تکنولوژی

آمازون یا والمارت، پیروز میدان کیست؟

آینده فروشگاه‌های امروزی احتمالا ترکیبی از فروشگاه‌ها آنلاین و فروشگاه‌های حضوری امروزی خواهد بود. اخبار جدید نشان می‌دهد آمازون به‌دنبال خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای Whole Foods با مبلغی حدود 13.7 میلیارد دلار است و والمارت هم قصد دارد فروشگاه انلاین پوشاک  Bonobos را با قیمت 310 میلیون دلار خریداری کند. این اقدامات ثابت می‌کند آمازون و والمارت به شدت در حال رقابت و تلاش برای سبقت از یکدیگر هستند.

والمارت از نظر سایز، قدرت و سرمایه، تنها فروشگاهی است که قدرت رقابت با آمازون را دارد و در چند سال اخیر اقدامات قابل توجهی برای رقابت با کسب و کار آنلاین و وسیع آمازون انجام داده است. در طرف دیگر، آمازون در این سال‌ها همواره تلاش کرده که سبک فروش حضوری را نیز در تجارت آنلاین خود آغاز کند.

حال سوال اینجاست که کدام یک می‌توانند زودتر از رقیب خود به ترکیبی ایده‌آل و بی‌نقص از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری دست پیدا کنند؟

والمارت به تازگی کسب و کار اصلی آمازون را هدف قرار داده و طرح ارسال رایگان محصولات را به مدت دو روز برای تمامی خریداران و بدون نیاز به پرداخت عضویت سالانه را آغاز کرده است. آمازون هم در پاسخ به این اقدام، به سراغ خریداران فروشگاه‌های والمارت رفته و با ارائه یک بارکد، به خریداران این امکان را می‌دهد که از اکانت آمازون خود برای خرید محصولات در فروشگاه والمارت استفاده کنند. آمازون حتی برای افرادی که از توان مالی بالایی برخوردار نیستند و تحت حمایت دولت هستن، تخفیف‌های کلی درنظر گرفته است.

در حقیقت از آنجایی که اکثر مشتریان آمازون از اشتراک درجه یک (Prime Membership) برخوردارند، جذب مشتریان فروشگاه‌های والمارت برای این شرکت اهمیت زیادی پیدا کرده. حدود 60 درصد از خانواده‌های آمریکایی از اشتراک درجه یک آمازون استفاده می‌کنند. حال خانواده‌های با درآمد متوسط به پایین تنها مقصد آمازون برای جذب محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، آمازون در بخش فروش خواربار هم قدم‌های مثبتی برداشته است. البته فعالیت در این بخش برای آمازون که تا به‌امروز تنها به‌صورت آنلاین تجارت کرده، کمی مشکل به‌نظر می‌رسد چرا که بسیاری از این محصولات بایستی در مکان سرد و یخ‌زده حفظ شوند. آمازون در سال‌های گذشته در این بخش سیر صعودی ملایمی داشته اما به به‌دلیل موانع و محدودیت‌هایی که در ارسال این نوع مواد غذایی وجود دارد، هیچگاه نتوانسته فروش و ارسال چنین اقلامی را در مقیاس گسترده انجام دهد.

با این حال، والمارت در این زمینه برتری‌های بیشتری دارد چرا که تقریبا در هر 10 مایل یک فروشگاه والمارت در ایالات متحده آمریکا وجود دارد و از این طریق والمارت توانسته خدمات خود را به شکل قابل توجهی گسترش دهد. خریدان می‌توانند محصولات خود را به ضورت انلاین سفارش دهند و انها را از نزدیکترین فروشگاه والمارت دریافت کنند. والمارت در حال اجرای آزمایشی کیوسک‌های 24 ساعته است که سفارشات آنلاین مشتریان را در این مکان و بدون نیاز به ورود به داخل فروشگاه به آنها تحویل می‌دهد.

در طرف دیگر آمازون در مقایسه با والمارت در این بخش یک تازه‌ وارد محسوب می‌شود. البته با اینکه آمازون به تازگی فروش مستقیم محصولات را آغاز کرده، اما اقداماتش در این بخش بسیار کارآمد و تجربی به‌نظر می‌رسند.

با این تفاسیر، آمازون هنوز هم از نظر دانش مورد نیاز برای راه‌اندازی و اداره فروشگاه‌ها بصورت حضوری از والمارت عقب‌تر است. به همین دلیل علاقه شدید آمازون برای خرید امتیاز فروشگاه‌های زنجیره Whole Foods منطقی به‌نظر می‌رسد. با در اختیار گرفتن فروشگاه‌های Whole Foods، آمازون نه‌تنها می‌تواند با استارت‌آپ‌های موفق در بخش ارسال محصولات غذایی از جمله Instacart و Shipt رقابت کند، بلکه می‌تواند با اتکا به تجربیات گرانبهای Whole Foods به مصاف رقیب اصلی خود یعنی والمارت برود.

همینطور که آمازون در حال کسب تجربه بیشتر در بخش فروشگاه‌های فیزیکی است، والمارت هم در حال یافتن راه‌های جدید برای جذب مشتریان آمازون به سمت فروشگاه‌های خود است. والمارت هر روز مشتریان آنلاین را به ورود به فروشگاه‌ها برای دریافت سفارشاتشان و دریافت تخفیف از این طریق تشویق می‌کند و از طرف دیگر در حال تغییر وظایف کارکنان فروشگاه به رانندگان حمل و نقل برای ارسال سفارشات به دست خریداران آنلاین است.

آنچه که هردو رقیب آن را به خوبی درک کرده‌اند این است که خرید محصولات تنها به‌صورت آنلاین ممکن نیست و حداقل این ایده برای چند سال آینده کاملا صحیح است. البته فروش محصولات به‌صورت کاملا حضوری هم غیرممکن خواهد بود. در حقیقت خرید و فروش محصولات باید ترکیبی از هر دو نوع باشد. بسیاری از افراد هستند که خرید را هنوز به‌صورت حضوری ترجیح می‌دهند چرا که از تجربه حضور در فروشگاه و لمس اجناس هنگام خرید لذت می‌برند. البته دلیل دیگر این است که بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند خریدهایشان را بدون اتلاف وقت در فروشگاه‌ها انجام دهند و وقتشان را صرف سفارش در اینترنت و انتظار برای دریافت محصولات نکنند.

حال که آمازون با خرید Whole Foods می‌تواند فروشگاه‌های بیشتری را در اختیار بگیرد، والمارت هم به دنبال راهی برای رقابت بیشتر در بخش محصولات آنلاین با آمازون است. والمارت با خرید فروشگاه آنلاین Bonobos می‌تواند از نظر استراتژیکی کنترل یکی از بخش‌های مهم و در حال رشد در فروش آنلاین یعنی پوشاک را در اختیار بگیرد. ضمنا والمارت به‌تازگی با پرداخت 3 میلیارد دلار توانست فروشگاه آنلاین Jet.com را نیز به خدمت بگیرد.

نکته قابل توجه در رابطه با فرشگاه Jet.com، استفاده از تکنولوژی سبد خرید هوشمند است که از طریق آن به خریدارانی که سفارشات خود را از انبارهای نزدیک محل سکونت خود دریافت کنند، تخفیف می‌دهد و یا با ارسال محصولات همراه با سفارشات دیگر شرکت‌ها به‌صورت همزمان، هزینه‌های حمل و نقل را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و حالا این نوآوری در فروشگاه‌های والمارت و تحت عنوان برنامه “تخفیف حضوری” استفاده می‌شود. این روش، مشکل هزینه‌های اضافی هنگام خرید اینترنتی را تا حدودی کاهش می‌دهد چرا که به خریداران امکان انتخاب نحوه دریافت سفارشات به شکل دلخواه را ارائه می‌دهد.

ضمنا والمارت می‌تواند در بخش‌هایی از فروش آنلاین که در مقایسه با آمازون از نوآوری لازم برخوردار نبود، از تکنولوژی و ایده‌های Jet.com بهره کافی را ببرد. Jet.com به‌تازگی فروشگاه لوازم خانگی Hayneedle، فروشگاه آنلاین کفش ShoeBuy فروشگاه پوشاک ModCloth را به مجموعه‌ی خود اضافه کرده بود و این درحالی است که کمپانی مادر آن یعنی والمارت ماه گذشته فروشگاه Moosejaw که دارای فروشگاه‌های حضوری است را با قیمت 51 میلیون دلار به مجموعه‌ی گسترده خود اضافه کند.

بسیاری از خریدهای جدید والمارت نشان‌دهنده‌ی تمایل این برند به گسترش جایگاه خود در بخش فروش پوشاک است چرا که طبق ادعای موسسه ComScor، پوشاک بیشترین سهم در خریدهای آنلاین را به‌خود اختصاص داده‌است. البته آمازون از دریچه متفاوتی به این عرص وارد شده و با تولید پوشاک از جمله لباس ورزشی، لباس زیر و بلوزهای مردانه تحت برند آمازون، سعی در گسترش سهم خود در بازار آنلاین پوشاک را دارد.

با این وجود، خرید آنلاین پوشاک همواره با چالش‌هایی همراه است چرا که سایز، تفاوت ظاهر اصلی با تصاویر از مشکلات همیشگی خرید پوشاک از فروشگاه‌های آنلاین بوده است. از آنجایی که والمارت تمایل زیادی به حضور در بخش پوشاک به‌صورت آنلاین و حضوری نشان داده است، می‌تواند امکان پوشیدن لباس‌ها در فروشگاه‌های خود را برای کاربرانی که مایل به پوشیدن لباس قبل از نهایی کردن خرید هستند را فراهم کند. آمازون فعلا فروش حضوری پوشاک خود را اغاز نکرده اما از آنجایی که هر دو شرکت با سرعت بالایی در حال رقابت و جبران کمبودهایشان هستند، احتمال اضافه شدن پوشاک به فروشگاه‌های آمازون در آینده بسیار نزدیک دور از انتظار نخواهد بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا