تکنولوژی

برنامه آلفا گو بازنشست می‌شود

طبق گفته برنامه نویس الگوریتم آلفاگو (یک برنامه رایانه‌ای است که توسط ذهن عمیق گوگل در لندن، برای بازی تخته‌ای “گو” توسعه یافته‌ است) این هفته بعد از شکست دادن بازیکن شماره 1 این بازی، به زودی بازنشست می‌شود. آلفاگو، بازیکن حرفه‌ای شماره یک این بازی، Ke Jie 19 ساله را روز شنبه  در سه سری بازی رفت و برگشت شکست داد. آلفاگو سال گذشته به عنوان اولین برنامه کامپیوتری شناخته شد که توانست یک بازیکن حرفه‌ای را در بازی چینی قدیمی تخته‌ای گو شکست دهد. از آنجاییکه این بازی تقریبا بازی پیچیده‌ای است و حرکات بی‌شماری دارد، برنده شدن یک هوش مصنوعی در مقابل انسان بسیار خبرساز شده است.

طبق گفته شرکت DeepMind Technology (شرکتی که در لندن برنامه آلفاگو را توسعه داد و در سال 2014 توسط گوگل خریداری شد) در مسابقه این هفته که در شهر Wizhen چین برگزار شد، آلفاگو در حقیقت آخرین بازی خود را انجام داده است. موسس شرکت DeepMind در پُستی در وبلاگ خود اعلام کرد که برنامه‌نویسان آلفاگو تصمیم دارند با هدف کمک به محققان و دانشمندان در حل مسائل پیچیده، به روی الگوریتم‌های پیشرفته دیگری تمرکز کنند. این اهداف از پیدا کردن درمان برای بیماری‌ها، کم کردن مصرف انرژی و یا کشف مواد حیاتی جدید متغیر است. موسس این شرکت در ادامه گفت:” اگر یک سیستم هوش مصنوعی ثابت کند که در حوزه‌های ذکر شده قادر است از دانش و استراتژی‌های جدید استفاده کرده و بهره ببردف به این معنی است که ما با یک پیشرفت شگرف در زمین تکنولوژی روبرو هستیم.”

بازی گو با دو بازیکن انجام می‌شود که یکی سیاه و دیگری سفید رنگ است و هر کدام سعی می‌کنند قلمرو خود را گسترش دهند. این بازی که حدود 3 هزار سال پیش در چین اختراع شد، در حال حاضر در سرتاسر جهان بازی می‌شود و بیشتر از همه در شرق دور طرفدار دارد. پیشرفت چشمگیر برنامه آلفاگو در این بازی نشان می‌دهد که تکنولوژی هوش مصنوعی چه چشم‌اندار وسیعی دارد و در آینده نیز برای حل مسائل پیچیده بشری به کمک محققان و دانشمندان خواهد آمد. شیوه تفکر آلفاگو، با اتصال میلیون‌ها کانکتور شبیه به نورون‌های مغز انجام می‌گیرد و این سیستم بعد انجام بازی بیش از میلیون‌ها بار، در حقیقت بازی گو را به صورت خود آموز فرا گرفته است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا