تکنولوژی

سازمان نظام صنفی مخالف اتحادیه مستقل استارت‌آپ‌ها

در حالی که استارت‌آپ‌ها در ایران مجوز داشتن از نهادهای رسمی را یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی خود می‌دانند در سطح صنفی نهادهای صاحب نفوذ صنفی به دنبال این هستند که این شرکتها را زیرمجموعه خود قرار دهند. 

در تازه‌ترین اظهار نظر در این زمینه رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از مخالفت این سازمان با تشکیل اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی گفته است. اتحادیه‌ای که گفته می شود قرار است توسط اتاق اصناف کشور شکل بگیرد. به گفته ناصرعلی سعادت به خبرگزاری مهر فعالان حوزه رایانه از قانون اصناف کشور مستثنی هستند.

برخی منتقدان معتقدند سازمان نظام صنفی که خود را متولی صنف رایانه می‌داند تاکنون اقدام چندانی در حمایت از استارتاپ‌ها انجام نداده است اما حالا به دنبال کسب سهمی از این کیک است. این سازمان البته در یکی دو نمایشگاه کامپیوتری مثل الکامپ سالنی را به استارت‌آپ‌ها اختصاص داد تا نشان دهد رابطه خوبی با کسب وکارهای نوپا دارد. موضوع متولی بودن استارت‌‌آپ‌ها اما چیز دیگری است مجمع اصناف که خود توسط اتحادیه‌های صنفی اتنخاب می‌شود هم نشان داده به فضای کسب وکارهای اینترنتی هم به عنوان تهدید هم فرصت نگاه می‌کند. این مجمع بارها از برخی از استارت‌اپ‌ها شکایت کرده و یا مجوز قبلا صادر شده‌شان را لغو کرده است. 

از نگاه خود استارت‌اپها اما موضوع این است که این شرکتها به مجوز به عنوان موضوعی برای رها شدن از خطر بسته شدن و شکایت می‌نگرند و حاضرند از هر ارگان ونهادی که خود را متولی می‌داند مجوز بگیرند. 

ناصرعلی سعادت رییس سازمان نظام صنفی اما می‌گوید که هر صنفی که کسب وکار آنها مبتنی بر رایانه است باید مجوز خود را از سازمان نظام صنفی دریافت کند. موضوعی که می‌تواند بسیار بلندپروازانه تلقی شود چراکه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در آینده نزدیک تقریبا صنفی وجود نخواهد داشت مبتنی بر رایانه نباشد. 

سعادت با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه ای از تیرماه سال ۱۳۸۴ براساس قانون مصوب مجلس (مورخ ۱۰ تیرماه ۷۹) و آیین نامه مصوب هیات وزیران (مصوب ۲۴ تیرماه ۸۳) فعالیت می کند، افزود: هر کسب و کاری که با قطع وب سایتش ( به دلیل قطع اینترنت و یا فیلترینگ) فعالیتش تعطیل شود، مطابق قانون تحت پوشش سازمان نظام صنفی رایانه ای است و باید از سازمان مجوز فعالیت بگیرد. چراکه اساس درآمد کاری آن از فناوری اطلاعات است؛ اما کسب و کارهایی که رایانه مبنای درآمدشان نیست و با قطع وب سایت ، کسب و کارشان تعطیل نمی شود، به اتحادیه حوزه خودشان مرتبط هستند.

وی با انتقاد از اظهارنظرهای پراکنده و ناآگاهانه درخصوص تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی تاکید کرد: حق تفسیر قوانینی که مجلس تصویب کرده فقط و فقط بر عهده مجلس است و هیچ شخص و یا انجمنی نمی تواند بدون مطالعه قوانین و آگاهی لازم براساس دیدگاه خود آن را تفسیر کند.

به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای در ماده ۸۷ قانون نظام صنفی کشور، فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی(سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است. در حقیقت  ماده ۸۷ قانون نظام صنفی کشور، شامل حال صاحبان کسب و کاری می شود که در حوزه های مختلف تجارت، بازرگانی و صنعت، فعالیت مشخص دارند و پروانه های کسب خود را از اتحادیه های مربوطه دریافت کرده اما حال علاقمندند که علاوه  برکسب و کار خود در اماکن، از ابزار تکنولوژی های فضای مجازی مانند شبکه اینترنت هم به منظور توسعه فعالیت خود بهره بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا