تکنولوژی

6 ساختمان بی‌نظیر جدید از غول‌های تکنولوژی

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای شرکتهای تکنولوژی داشتن مقر شاخص و خاص است. این موضوع با توجه به رقابت شدید بر سر نیروی انسانی کارآمد و اهمیت داشتن نمادی خاص برای یک شرکت است که با دیدن آن نام آن شرکت در ذهن متبادر شود. هرچند همه شرکتهای تکنولوژی کم و بیش به دنبال فضای بزرگتر و جدیدتر هستند اما برخی از شاخص‌ترین آنها به دنبال ایجاد مگاسازه‌هایی هستند که چشم‌ها را به خود خیره کند. در ادامه با تعدادی از این طرح‌ها و سازه‌ها را که در حال ساخت هستند آشنا می‌شوید: 

مقر فیسبوک در Menlo Park

این پروژه که قرار است در کالیفرنیا و توسط “فرانک گری” طراح معروف شرکت Gehry and Partners انجام شود، در فاز شرقی و غربی و به‌صورت مجزا طراحی شده است و طی آن قرار است ساختمان‌های فعلی تخریب و سازه‌های مدرن به همراه فضاسازی جدید جایگزین آنها شوند.

بخش شرقی این مجموعه که به فاز اول پروژه معروف است و در گذشته در اختیار شرکت اوراکل قرار داشت، در حال حاضر شامل 9 ساختمان جدید با مساحت کلی 56 هکتار می‌شود. قرار است بیش از 220 کارمند فیسبوک در این بخش مشغول فعالیت شوند. در فاز دوم پروژه یعنی بخش غربی، قرار است 2 ساختمان‌ فعلی تخریب و 2 ساختمان اداری، یک هتل کاملا مدرن و پیشرفته با مساحت 53 هزار متر مربع و 200 اتاق جایگزین آن شود. ساخت این هتل و 2 ساختمان اداری موجب گسترش 36 هزار متر مربعی این پروزه نسبت به مساحت فعلی این مجموعه می‌شود. در ضمن قرار است بر روی کل این مجموعه یک پارک به مساخت 9 هکتار ساخته شود که سقف تمامی ساختمان‌ها را در زیر خود جای خواهد داد.

 ساخت این مجموعه که قرار است 2800 کارمند فیسبوک را در خود جای دهد، از سال 2015 آغاز شده و حدود 200 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

گوگل  پارک

گوگل اخیرا طرح‌های نهایی برای ساخت مجموعه Google Campus که قرار است در منطقه Mountain View کالیفرنیا ساخته شود را رونمایی کرده است. از نمای بالا، این مجموعه مانند یک چادر بزرگ و پهناور طراحی شده است. طراحی این مجموعه با همکاری شرکت‌های”توماس هیترویک” و شرکت دانمارکی “BIG” انجام گرفته است.

طبق طرح ارائه شده، اکثر بخش‌های این مجموعه از جمله، آزمایشگاه‌ها، کافه‌ها، دفاتر و سالن‌های نمایش در طبقه همکف قرار داشته و دفاتر اصلی هم در طبقه بالایی جای خواهند گرفت. سقف این مجموعه از ترکیب ورقه‌های مربعی فلزی در رنگ‌ها خاکستری تیره و روشن و پنل‌های خورشیدی ساخته خواهد شد تا از این طریق نور به فضای داخلی نیز وارد شود. ضمنا طراحی سقف در بخش‌های ورودی به مجموعه به‌شکلی خواهد بود که از ورود پرندگان به داخل جلوگیری خواهد کرد. بقیه مصالح به‌کار رفته در بخش‌های داخلی نیز اکثرا از جنس فلز و شیشه خواهد بود.

این مجموعه همچنین شامل “مسیر سبز” نیز می‌شود که بخشی از آن هم از داخل مجموعه عبور می‌کند و بازدیدکنندگان می‌توانند از فروشگاه‌ها و کافه‌های تعبیه شده در این مسیر بازدید کنند. ضمنا سایه‌بان‌های بزرگ تعبیه شده دراین مجموعه نیز به تنظیم دما و کیفیت هوای داخل مجموعه کمک می‌کند و می‌توان حالت آنها را باتوجه به موقعیت تابش خورشید تغییر داد. گوگل برای آغاز این پروژه تاکنون موفق به جذب 200 میلیون دلار سرمایه جمعی شده است. گفته می‌شود این پروژه در طی 36 ماه به‌اتمام خواهد رسید.

اپل پارک

اپل قصد دارد ساختمان جدیدی تحت عنوان apple campus2 احداث کند.این پروژه که بالغ بر 5 میلیارد دلار هزینه برداشته است تا پایان سال 2016 آماده بهره برداری خواهد بودطراحی این شرکت که شبیه سفینه فضایی است توسط شرکت شرکای فاسترو انجام شده و به منظور افزایش گنجایش تعداد کارمندان و بالا بردن ظرفیت این شرکت در نظر گرفته شده است.گفته می شود طراحی جدید این شرکت با اصول طراحی و ساخت وساز در ایالت متحده متفاوت بوده و می تواند اصول جدیدی در امر ساخت و ساز پایه گذاری کند. مساحت این ساختمان برابر 2.8 میلیون فوت مربع و دارای 176 هکتار سایت است و برای بیش از 13000 کارمند ظرفیت دارد. گفته می‌شود پارکینگ زیر زمینی و تجهیزات تحقیقاتی این مرکز به 300 هزار فوت مربع می رسد.

این مجموعه در چهار طبقه ساخته شده و از بخش‌های قابل توجه این مجموعه می‌توان به سالن ورزش و بدن‌سازی، نیروگاه برق، مرکز ویژه تحقیق و توسعه به مساحت 28 هزار مترمربع و سالن کنفرانس با ظرفیت 1000 نفر اشاره کردسقف ساختمان اصلی همچنین پارکینگ‌های مذکور پوشیده از پنل‌های خورشیدی‌اند تا تامین کننده تمامی نیروی الکتریسیته مورد نیاز برای این مجموعه بی‌نظیر سفینه‌ای باشد.

گفته می‌شود ساخت این مجموعه 5 میلیارد دلاری تا چند ماه آینده به پایان خواهد رسید.

مقر گوگل در لندن

گوگل قصد دارد ساختمان جدیدی را به‌عنوان مقر جدید خود در لندن احداث کند که طراحی آن را مجددا “توماس هیترویک” و “BIG” برعهده گرفته‌اند. این ساختمان منحصر به‌فرد متشکل از پارک روسقفی عظیم، پیست دوندگی و استخر می‌شود. این سازه قرار است در زمینی به مساحت 93 هزار متر مربع ساخته شود و گنجایشی برابر با 7 هزار کارمند را خواهد داشت.

شرکت Ingles و HeatherWick که در ساخت مجموعه Google Campus در کالیفرنیا نیز با یکدیگر همکاری دارند، طراحی این پروژه را نیز برعهده گرفته‌اند. طرح آنها شامل یک ساختمان با نام Zone A می‌شود و همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، ارتفاع آن بین 7 تا 11 طبقه متغیر است. ویژگی قابل توجه در طراحی این ساختمان، پارکی است که سرتاسر سقف این ساختمان زیبا را پوشش می‌دهد. از دیگر امکانات قابل توجه این مجموعه می‌توان به سالن اجتماعات، استخر، زمین ورزشی، باشگاه بدنسازی و رستوران2ها مختلف اشاره کرد. گفتنی است که طبقه همکف این مجموعه نیز شامل چند فروشگاه کوچک و بزرگ خواهد شد.

 طبقات این مجموعه به‌وسیله پله‌های مورب از طبقه همکف تا سقف به یکدیگر متصل می‌شوند. ساخت این سازه عظیم 32 هزار متر مربعی قرار است از سال 2018 در شهر لندن آغاز شود و بالغ بر 1 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

دهکده فیسبوک

فیسبوک اینبار قصد دارد برخلاف فضای مجازی، یک فضایی واقعی را نیز برای گشت و گذار کاربرانش فراهم کند. این کمپانی تصمیم دارد این پروژه عظیم را در منطقه Menlo Park کالیفرنیا احداث کند که شامل سوییت‌های اقامتی، غرفه‌های مختلف، فروشگاه‌ و حتی یک هتل کاملا مجهز برای بازدیدکنندگان می‌شود. زمین این پروژه که در سال 2015 با قیمت 400 میلیون دلار توسط فیسبوک خریداری شد، دقیقا مقابل مقر اصلی شرکت فیسبوک قرار دارد.

مارک زاکربرگ این پروژه را “دهکده‌ای با امکانات مختلف” نامیده و در اصل نوعی اقامتگاه جهت استفاده کارمندان و کاربران فیسبوک محسوب می‌شود. البته خدمات حمل و نقل و رفاهی بسیار متنوعی در این دهکده پهناور تعبیه خواهد شد. فیسبوک ادعا کرده که قصد دارد در این مجموعه یک مرکز خرید مجهز به انواع رستوران، داروخانه و دیگر امکانات به مساحت 38 هزار متر مربع بسازد. ساخت یک هتل جهت اسکان بازدیدکنندگان هم از دیگر پروژه‌های درنظر گرفته شده برای این مجموعه است.

با اینکه ساخت چنین مجموعه‌ای نزدیک به 10 سال طول می‌کشد اما گفته شده که فاز اول این مجموعه که شامل فروشگاه‌ها و اقامتگاه‌ها می‌شود، نیمه اول سال 2021 به بهره‌برداری خواهد رسید. فازهای بعدی مجموعه مذکور نیز در مقاطع 2 ساله تکمیل خواهند شد. برای ساخت این مجموعه 56 هکتاری بیش از 18.5 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع‌آوری شده است.

مقر اصلی شرکت Airbnb

شرکت Airbnb که در زمینه اجازه خانه، اتاق و رزرو هتل در سراسر دنیا فعالیت می‌کند، از مقر اصلی جدید خود در شهر دابلین در کشور ایرلند رونمایی کرد. این سازه که با نام “انباری” (Warehouse) نیز شناخته می‌شود، با همکاری تیم طراحی داخلی و معماران شرکت ایرلندی Heneghan Peng طراحی شده است.

این بنا درون یک انباری بی‌استفاده قدیمی ساخته شده است. ایده‌ی تیم طراحی این بود که کارمندان باید بتوانند به‌راحتی و بدون دردسر یکیدیگر را پیدا کنند و همین ایده منجر به ارائه طرح مفهومی “محله‌ای” برای این ساختمان جدید شد. در این طرح، فضای شرکت به بخش‌های اصلی و فرعی تقسیم می‌شود. مثلا بخش اصلی شامل 29 محله‌ی مختلف می‌شود و هر محله امکانات به خصوصی از جمله، میز و صندلی، کمد شخصی، میز کار ایستاده و سالن استراحت خواهد داشت.

بخش فرعی هم شامل سالن اجتماعات و ملاقات، رستوران‌ها و سالن اجلاس می‌شود که در طراحی آن از نمایندگی‌های Airbnb در نقاط مختلف دنیا الهام گرفته شده است. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید محلات به‌وسیله این پله‌های منحصر به‌فرد به‌یکدیگر متصل و مرتبط می‌شوند. بخش اعظم فضای پله‌ها جهت استفاده‌های مختلف از جمله بحث‌های چند نفره و استراحت‌های کوتاه مدت کارمندان طراحی شده است.

گفته می‌شود برای ساخت و راه‌اندازی این مجموعه بیش از 30 میلیون دلار هزینه شده است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا