آمازوناختصاصیتکنولوژی

بررسی کتاب‌خوان «Kindle Oasis» آمازون

«احتمالا شما هم از اینکه در طول هفته به هر دلیلی نمی‌توانید کتاب بخوانید از خودتان شاکی هستید. البته این روزها همه مطالعه می‌کنند اما این مطالعه معمولا به خواندن اخبار، مقالات اینترنتی و توییت‌ها احتصاص پیدا می‌کند و نمی‌توانید آن را «کتاب‌خوانی» تلقی کنید.»

نکته‌ جالبی که متخصصین و افراد اهل کتاب‌خوانی توصیه می‌کنند این است که برای خواندن کتاب لزومی ندارد که حداقل 2 ساعت در روز را به کتاب خواندن اختصاص دهید و خواندن کتاب به‌مدت 5، 10 و یا 15 دقیقه‌ در طول روز هم مفید است و در پایان ماه خواهید دید که با همین دقایق کوتاه توانسته‌اید کتاب‌ها و رمان‌های متعددی را مطالعه کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم شما هم برای کتاب خواندن اینقدر سخت نگیرید.

به نظر می‌رسد کتاب‌خوان الکترونیکی به‌روزرسانی شده آمازون با نام «Kindle Oasis» برای افرادی که از هر فرصت کوتاهی برای کتاب خواندن استفاده می‌کنند، گزینه مناسبی است. به‌کارگیری باتری قوی‌تر نسبت به مدل قبلی باعث شده که دیگر نیازی شارژر دستگاه در طول هفته نداشته باشید. در ضمن این دستگاه به‌شکل ضدآب طراحی شده بنابراین برای استفاده در حمام و کنار استخر هم گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود. همچنین با پرداخت 100 دلار بیشتر هم می‌توانید مدل مجهز به مودم LTE آن را خریداری کنید و از این طریق هر زمان که کتاب‌هایتان تمام شد سریعا و از هرجایی که هستید، یک کتاب جدید برای خودتان تهیه کنید. Oasis همچنین از سرویس کتاب‌خوان صوتی آمازون هم پشتیبانی می‌کنند و به خواننده این امکان را می‌دهد که از بین خواندن و شنیدن کتاب یکی را انتخاب کند. صفحه نمایش بزرگ‌تر نسبت به مدل قبلی، فونت‌های متعدد و نور پس‌زمینه از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این محصول هستند.

پس از تست این محصول برای چند روز، باید اعتراف کنیم که Oasis روان‌ترین، سریع ترین، قدرتمندترین و هوشمندترین کتاب‌خوان الکترونیکی است که آمازون تا به‌امروز تولید کرده است. البته از نظر بسیاری از افراد قیمت این محصول خیلی بالاتر از ارزش واقعی آن است علی‌الخصوص در مقایسه با کتاب خوان عالی Paperwhite این شرکت که با قیمت خیلی کمتری عرضه می‌شود. در کل علاوه بر قیمت، یک ایراد قابل توجه دیگر هم در این دستگاه وجود دارد و آن هم سایز بیش از حد این دستگاه است.

بزرگتر از بزرگترها

تمامی کتاب خوان‌های سری Kindle شرکت آمازون با سایز 6 اینج تولید می‌شوند تا از این طریق کاربر بتواند آن را به‌راحتی در جیب خود حمل کند و همچنین با استفاده از یک و یا دو دست هم بتواند از آن استفاده کند. اما قضیه درباره Oasis متفاوت است چرا که این محصول با سایز 7 اینچ طراحی و تولید شده است. البته وزن دستگاه هنوز کم است و مانند مدل‌های قبلی هنوز هم باریک است. اما مشکل اینجاست که چگونه این دستگاه را در دستانمان نگه داریم؟ در قسمت پشتی دستگاه که بسیار صاف و لیز طراحی شده، هیچ تکیه گاه خوبی برای قرار دادن دست وجود ندارد و اگر هم بخواهید گوشه پایین دستگاه را (با یک دست) بگیرید، به سختی می‌توانید از دکمه‌های پایین صفحه استفاده کنید و به‌احتمال زیاد دستگاه از دستتان لیز می‌خورد. بنابراین برای استفاده از این کتاب‌خوان بهتر است شما هم از دو دست استفاده کنید.

نکته بعدی اینکه این کتاب‌خوان همانند مدل های قبلی در جیب‌های شلوار جا نمی‌شود. البته اگر آن را با کتاب‌های واقعی مقایسه کنیم هنوز هم سایز آن قابل قبول است اما در کل و در مقایسه با دیگر کتاب‌خوان‌های الکترونیکی سایز این دستگاه از حد استاندارد کمی بزرگتر است چرا که حتی در جیب کت هم جا نمی‌شود و همین مسئله باعث میشود قید حمل این دستگاه در فضای بیرون از خانه را به طور کلی بزنید. اگر هدف آمازون از تولید کتاب‌خوان‌های الکترونیکی این است که جایگزین بهتری برای کتاب‌های کاغذی عرضه کند و خریداران آن را به کتاب‌های سنتی ترجیح دهند، بنابراین تولید این کتاب‌خوان با چنین سایز غیر استانداردی اصلا منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

امکانات

بزرگ بودن سایز این دیوایس با توجه با اینکه دیگر امکانات و مشخصات این دستگاه بی‌نظیر است، بسیار ناراحت کننده است. سیستم کتاب‌خوان صوتی دستگاه عالی عمل می‌کند و حافظه داخلی دستگاه امکان دانلود کتاب الکترونیکی تا 8 گیگابایت را می‌دهد. تغییر حالت کتاب از نوشتاری به صوتی هم تنها با لمس یک دکمه انجام می‌شود که کاملا قابل قبول است. ضمنا هیچ گونه جک هدفون یا اسپیکر هم روی دستگاه به‌کارگرفته نشده بنابراین کاربر برای گوشی دادن به نسخه صوتی کتاب‌ها بایستی از هدفون یا اسپیکر بلوتوث استفاده کند. البته اتصال هدفون یا اسپیکر از طریق بلوتوث به‌راحتی و در کمتر از چند ثانیه انجام شد که در این قسمت هم باید نمره قبولی را به آمازون بدهیم.

نکته جالب اینکه حتی در حین استفاده از بلوتوث دستگاه و همچنین خرید کتاب از طریق شبکه LTE، باتری دستگاه کاملا بدون نقص و پرقدرت عمل می‌کند. آمازون معتقد است باتری این دستگاه تا یک هفته بدون نیاز به شارژ مجدد عمل می‌کند که البته این ادعای آمازون خیلی بر پایه و اساس منطقی اعلام نشده چراکه میزان استفاده افراد از این دستگاه در طول یک هفته کاملا با یکدیگر متفاوت است. اما باتری این دستگاه در کل بسیار قدرتمند است و مطمئنان شما را هم راضی نگه می‌دارد.

جای تعجب دارد که چرا آمازون تولید کتاب خوان الکترونیکی ضد آب را تا امروز به تاخیر انداخته بود. با اینکه این دستگاه ضد آب طراحی شده اما توصیه می‌کنیم کتاب خوانی زیر آب را فراموش کنید. جدا از شوخی، این دستگاه در مقابل قطرات آب در حمام و حتی افتادن در وان آب داغ کاملا مقاوم است و با خیال راحت می‌توانید در حمام و کنار استخر از کتاب‌خوانی لذت ببرید.

ضمنا آمازون طبق سنتی همیشگی، یک سری تغییرات مثبت را هم در عملکرد و ویژگی‌های فنی دستگاه به‌وجود آورده که از جمله آنها می‌توان به بهبود عملکر نور پس‌زمینه، ورق زدن با سرعت بالاتر و کیبرد مجازی با سرعت پاسخگویی بالاتر اشاره کرد. البته این ویژگی‌ها در مدل‌های قبلی هم قابل قبول بودند.

بخریم یا نه؟

آما سوال اصلی: آیا این دستگاه را بخریم؟ اگر قیمت بالای این کتاب‌خوان خیلی برایتان اهمیت ندارد و ضدآب بودن دستگاه برایتان حیاتی است، بنابراین این دستگاه یقینا برای شما مناسب است. البته کتاب‌خوان صوتی و بهبود ظرفیت باتری و کیفیت صفحه‌نمایش و همچنین پشتیبانی از مودم LTE هم می‌تواند در مصمم شدن شما برای خرید این دستگاه موثر باشد. اما به یاد داشته باشید که قیمت مدل ساده این دستگاه 249 دلار و مدل مجهز به مودم LTE هم 349 دلار است. بنابراین اگر فکر می‌کنید یک کتاب‌خوان الکترونیکی 120 دلاری باکیفیت که به‌راحتی در جیب جا می‌شود می‌تواند نیازهایتان را برآورده کند، پیشنهاد می‌کنیم انتخاب‌های دیگرتان را هم با دقت بررسی کنید.

منبع
آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫495 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا