تکنولوژی

ویژگی‌های آپدیت پاییزی ویندوز 10

آپدیت جدید ویندوز 10 که به “Fall Creators Update” معروف است، به‌روزرسانی گسترده و جدید مایکروسافت برای ویندوز 1 محسوب می‌شود که در حال حاضر در مرحله توسعه قرار دارد. در اینجا ویژگی‌های این به‌روزرسانی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

مایکروسافت سخت در تلاش برای معرفی آپدیت جدید برای این ویندوز است که انتظار می‌رود اوایل فصل پاییز امسال برای کاربران ویندوزی منتشر شود و البته گفته می‌شود با ویژگی‌ها و امکانات جدیدی برای کاربران همراه خواهد بود. البته اگر قرار باشد این به‌روزرسانی در پاییز عرضه شود، احتمالال کاربران می‌توانند ویژگی‌های جدید آن را از یک ماه قبل از عرضه رسمی دانلود و استفاده کنند. بنابراین چه‌انتظاراتی را می‌توانیم از این آپدیت بزرگ داشته باشیم؟

My People

این ویژگی که ابتدا قرار بود در آپدیت اولیه ویندوز 10 (Creators Update) ارائه شود، در آپدیت جدید به کاربران این امکان را می‌دهد که مخاطبان مورد علاقه‌شان را در یک صفحه مورد نظر قرار دهند و به آسانی به مکالمات، ایمیل‌ها و دیگر شماره‌های مرتبط با این دسته از مخاطبان دسترسی داشته باشند. این ویژگی که در نوار وظیفه (Taskbar) ظاهر می‌شود، به کاربر این امکان را می‌دهد که به‌طور مستقیم فایل‌های مورد نظرش را با این دسته از مخاطبان به‌اشتراک بگذارد و به‌راحتی با آنان در ارتباط باشد.

طراح پویا

حتما می‌دانید که مایکروسافت از سال گذشته در حال کار بر روی یک زبان طراحی جدید است که باعث پویا‌تر شدن فضای ویندوز 1 شود. مایکروسافت در مراسم Build 2017 اعلام کرد که این سیستم طراحی جدید که با نام “Fluent Design System” شناخته می‌شود، در برخی از قسمت‌های آپیدیت پاییزی ویندوز 10 به‌کارگرفته خواهد شد.

این سیستم طراحی پویا در حال حاضر در بسیاری از اپلیکیشن‌های مختص ویندوز مانند Groove Music، اپلیکیشن Map و دیگر برنامه‌ها دیده می‌شود. با عرضه‌ی آپدیت بزرگ پاییزی این سبک از طراحی در بخش‌های بیشتری از جمله Action Center، Taskbar و غیره به‌کارگرفته خواهد شد. مطمئنا با گذشت زمان این سیستم در قسمت‌های بیشتری از ویندوز 10 قابل رویت خواهد بود.

ویندوز 10 برپایه ARM

مایکروسافت سال گذشته اعلام کرد که ویندوز 10 بر پایه پردازنده‌های ARM نیز معرفی خواهد شد. به‌نظر ویندوز 10 مختص لپتاپ و تبلت‌هایی که بر پایه پردازنده‌های ARM طراحی شده‌اند، همزمان با آپدیت بزرگ پاییز معرفی شوند. البته احتمال معرفی ویندوز 10 اختصاصی برای استفاده بر روی اسمارت‌فون‌ها بسیار کم است، بنابراین بهتر است منتظر چنین خبری از سوی مایکروسافت نباشید.

معرفی ویندوز 10 برای لپتاپ و تبلیت‌های بر پایه پردازنده ARM در اصل به‌منظور پشتیبانی این دستگاه‌ها از برنامه‌های Win32 است. با معرفی این نسخه از ویندوز، این دسته از لپتاپ و تبلت‌ها هم می‌توانند برنامه‌های Win32 را هم دانلود و اجرا کنند و تنها به برنامه‌های ویندوز استور محدود نخواهند شد.

بازگشت فولدر آنلاین OneDrive

این ویژگی که ویندوزهای قبلی دیده می‌‌شد، فایل‌های آپلود شده در اکانت OneDrive را به‌صورت آنلاین نمایش می‌داد. این ویژگی که در ویندوز 10 حذف شده بود قرار است در آپدیت بزرگ پاییزی دوباره و با نام “On-Demand Sync” به ویندوز بازگردد و البته دارای قابلیت و کارایی‌های بیشتری نسبت به گذشته خواهد بود.

Cloud Clipboard و تایم لاین

این دو ویژگی که قرار بود در آپدیت پاییزی به کاربران ارائه شوند، متاسفانه حضورشان منتفی شده و برای استفاده از آنها باید تا آپدیت بزرگ بعدی در سال 2018 منتظر بمانید.

اسپیکرهای کورتانا

شرکت هارمن کاردون و چند شرکت دیگر قرار است پاییز امسال و در کنار معرفی آپدیت جدید ویندوز 10، اسپیکرهای مجهز به دستیار صوتی کورتانا را عرضه خواهند کرد. مایکروسافت در مراسم Build 2017 کلیپی کوتاه از نحوه شناسایی و فعالسازی این اسپیکرها در ویندوز 10 را نمایش داده بود.

با HomeGroup خداحافظی کنید

طبق گفته‌های وبسایت پشتیبانی مایکروسافت، گزینه‌ی “HomeGroup”  دیگر در ویندوز 10 وجود نخواهد داشت و در آپدیت پاییزی به‌طور کلی حذف می‌شود. این ویژگی وظیفه‌ی اشتراک گذاری فایل‌ها و منابع گوناگون بین سیستم‌های خانگی را بر عهده داشت.

نمایش تماس‌های دریافتی

در آپدیت پاییزی اگر از یک اسمارت‌فون اندرویدی متصل به کورتانا استفاده می‌کنید، در هرجای ویندوز که باشید، از تماس‌های دریافتی بر روی گوشیتان باخبر خواهید شد و حتی امکان رد کردن تماس‌ها یا ارسال پیام به تماس‌گیرنده در آپدیت جدید وجود خواهد داشت. تمام این امکانات از صفحه دسکتاپ ویندوز قابل اجرا خواهد بود.

ترکیب و ساخت عکس‌ها به‌صورت داستانی

آپدیت پاییزی با به‌روزرسانی اپلیکیشن Photos همراه خواهد بود که در آن به کاربر امکان ساخت کلیپ‌های کوتاهی از عکس‌های موجود در پوشه OneDrive ویندوز را می‌دهد. در آپدیت جدید امکان اضافه کردن افکت، موزیک و اعمال تغییرات جزئی به آسان‌ترین شکل ممکن وجود خواهد داشت.

اپلیکیشن Story Remix نیز همانند Paint 3D به کاربران امکان ساخت محتوا را می‌دهد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید تصاویر مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید و حتی کلیپ‌های ویدیویی کوتاه را هم خلق کنید و آنها را با دوستان و آشنایان به‌اشتراک بگذارید.

بهبود مصرف باتری

آپدیت پاییزی با بهبود مصرف باتری برای دستگاه‌های مجهز به ویندوز10 همراه خواهد بود. کاربرانی که ویندوز لپتاپ‌هایشان را به نسخه‌ی پاییزی به‌روزرسانی کنند، می‌توانند طریقه مصرف باتری خود را به حالت‌های مختلفی تغییر دهند تا از این طریق صرفه‌جویی در مصرف باتری را به حداکثر حالت ممکن برسانند. در حالت پیش‌فرض مصرف باتری بر روی حالت پیشنهادی “Recommended” قرار دارد اما کاربر می‌تواند این حالت را به شکل دلخواه تغییر دهد.

تاریخ عرضه

با اینکه مایکروسافت هنوز موفق نشده چهارچوب خاصی برای تاریخ عرضه‌ی به‌روزرسانی ویندوز 10 تعیین کند اما اخیرا شرکت اعلام کرده که ویندوز 10 در 2 تاریخ معین در سال به‌روزرسانی خواهد شد و به‌احتمال زیاد مارس/آپریل به‌عنوان مرحله اول و سپتامبر/اکتبر هم به‌عنوان مرحله دوم عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های سالانه ویندوز انتخاب خواهد شد. با در نظر گرفتن اینکه مرحله اول یعنی مارس/آپریل را پشت سر گذاشته‌ایم، پس احتمال زیاد مرحله دوم یعنی سپتامبر/اکتبر موعد مقرر جهت عرضه‌ی آپدیت پاییزی ویندوز 10 خواهد بود.

اما احتمال عرضه این آپدیت در ماه اکتبر خیلی بیشتر است. طبق گمانه‌ زنی‌ها، احتمالا مایکروسافت نسخه اولیه را در ماه سپتامبر برای متخصصین و برنامه‌نویسان منتشر می‌کند و در ماه اکتبر نسخه اصلی و همگانی آپدیت پاییزی برای تمامی کاربران عرضه خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا