تکنولوژی

فریب سیستم تشخیص چهره آیفون با ماسک

زمانی که اپل تکنولوژی تشخیص چهره را در آیفون 10 معرفی کرد، ادعا داشت که حتی با ماسک‌های حرفه ای هالیوودی هم نمی‌توان این سیستم را فریب داد. با این حال محققین شرکت Bkav ادعا می‌کنند که با استفاده از یک ماسک مخصوص موفق به فریب سیستم FaceID آیفون 10 شده‌اند. این تیم در اصل یک نوع ماسک با هدف فریب تکنولوزی تشخیص عمق را طراحی کرد. در ساخت این ماسک از یک نوع پوست ساختگی که شباهت زیادی به پوست واقعی انسان دارد و همچنین ساختار چهره صاحب آیفون با استفاده از پرینتر سه بعدی استفاده شده است. دیگر بخش‌های این ماسک از جمله چشم‌ها نیز تصاویر 2بعدی هستند. همانطور که در کلیپ پایین مشاهده می‌کنید، ظاهرا این ماسک توانایی فریب سیستم FaceID اپل را دارد. اما سوال اصلی اینجا است که آیا دارندگان آیفون 10 نیازی به نگرانی از بابت این مسئله دارند یا خیر؟

محققین ادعا می‌کنند که برای انجام این کار نیازی به تقلب نداشته‌اند. آیفون 10 طوری طراحی شده که چهره واقعی انسان را تشخیص دهد و برای ساخت این سیستم در هر آیفون تنها 150 دلار هزینه صرف شده است. در این آزمایش می‌بینیم که آیفون 10 مصنوعی بودن این ماسک را تشخیص نمی‌دهد اما از طرفی هم معلوم نیست که محققین چند مرتبه این کار را تکرار کرده‌اند تا بالاخره موفق به فریب دادن سنسور تشخیص چهره آیفون شوند. گفته می‌شود محققین این شرکت ساخت این ماسک را 5 نوامبر آغاز کرده‌اند و اتمام پروژه حدود 5 روز طول کشیده است.

آیا این خبر می‌تواند کاربران آیفون را نگران کند؟ جواب این سوال «خیر» است. شرکت Bkav پس از اتمام این پروژه اعلام کرد که ساخت چنین ماسکی و فریب سنسور تشخیص چهره آیفون توسط کاربران عادی و بدون استفاده از تجهزات حرفه ای امکان پذیر نیست. ضمنا به‌خاطر داشته باشید حنتی اگر شخصی چنین تجهیزاتی را هم در اختیار داشته باشد، با این حال بایستی ابتدا از چهره شما یک قلب 3بعدی تهیه کند و همچنین به‌مدت چند روز گوشی شما را در اختیار داشته باشد تا بتواند به محتویات و اطلاعات داخل آیفون 10 شما دسترسی داشته باشد. بنابراین احتمال رخ دادن این قضیه تقریبا 0 درصد است.

با این حال این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که تکنولو‌ژ‌های بیومتریک با اینکه امنیت را برای کاربران فراهم می‌کنند اما با این حال نمی‌توان گفت که 100 درصد غیرقابل نفوذ هستند.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا