تکنولوژی

آیا کیفیت ایکس‌باکس وان ایکس قانع کننده است؟

احتمالا بسیاری از افراد بازی سوپرماریو بر روی کنسول جدید “سوپر نینتندو” هنوز به یاد دارند. دیدن این بازی تقریبا چیزی بود که تابه حال مشابه آن را ندیده بودیم. پرش از کنسول نینتندو به سوپر نینتندو برای بسیاری از مردم قابل باور نبود. سوپر ماریو با شنل زرد به این زودی فراموش نمی‌شود.

در 30 سال اخیر، چند تحول عظیم در صنعت بازی‌های کامپیوتری را مشاهده کرده‌ایم که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

1.      زمانی که اولین نسخه “Resident Evil” برای پلی‌استیشن معرفی شد، همه چیز دچار تغییر و تحول شد. بازی به شکل سه‌بعدی برای اولین بار تجربه‌ای بی‌نظیر و باورنکردنی بود.

2.      یکی دیگر از اتفاقاتی که در این چندساله باعث تحول شگرف در دنیای بازی‌ها شد، معرفی گرافیک اچ‌دی (HD) بود که  خود سر و صدای زیادی به ‌پا کرد. برای مثال با وجود این تکنولوژی تفاوت بازی‌های پلی‌استیشن 3 با پلی‌استیشن 2 بسیار چشمگیر بود.

3.      زمانی که تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) معرفی شد، افرادی که موفق به استفاده از آن شدند، به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفتند. با اینکه این تکنولوژی در مراحل ابتدایی خود به‌سر می‌رود، اما تحولی که در آینده نزدیک در صنعیت گیم ایجاد خواهد کرد، غیرقابل انکار است. با وجود هدست‌های واقعیت مجازی، شما بازی نمی‌کنید، بلکه در آنجا حضور دارید.

وقتی از 4K که قدم بعدی پس از تکنولوژی HD محسوب می‌شود، صحبت می‌کنیم، خیلی‌ها آن را هنوز از نظر کیفیتی قانع‌کننده نمی‌دانند.

پلی‌استیشن4 پرو شرکت سونی که نسخه 4K پلی‌استیشن4 ارجینال محسوب می‌شود، حدود 6 ماه است که معرفی شده و تقریبا هم موفق عمل کرده. مدیر بخش پلی‌استیشن کمپانی سونی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که 20 درصد پلی‌استیشن‌4های فروخته شده تا به‌امروز، از نوع پرو هستند.

مایکروسافت هم با معرفی کنسول “ایکس‌باکس وان ایکس” به‌دنبال چنین موفقیت یا حتی بالاتر از آن است. این دستگاه هم نسخه قدرتمندتر ایکس‌باکس وان ارجینال محسوب می‌شود که قادر است بازی‌ها و فیلم‌ها را با کیفیت 4K اجرا کند.

مرتبط : مایکروسافت ایکس‌باکس وان ایکس را معرفی کرد

پس از صرف 2 ساعت برای تماشای بازی‌های با کیفیت 4K که نیم ساعت آن را به تماشای بازی‌های 4K ایکس‌باکس وان ایکس اختصاص دادیم، به هیجانی که به‌دنبال آن بودیم دست پیدا نکردیم. نه اینکه کیفیت بازی‌ها بد باشند، اصلا اینطور نیست. مشکل اینجاست که کیفیت بازی‌ها خیلی وقت است به این درجه از کیفیت امروزی رسیده و تماشای این بازی‌ها هم با همان کیفیت 4K سابق برابر است و نه بیشتر.

البته بازی انحصاری “Horizon Zero Down” که در نمایشگاه E3 امسال برای پلی‌استیشن4 معرفی شد، بی‌نظیر بود.

این تمجید را باید برای بازی “Forza Horizon 3” که به‌صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان ایکس معرفی شد نیز به‌کار ببریم. کیفیت این بازی واقعا شگفت انگیز است و پردازش آن با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. رسیدن به چنین سرعت و کیفیتی تنها از طریق پردازشگرهای قدرتمند امکان‌پذیر است.

شاید دلیل اینکه هنوز از 4K به اندازه کافی راضی نیستیم این است که این تکنولوژی نوپا است و زمان کافی برای بهره‌مندی از تمام ویژگی‌های و توانایی‌های این تکنولوژی را نداشته‌ایم. شاید دلیلش این باشد که هنوز در مراحل ابتدایی قرار داریم و بیشتر به‌روزرسانی‌های گرافیکی را در بخش سایه، نورپردازی، آب و هوا و دیگر افکت‌های جزئی و پیرامونی انجام می‌دهیم. شاید هم مسئله و اشکال در جای دیگری است که فعلا از آن خبر نداریم.

اما درکل، بیشتر علاقه‌مندان و متخصصین صنعت گیم و گرافیک معتقدند که پیشرفت‌های گرافیکی در پلی‌استیشن‌4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس به اندازه کافی قانع کننده نیستند. این نظر را زمانی که از سالن نمایش ‌بازی‌های ایکس‌باکس وان ایکس بیرون می‌‌آمدند، می‌توانستیم در چشمان حضار مشاهده کنیم.

پرداخت 500 دلار برای خرید کنسولی با قابلیت نمایش بازی و فیلم‌ها با کیفیت 4K کمی گران است و نشان می‌دهد بازی در سطح 4K هنوز پرهزینه است. خرید کامپیوتر شخصی با چنین مشخصات مشابه مطمئنا برایتان ارزان‌تر تمام خواهد شد.

“فیل اسپنسر” مدیر بخش ایکس‌باکس در مصاحبه‌ی خود گفت که فروش ایکس باکس 500 دلاری به تنهایی سودی برای شرکت نخواهد داشت. او اشاره داشت که ایکس باکس جدید شاید باعث متضرر شدن مایکروسافت نشود، اما در عوض از فروش آن سودی هم عاید مایکروسافت نخواهد شد. با چنین قیمتی، تنها راه کسب درآمد شرکت از ایکس‌باکس وان ایکس، از طریق فروش بازی‌ها، وسایل جانبی و غیره خواهد بود.

حال با اینکه بسیاری از علاقه‌مندان ممکن است تمایلی به خریداری ایکس باکس وان جدید نداشته باشند، اما حداقل می‌دانند که قیمت آن دقیقا برابر با ارزش واقعی آن است. حداقل می‌توان گفت که مایکروسافت از نظر قیمت‌گذاری صحیح عمل کرده‌ است.

ایکس باکس جدید از قدرت و گرافیک بالاتری برخوردار است اما تا زمانی که تلویزیون 4K نداشته باشید، دلیل خاصی برای خرید ایکس‌باکس‌ وان ایکس و حتی پلی‌استیشن4 پرو وجود نخواهد داشت. پس چه زمانی برای خرید این کنسول‌ها مناسب است؟ شاید یکی دوسال دیگر که قیمت‌ها تا حدودی زیادی کاهش پیدا کرده و بازی‌ها و تلویزیون‌های 4K بیشتری به بازار معرفی شده‌اند، زمان مناسبی باشد. ظاهرا سال 2017 زمان خوبی برای خرید این کنسول‌های تازه وارد نیست.

مرتبط : 

بهترین تریلرهای نمایشگاه E3 2017

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا