تکنولوژی

با برنامه Paint ویندوز خداحافظی کنید.

بالاخره دستور مرگ برنامه‌ای که میلیون‌ها کاربر از دهه 80 میلادی و از دوران کودکی تا به‌امروز با آن خاطره داشته‌اند، توسط مایکروسافت صادر شد. ظاهر وقت آن رسیده که با اپلیکیشن Paint ویندوز خداحافظی کنیم.

آپددیت بزرگ و جدید ویندوز 10 مایکروسافت که به آپدیت بزرگ پاییزی معروف است، ویژگی‌ها و امکانات جدیدی را برای کاربران به‌ارمغان خواهد آورد. با این وجود مایکروسافت برنامه Paint را رسما از لیست برنامه‌های ویندوز 10 در آیدیت بزرگ پاییزی حذف کرده و به‌نظر می‌رسد دیگر شاهد این برنامه خاطره انگیز در ویندوز نخواهیم بود. برنامه Paint که با اولین نسخه ویندوز یعنی نسخه 1.0 معرفی شد، یکی از اولین برنامه‌های ویرایش گرافیکی بود که از همان ابتدا طرفداران زیادی را مجذوب خود کرد و به ‌یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز مایکروسافت تبدیل شد.

در نسخه‌ جدید آپدیت بزرگ ویندوز که آوریل امسال منتشر شد، مایکروسافت در کنار برنامه Paint همیشگی، برنامه ویرایش گرافیکی جدیدی را با نام Paint 3D معرفی کرد که قادر به ساخت تصاویر دوبعدی و سه‌بعدی است. اما به‌نظر می‌رسید که این برنامه ارتباطی به اپلیکیشن Paint قدیمی نداشته و کارایی کاملا مجزایی دارد.

حال مایکروسافت اعلام کرده که در کنار برنامه‌های Outlook Express، Reader app و Reading List برنامه محبوب و قدیمی paint نیز در لیست حذفیات آپدیت پاییزی امسال ویندوز 10 قرار خواهد داشت.

این برنامه هیچ‌گاه عضو توانمند ویندوز محسوب نمی‌شد و تا سال 1998 تنها از دو فرمت BMP و PCX پشتیبانی می‌کرد. اما برای متن کوتاه به تصاویر یا جداکردن قسمتی از یک عکس،  برنامه Paint همیشه در اولویت قرار داشت. البته امکانات این برنامه در ویندوز 7 و ویندوزهای بعدی افزایش پیدا کرد اما باز هم در مقایسه با دیگر برنامه‌های ویرایش تصاویر حرفی برای گفتن نداشت.

هنوز اخبار رسمی درباره زمان دقیق حذف این برنامه از ویندوز 10 اعلام نشده البته تاریخ رسمی انتشار آپدیت بزرگ پاییزی ویندوز 10 هم هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چه کاربران ویندوزی از حذف این برنامه خوشحال شوند و چه زانوی غم ‌بغل بگیرند، به‌هرحال بازنشسته شدن یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌سازترین اعضای ویندوز همانند یک لحظه‌ی تاریخی تا مدت‌ها در اذهان کاربران باقی خواهد ماند.

مطلب مرتبط: برنامه Paint نجات یافت!

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا