تکنولوژی

تلگرام: یک بایت از اطلاعات کاربران ایرانی را لو نمی‌دهیم

اظهار نظر معاون وزیر ارتباطات در انتقال سرورهای تلگرام با تکذیب پاول دورف و تصحیح وزیر ارتباطات مواجه شد اما این بحث در بین کاربران ایرانی این نگرانی را ایجاد کرد که آیا واقعا تلگرام در پشت پرده مذاکره با مقامات ایرانی نوع دیگری رفتار می‌کند و در اظهار نظر چیز دیگری می‌گوید؟ یا این سیاستمداران وزارت ارتباطات هستند که با وجود تکذیب مکرر مدیر تلگرام موضوع انتقال سرورهای این شرکت به ایران را مرتبا مطرح می‌کنند؟

پاول دورف اما به توییت دیروز خود بسنده نکرد و در مطلبی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: کشورهایی مانند ایران یا روسیه معمولا قوانینی تصویب می‌کنند که طبق آن شرکت‌های اینترنتی موظف هستند اطلاعات خصوصی را در داخل مرز همان کشور حفظ کنند. واضح است که تلگرم با قوانین سخت گیرانه حفظ اطلاعات خصوصی کاربران خود، با چنین درخواست‌ها و قوانینی کنار نخواهد آمد. ما هرگز حریم شخصی کاربران خود را در معرض خطر قرار نمی‌دهیم حتی اگر در برخی کشورها مسدود شویم. ما ترجیح می‌دهیم حتی بازار بزرگی (مانند بازار چین) را از دست بدهیم تا اینکه حتی یک بایت از اطلاعات شخصی کاربران خود را لو دهیم.

دورف در ادامه این مطلب گفت : برخی از سیاست‌مداران و روزنامه‌نگاران معنای “سرورهای” یک شرکت را اشتباهی درک کرده‌اند. علاوه بر سرورهای یک شرکت که اطلاعات خصوصی را در مکانی امن حفظ می‌کند، ارائه دهنگان خدمات اینترنت وجود دارند که ترافیک رمزگذاری شده به کاربران ارائه می‌دهند. طرف سومی نیز وجود دارد که به عنوان CDN یا شبکه توزیع محتوا شناخته می‌شود. اگر سرورهای تلگرام اطلاعاتی را ذخیره کنند، این CDN ها صرفا موظف هستند اتصال بین سرورهای تلگرام و کاربرانش را برقرار کنند و به نظر می‌آید که این خبرنگاران/سیاستمداران گاهی به اشتباه از ارائه دهندگان ترافیک اینترنت و CDN ها به عنوان “سرورهای تلگرام” یاد می‌کنند و به همین دلیل، دیگر مردم را نیز به اشتباه می‌اندازند. این دو مقوله کاملا باهم تفاوت دارند: سروهای تلگرام اطلاعات شخصی را ذخیره می‌کند و هرگز به کشوری با سابقه فیلترینگ محتوا، وارد نخواهند شد. ارائه‌دهندگان خدمان اینترنت و CDNها اما در سرتاسر جهان وجود دارند و هیچ دسترسی به اطلاعات شخصی ذخیره شده در تلگرام یا دیگر برنامه‌های امن ندارند.

دورف با  اشاره به اینکه همه برنامه‌های محبوب باید با مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) ها همکاری کنند تا مطمئن شوند که کاربران سریع و مطمئن به ترافیک مورد نظر خود دسترسی دارند نوشت:  اما برخلاف برخی از آنها، ما در تلگرام در مورد نحوه رمزگذاری و ذخیره اطلاعات خود 100 درصد شفاف هستیم. در همین راستا من جزئیات بیشتری در رابطه با برنامه همکاری تلگرام با شرکت‌های خارجی ارائه دهنده CDN به اشتراک خواهم گذاشت.

مدیر تلگرام در پایان گفت: اگر چه ما همیشه به دنبال راه‌های ارتقا شیوه اتصال و تضمین سرعت بالای اتصال کاربران در سطح جهان هستیم، یک کار را هرگز انجام نخواهیم داد: ما هرگز مکان سرورهای خود و یا قوانین حفظ حریم خصوصی –Privacy Policy- خود را به دلیل خواست و یا تهدیدهای مقامات سیاسی و یا هر شخص یا ارگان دیگری، تغییر نخواهیم داد. تنها کسانی که تلگرام خود را در مقابل آنها مسئول می‌داند، کاربران هستند و تنها این افراد می ‌توانند از ما چیزی درخواست کنند.

همه اخبار تلگرام را در این لینک بخوانید

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا