تکنولوژی

چرا مدیران مالی می‌خواهند اکسل را کنار بگذارند؟

مارک گرت مدیر ارشد شرکت Adobe معتقد است که بررسی وضعیت کارکنان و نیروی انسانی شرکت امروزه بسیار سخت شده است. او می‌گوید که پروسه بررسی تعداد و وضعیت مالی کارکنان و شرکت نیازمند این است که کارکنان بخش مالی دیتا را از سیستم‌های حاوی اطلاعات مالی و نیروی انسانی استخراج کرده و سپس وارد صفحات نرم‌افزار «اکسل» شرکت مایکروسافت کنند. پس از انجام این کار می‌توان فهمید که کدام یک از بخش‌های شرکت نیروی جدیدی را به خدمت گرفته‌اند و اینکه حقوق‌های پرداختی تا چه مقدار از بودجه شرکت را در بر می‌گیرند.

مارک گرت درباره این پروسه می‌گوید: «نمی‌خواهم نیروهای بخش مالی شرکت بیشتر وقتشان را به دستکاری، ورود و یا استخراج اطلاعات از این سیستم‌ها بگذرانند. این نیروها باید تنها روی آنچه که اطلاعات به ما نشان می‌دهند تمرکز کنند. به همین دلیل قصد داریم نرم افزار اکسل را از پروسه کاری شرکت خارج کنیم.»

گفته می شود دیگر شرکت‌ها از جمله China Bistro، ABM Industries و Wintrust Financial هم قصد دارند همانند شرکت Adobe وابستگی خود را از نرم‌افزار اکسل علی‌الخصوص در بخش مالی کاهش دهند.

مدیران مالی این شرکت‌ها معتقدند نرم‌افزاری که در دهه 80 میلادی در بخش حسابداری و برنامه ریزی‌های مالی شرکت‌ها انقلاب ایجاد کرده بود، امروزه دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای موسسات و شرکت‌های مالی و حسابداری نیست. از آنجایی که عملکرد اکسل از دیگر برنامه ها متفاوت است و به صورت اتوماتیک آپدیت نمی‌شود، معمولا شرکت‌ها در انجام چنین وظایفی با خطاهای متعددی روبرو می‌شوند. «پائول هامرمن» تحلیلگر شرکت Forrester Reasearch درباره تصمیم این شرکت‌ها می گوید: «متاسفانه نرم‌افزار اکسل برای انجام وظایف سنگین مالی که شرکت‌ها امروزه به آنها نیاز دارند، ساخته نشده است.»

به‌جای اکسل، امروزه بسیاری از شرکت ها به نرم‌افزارهای مالی جدید بر پایه سیستم کلود شرکت‌هایی از جمله Anaplan، Workiva، adaptive Insights و دیگر رقبا روی اورده‌اند. نرم‌افزارهای این شرکت‌ها قادرند به سیستم‌های حاوی اطلاعات مالی و حسابداری شرکت‌ها متصل شوند و امکان آنالیز، جمع بندی و ارائه گزارش در کمترین زمان ممکن را به شرکت‌ها می‌دهند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا