تکنولوژی

آیا اچ‌تی‌سی سقوط می کند؟

شرکت HTC در ایران شهره به موبایل‌های پرقدرتش است که هنوز هم دوستداران خود را دارد. دوستداران HTC جزو آن دسته هستند که اگر اپل نداشته باشند حتما برند محبوبشان برای انتخاب تلفن همراه HTC است. اما این دوستداران آیا هنوز هم از برند محبوبشان دفاع می‌کنند؟ چندی است که اخبار افت فروش و پایین آمدن درصد محبویت این برند شنیده می‌شود و همه آن خبرها حکایت از جریان سقوط این برند در بازار دیجیتال دارد. به‌تازگی شرکت اچ‌تی‌سی آمار مالی جدیدی از فعالیت‌های خود منتشر کرده است که این آمار از دید کارشناسان بازار، نشان‌دهنده تداوم روند سقوط درآمد این غول شرق دور است.

هرچند که بسیاری از سران شرکت اچ‌تی‌سی در طول چند سال اخیر به‌رغم افت شدید درآمد بین‌المللی این شرکت، امیدوارانه به بازار نگاه کرده و هشدارهای کارشناسان را بدبینانه می‌دانستند. آنگونه که متخصصان معتقدند،‌ دلیل این امر نیز امیدواری به آینده فناوری واقعیت مجازی روی هدست‌های اچ‌تی‌سی وایو بوده است. اما به نظر می‌رسد که حتی این عینک‌های نیرومند و جذاب نیز -با وجود کسب موفقیت- نتوانسته‌اند اچ‌تی‌سی را از ورطه‌ای که به آن گرفتار شده نجات دهند. مطابق گزارش‌های مالی این شرکت در ماه جولای میلادی، درآمد کلی این شرکت در طول یک ماه مزبور، بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته که نمایانگر بحران می‌باشد. البته این رقم به‌صورت دقیق برابر با 16/ 10 درصد است و اگر آن را با ارقام سال گذشته در بازه زمانی مشابه مقایسه کنیم نیز شاهد سقوط 06/ 2 درآمد اچ‌تی‌سی هستیم. گفتنی است درآمد کلی این شرکت در بازه زمانی یاد شده برابر با ۲۰۴ میلیون و ۹۱۰ هزار دلار بوده است. جالب است که با در نظر گرفتن عملکرد اچ‌تی‌سی در 7 ماه سپری شده در سال ۲۰۱۷ نیز درمی‌یابیم که این کمپانی نسبت به ۷ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ با افت ۷۸۵ درصدی در درآمد روبه‌رو بوده است.

 

شکست پیش‌بینی‌ها

از سویی دیگر محقق نشدن پیش‌بینی‌‌ها بی‌ثباتی بیشتری را در بازار برای این برند به همراه داشته است. سال گذشته منابع داخلی اچ‌تی‌سی پیش‌بینی کرده بودند فروش دستگاه هدست واقعیت مجازی HTC Vive VR در سال 2017، 50 درصد رشد خواهد کرد، اما همه این پیش‌بینی‌ها به تدریج با برخورد به دیوار شکست پازل داستان شکست HTC را کامل کرده است. برای دستیابی به این پیش‌بینی‌ها بود که سال 2013 اچ‌تی‌سی با استخدام رابرت داونی جونیور (بازیگر مشهور هالیوودی که یکی از مشهورترین نقش‌هایش Iron Man بوده است)، دست به تولید چندین تبلیغ تلویزیونی زد. تبلیغاتی که کاملا با شکست مواجه شد، زیرا در بسیاری از آنها کوچک‌ترین اثری از گوشی اچ‌تی‌سی دیده نمی‌شد. برای HTC One M8 رابرت داونی با گری اولدمن جایگزین شد، اما تبلیغات به دلایل مشابه با شکست مواجه شد. در سال‌های گذشته شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی با ارتقای دوربین و باتری محصولاتش توانست کیفیت گوشی‌هایش را هم‌تراز گوشی‌های سطح اول بازار جهانی کند، اما اگر این شرکت بخواهد تکانی به آمار و ارقام فروشش بدهد، بهتر است بخش بازاریابی را جدی‌تر در نظر بگیرد.

شرکت HTC که در سال ۱۹۹۷ پایه‌گذاری شد، با بیش از ۱۲ هزار کارمند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود و تاکنون گوشی‌های پرچمدار بسیاری را معرفی و وارد بازار کرده که به‌خوبی توانسته با غول‌های تکنولوژی در جهان به رقابت بپردازد. یکی از اقدام‌های احتمالی این شرکت آن است که بخش vive خود (هدست‌های واقعیت مجازی) را منحل یا واگذار کند. در هفته‌های گذشته اچ.تی.سی، قیمت هدست‌های Vive خود را به ۲۰۰ دلار کاهش داد تا بتواند دستگاه‌های واقعیت مجازی بیشتری را به دست مشتریانش برساند. احتمال دیگری که بسیار بعید به نظر می‌رسد، فروش و واگذاری کل این شرکت است. البته یافتن یک خریدار برای کل این شرکت کار آسانی نخواهد بود، چراکه این کار نیازمند جدا شدن بخش Vive و بخش گوشی‌های هوشمند این شرکت است. این در حالی است که درآمدهای مالی شرکت اچ‌تی‌سی در ماه‌های اخیر، روندی کاهشی داشته است. یکی از دیگر از شکست‌هایی که شرکت اچ.تی.سی با آن رو به رو شد، این بود که گوگل برای ساخت سری دوم از سری گوشی‌های پیکسل با این شرکت قرارداد منعقد نکرد. سال گذشته گوگل برای ساخت گوشی پیکسل یک با اچ تی سی قرارداد بست، اما به دلیل مواجهه با بحران‌های مالی، ساخت گوشی پیکسل ۲ را به ال جی واگذار کرد. با این شرایط انتظار می‌رود شرکت اچ.تی.سی بخش Vive خود را به کلی واگذار کند، شاید بتواند مشکلات مالی خود را جبران کند.

همه تلاش‌های قابل تقدیر HTC

HTC برخی از اولین گجت‌های لمسی را از ۱۵ سال پیش تولید ‌کرده است: پاکت پی سی Compaq iPAQ یکی از انقلابی‌ترین پاکت پی‌سی‌های دنیا است که HTC آن را تولید کرده است؛ اولین پوسته ویندوز موبایل با نام HTC TouchFlo، اولین گوشی هوشمند غول پیکر با صفحه نمایش 3/ 4 اینچی که آغازگر تحولی در عرصه صفحه نمایش‌های موبایلی بود، اولین پاکت پی سی با صفحه نمایش خازنی، اولین اسمارت فون با نسل چهارم مخابراتی G4 و از همه مهم‌تر اولین گوشی اندرویدی دنیا همه و همه از تولیدات این شرکت مشهور است که اخیرا اعتبار و اقتدار دو سال پیش را ندارد. گوگل اولین گوشی نکسوس خود را برای تولید به دست اچ‌تی‌سی سپرد و سونی اریکسون نیز اولین پاکت پی سی خود را با همکاری اچ‌تی‌سی تولید کرد.  اما دور نزول اعتبار HTC از سال 2016 بیشتر نمایان شد و این شرکت با درآمد 49/ 1 میلیارد دلاری در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، کاهش 56/ 47 درصدی را تجربه کرد. کارشناسان می‌گویند همین گزارش‌های مالی بوده که تاکنون بر احتمالات سقوط تدریجی HTC صحه گذاشته است.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا