تکنولوژی

نتایج خیره کننده تست بنچمارک آیفون 10

آخرین نتایج به‌دست آمده از بنچمارک‌های رسمی منتشر شده از وبسایت Geekbench نشان می‌دهد که پردازنده A11 بیونیک شرکت اپل حتی از مک‌بوک پروهای 2017 اپل هم قدرتمندتر است. پردازنده A11 اپل در پرچمداران جدید این شرکت یعنی آیفون10، آیفون8 و آیفون8 پلاس به‌کار رفته است.

تست‌های بنچمارک در اصل تست‌های ترکیبی هستند که با تحت فشار قرار دادن چیپست‌ دستگاه، ظرفیت‌ و سرعت عملکرد گوشی را اندازه‌گیری می‌کنند. این تست‌ها مستقیما هسته چیپ‌ها را مورد آزمایش قرار داده و سپس مدت زمان دقیق انجام یک وظیفه خاص را اندازه‌گیری می‌کنند.

هسته سی‌پی‌یو با توجه به برنامه یا بازی در حال اجرا، می‌تواند به‌صورت تکی و یا چندتایی عمل کند و به‌همین دلیل تست Geekbench هسته‌ها را هم به شکل تکی وهم به‌صورت دسته‌ای آزمایش می‌کند و از این طریق می‌تواند عملکرد دستگاه را با جزئیات دقیق‌تری بررسی کرده و بگوید که دستگاه برای انجام چه وظایفی بهتر عمل می‌کند.

بدون شک پردازنده پرچمداران سال 2016 اپل یعنی چیپ A10 از قدرت بسیار بالایی برخوردار بود اما چیپ A11 این شرکت که امسال معرفی شده، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. قدرت چیپ A11 در مقایسه با مدل سال گذشته در زمینه اجرای وظایف در حالت تک هسته‌ای حدود 25 درصد افزایش پیدا کرده است. اما عملکرد این پردازنده در حالت چند هسته‌ای بسیار فراتر از حد انتظار بوده است. چیپ A11 در مقایسه با مدل سال گذشته حدود 80 درصد افزایش سرعت عمل را در هنگام اجرای وظایف در حالت چندهسته‌ای ثبت کرده است. احتمالا این تفاوت در سرعت عملکرد در حین ویرایش ویدیوها و یا اجرای بازی‌های سنگین احساس خواهد شد.

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، سرعت عملکرد سه پرچمدار جدید آیفون در مقایسه با پرچمداران دیگر شرکت‌ها از جمله گلکسی اس8 سامسونگ، بسیار بالاتر است. با توجه به این ارقام، آیفون 8 در مقایسه با ایفون8 پلاس و آیفون10 عملکرد بهتری را به‌ثبت رسانده که امری طبیعی به‌نظر می‌رسد چراکه آیفون 8 پلاس و آیفون 10 از صفحه‌نمایش‌های بزرگتر با پیکسل‌های بیشتری بهره می‌برند. بنابراین عملکرد بهتر آیفون 8 در مقایسه با آیفون8 پلاس و آیفون10 دور از انتظار هم نبود. این مسئله در مورد مک‌بوک پرو اپل که از صفحه نمایش خیلی بزرگتری بهره می‌برد هم صدق می‌کند.

مقایسه عملکر سه آیفون جدید اپل با عملکر سه پردازنده قدرتمند اسمارت‌فون‌های اندرویدی مطرح امسال هم بسیار جالب است. طبق آمار به‌دست آمده، چیپ A11 بیونیک اپل در مقایسه با پردازنده اسنپدراگون 835 شرکت کوالکام، اگزینوس 8895 سامسونگ و چیپ کایرین 960 هوآوی از عملکرد فوق‌العاده بهتری برخوردار است و با فاصله بسیار زیادی نسبت به این رقبا در صدر قرار گرفته است.

در تست‌های بنچمارک قبلی ، شیائومی می6، گلکسی اس8 سامسونگ و هوآوی p10 که از پردازنده‌های نام برده در بالا بهره می‌برند، در بخش چند هسته‌ای عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده آیفون7 به‌ثبت رساندند که البته در بخش عملکرد تک هسته‌ای توان رقابت با این آیفون را نداشتند. اما مقایسه عملکرد پردازنده این سه دستگاه با پردازنده A11 اپل اصلا کار منصافنه‌ای نیست.

علت اصلی عملکرد بی‌نظیر پردازنده‌های آیفون هم در اصل به تولید و طراحی انحصاری نرم‌افزار و سخت‌افزار  توسط این شرکت برمی‌گردد. همخوانی بالای سخت‌افزارهای اختصاصی اپل با سیستم‌عامل انحصاری این شرکت باعث شده که پرچمداران اپل هر سال بهترین عملکرد را در بخش پردازش برنامه‌ها و بازی‌ها را به‌ثبت برسانند.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا