن نکردن از لرزش گیر اپتیکال در دوربین آنر 9، احتمالا هنگام عکسبرداری در شب با مشکل روبرو خواهید شد. ضمنا امکان ثبت تصاویر پرتره با دوربین این گوشی هم وجود دارد.

کلام آخر

آنر 9 شرکت هوآوی قادر است زیبایی، عملکرد قابل قبول و دوربین دوگانه با قابلیت ثبت تصاویر باکیفیت را همزمان برای شما به ارمغان بیاورد. قیمت مدل 6 گیگابایت رم با حافظه 128 گیگابایت آنر 9 حدود 2 میلیون تومان است که برای این گوشی رده متوسط با امکانات بالا منصفانه به نظر می‌رسد. این گوشی اندرویدی قادر است تمامی نیازهای روزانه شما را برطرف کند و میتواند بازی‌های سنگین اندرویدی را هم برای شما اجرا کند.

از طرف دیگر، از آنجایی که اپل امسال از آیفون 10 هم رونمایی کرده، به‌نظر می‌رسد وقت زیادی را صرف طراحی و ارتقاء آیفون 8 نسبت به مدل سال گذشته نکرده است چراکه می‌بینیم این اسمارت‌فون از بسیاری از جهات شباهت زیادی به آیفون 7 دارد. جدا از این شباهت‌ها، آیفون 8 از لحاظ قدرت پردازنده، دوربین پشتی و باتری عملکرد بسیار چشمگیری دارد و از لحاظ قدرت پردازش پس از آیفون 8 پلاس و آیفون 10 به‌عنوان سومین گوشی قدرتمند دنیا شناخته شده است. که البته برای این موبایل با حافظه 64 گیگابایت باید 3 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کنید که مبلغ چشمگیری است اما در کل اگر در حال حاضر آیفون 7 دارید و از عملکرد و دوربین آن راضی هستید، بنابراین دلیل خاصی برای ولخرجی و ارتقاء گوشیتان به آیفون 8 وجود نخواهد داشت، اما اگر آیفون 6 دارید و دنبال ارتقا هستید آیفون 8 می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا