تکنولوژی

تسلا هم چینی می‌شود!

کمپانی قدرتمند تسلا که در زمینه تولید خودروهای تمام الکتریکی فعالیت می کند، قصد دارد بازار خود را در کشور چین افزایش دهد. ژوئیه امسال تسلا اعلام کرد که در حال مذاکره با دولت چین جهت احداث یک کارخانه در این کشور است. تسلا گفته بود امیدوار است تا پایان سال 2017 با دولت چین به توافق برسد.

در گزارش خبرگزاری وال استریت ژورنال درباره این مذاکرات آمده که حتی در صورتی که توافقی صورت بگیرد و تسلا موفق به احداث کارخانه در منطقه تجاری آزاد چین بشود، باز هم تعرفه 25 درصدی خودروهای وارداتی به چین، روی خودروهایش شرکت تسلا اعمال خواهد شد اما هدف اصلی تسلا از احداث کارخانه در چین، در اصل کاهش هزینه‌های جانبی از جمله حمل و نقل و همچنین دسترسی بهتر و سریع‌تر تسلا به زنجیره‌های تامین منابع در کشور چین است. ضمنا این مسئله موجب جلب رضایت و علاقه هرچه بیشتر دولت چین به این شرکت می‌شود چرا که دولت چین قصد دارد در آینده نزدیک سیاست‌ها و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در زمینه کاهش تولید خودروهای سوختی و گسترش کارخانه‌های تولید خودروهای الکتریکی اجرا کند.

کشور چین در حال حاضر بیشترین خودروهای الکتریکی دنیا را در خود جای داده است. سال 2016 بیش از 40 درصد خودروهای الکتریکی دنیا در چین به‌فروش رسیدند. طبق گزارشی که در ژوئیه امسال منتشر شد، کشور چین صاحب 200 میلیون موتورسیکلت الکتریکی، 3 تا 4 میلیون خودروی الکتریکی و بیش از 300 هزار اتوبوس الکتریکی است.

بسیاری از خودروسازان دنیا در حال حاضر بخشی از خودروهای خود را در کشور چین تولید می‌کنند، اما برای فرار از تعرفه گمرکی 25 درصدی، دولت چین از آنها خواسته کارخانه خود را با همکاری یک تولید کننده داخلی (چینی) احداث کنند. با اینکه این مسئله می‌تواند  تعرفه 25 درصدی گمرکی خودروها را از بین ببرد اما به این معنی خواهد بود که خودروساز بایستی سود خود را با یک تولیدکننده چینی تقسیم کند و تا حدودی کنترل روی کیفیت محصول نهایی را هم تا حدودی از دست دهد و از همه مهمتر اینکه این مسئله می‌تواند باعث لورفتن بخش مهمی از فنون و رازهای اقتصادی خودروسازان بزرگ بشود. با این وجود در صورتی که تسلا کارخانه خود را در منطقه تجاری آزاد کشور چین احداث کند، نیازی به شراکت با تولیدکننده داخلی نخواهد داشت.

کمپانی تسلا در حال حاضر برای تولید خودروی مدل 3 این شرکت با موانع مختلف و در نتیجه کندی در تولید مواجه شده است. از آنجایی که ایلان ماسک قصد دارد سالانه بیش از 500 هزار دستگاه از این خودرو را تولید کند، بنابراین توافق با چین و احداث یک کارخانه بزرگ در این کشور مطمئنا در تحقق این هدف تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

تسلا هم اکنون در حال مذاکره با دولت چین بر سر جزئیات قرارداد از جمله تاریخ اجرای آن است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا