تکنولوژی

سردرگمی بازار موبایل با نزدیک شدن به طرح رجیستری

به نظر می‌رسد بازار موبایل با نگرانی منتظر فرا رسیدن به زمان 14 آذر  است. روزی که که ضرب العجل طرح رجیستری موبایل است.

طی روزهای اخیر در بازار موبایل شاهد افزایش قیمت گوشی آیفون هستیم. یک فروشنده موبایل معتقد است که نزدیک شدن به ضرب العجل 14 آذر باعث شده همه به تکاپو بیفتند و جنسهای خود را سریع رد کنند و به همین دلیل موجودی گوشی های آیفون به سرعت در حال فروش و کم شدن است. 

با این همه سردرگمی اصلی مردم در این است که کسی نمی‌داند واقعا قرار است این طرح با چه شرایطی اجرا شود. هیچ مرکز و سازمانی هم حاضر به ارایه اطلاعات دقیق در مورد طرح رجیستری نیست به همین دلیل بسیاری از سوالات مردم در زمینه طرح رجیستری بی پاسخ مانده است. مثلا کسی نمیداند پس از 14 آذر وضعیت رجیستری گوشیهای مسافری به چه شکلی خواهد بود یا چه میزان تعرفه به گوشی های مسافری تعلق می گیرد. در عین حال کسی نمیداند آیا تا قبل از 14 آذر خرید و فروش آی پد و آیفون به صلاح هست یا این دستگاه‌ها هم – با توجه به اجرا شدن مرحله اول طرح رجیستری – دستگاه‌های خریداری شده در بازه قبل از 14 آذر هم بعد از مدتی از کار می‌افتند. 

به نوشته خبرگزاری فارس جهرمی وزیر ارتباطات گفته مردم تا 14 آذر ماه هر گوشی که خریداری کنند، حتی اگر از برند اپل باشد، با مشکلی مواجه نمی‌شوند و به عبارت دیگر هر مدلی از هر گوشی مجاز شناخته می‌شود. از آغاز روز 14 آذر، تمامی گوشی‌هایی که خریداری می‌شود، باید از مبادی رسمی گمرک وارد کشور شده باشد، در غیر این صورت امکان سرویس‌دهی به آنها وجود ندارد.

در حالی که وزیر ارتباطات تاکید می‌کند که پیش از 14 آذر هر مدلی از هر گوشی مجاز شناخته می‌شود، اما پیش از این طبق گفته اهالی بازار و مصداق‌های منتشر شده در فضای مجازی، نمونه‌هایی از آیفون‌های ایکس غیرقانونی پس از فعال کردن سیم کارت، پیغام عدم ثبت در سامانه رجیستری و مهلت 30 روزه برای استفاده را دریافت می کردند.

به نظر می‌رسد تازه با اجرای طرح رجیستری مشکلات فنی شبکه کم کم خود را نشان می‌دهد و مشخص نیست این مشکلات با اجرای طرح رجیستری برطرف شود. 

در همین حال بزرگترین اشکالی که به طرح رجیستری وارد می‌شود برقرار کردن تعرفه بالا به گوشی های مسافری است. هرچند مسوولان گمرک در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در این زمینه به واردات گوشی به صورت فله‌ای اشاره می کنند اما نکته این است که هرچند صرفا به هر نفر اجازه وارد کردن یک گوشی داده شده اما برای همان تک گوشی هم تعرفه بسیار بالایی در نظر گرفته شده است. 

به نظر می‌رسد واردکنندگان گوشی – به خصوص واردکنندگان آیفون – در این میان جزو خوشحال‌ترین بخشها باشند. گوشی آیفون فعلا با قیمت بسیار بالایی نسبت به بازار جهانی در بازار ایران به فروش می‌رسد واین یعنی این گروه سود بسیار بالایی از واردات آیفون می‌برند. 

دولت و مجریان طرح نیز کوچکترین انتقاد به طرح رجیستری را به ذینفعان طرح قاچاق نسبت می‌دهند و به این ترتیب مخالفت یا انتقاد به این طرح به موافقت با قاچاق تعبیر می‌شود. 

لیست قیمت آیفون 10 نسخه 256 گیگابایتی در سایت دیجی کالا 

 
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا